Gå til innhold
Arkivverket

[#75623] Cecilia Tollevsdatter Wallem Død i Bergen 1822, 45 år gml


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hun var g m høkker Lars Paulsen Riise.Men hvor er hun født ? Jeg finner en Siselle født i Jølster 1779 som kan passe. Men det var dette Wallem navnet jeg stusser på. Noen som har ett godt forslag ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Bjørg.Problemet er vel da å knytte Cecilia Tollevsdatter mot en event Wallem gård på Askøy. Har ikke funnet noe i 1801 tellingen som går i den retningen.Lars Paulsen Riise blir trolovet i KK 3/5-1811 med pike Cecilia Tollevsdatter Wallem, og viet 9/6-1811 med samme Cecilia Tollevsdatter Wallem. Når barnene døpes er Wallem utelatt. Ved så 'ferske' barnedåper er ikke fadderene noe holdepunkt for slektskap lenger. De får barnene :Petter f 4/2-1812 NK, Tønnes f 28/12-1814 og Lars Olai f 7/10-1815.Når Cecilia dør 1822,begr DK 19/3-1822, står det at hun er 45 år, dvs f. ca 1777. Det nermeste jeg er kommet så langt er Siselle Tollevsdatter i Jølster. Datter av Tollev Olsen Aardalsbach og Daniele Arnesdat Saarem. Der nevnes Siselle i skifte etter moren 1802, men ikke ved farens død som var etter Sissels død.Der burde hun vert nevnt, hvis dette er rett Cecilia og har arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gustav Onarheim

Hei. Wallem navnet i Bergen er kommet fra navnet Valheim i Ryfylke. Men det visste du gjerne fra før. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Gustav. Takk for svaret. Har du noen formening om hvem som tok med navnet fra Ryfylke til Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.