Gå til innhold
Arkivverket

[#75625] Sandmarch Lund Rogaland 1737


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har Peder Leivsøn Sandmarch som jeg lurer på om kan komme fra distriktet, Lund i Rogaland.På leting etter noen andre kom jeg tilfeldigvis over en dåp der i 1737.Den 10 oktober døpes Anna Christina, datter til Thor Sandmarch og faddere er blandt annet Peder og Sigbjørn Sandmarch, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15827&idx_id=15827&uid=ny&idx_side=-190>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKan denne Peder Sandmarch ha noe med min ane, studiosus Peder Leifsøn Sandmarch å gjøre?'Min' Peder gifter seg i Kristiansand 1741 Lenke. Han er omtalt som Sandmarch når barn døpes i samme distrikt 1741 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Sandsmark i Lund er idag en gard i Heskestad sokn i Lund prestegjeld. Det er ikke der vi skal i 1737. Bakke sokn i 1737 tilhørte Lund prestegjeld da, men ble eget prestegjeld i 1741-1742. I Bakke som nå er en del av Flekkefjord kommune ligg gardene Ytre- og Indre Sandsmark. I 1737 tilhørte Heskestad sogn, Helleland prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På Øvre / Indre Sandsmark i Bakke er der på bruk Nr 1 en hel rekke Tore,og her på bruket er der kun Axel og Sigbjørn i en lang rekke tilbake. Leif er for meg ukjent her i grenda,muligens der er en Peder. Skal se etter i Bakkeboka bind 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, hva en lærer av geografi og hvor jeg skal lete, og takk for opplysningene Gaute.Til Sigbjørn, så setter jeg pris på at du tar deg tid til å sjekke om det finnes noen Leif. Navnet ser ut til å være uvanlig de fleste steder, men jeg har sett at navnet Sandmark også finnes i Sverige.Jeg takker så mye for all informasjon som kan komme og hva dere bidrar med.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Har 'din' Peder noe yrke ? Omkring Levanger er der vistnok også et navn som likner Sandsmark. Navnet er skrevet på mange forskjelige vis opp gjennom tidene. Zands og tegnet for mark -blant annet,også flere steder i Rogaland er der Sandsmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Ytre Sandsmark side 379 bind 1 Bakke Bygdebok. Anne Kristina Torsdatter,døpt1737,begravet.20.09.1807,gift1862 med Nils Mikkelson ,Mysse (Sokendal) født 1748?,begravet 8.4.1783,skifte 3.5.1784. Der er flere Lars Peder i området her men ikke noen Leif funnet til nå. Men jeg har mine 'metoder' så kansje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Kan fyren være fra Malvik S Trøndelag ? Ikke noen Leif funnet under Sandsmark i Heskestad sokn bind 1 av Petrus Valand. Fadder til Anna Kristine kan være Peder Tolaksen 16 år F.T.1701. tjener hos sin morfar Tollak Jonsen Ytre Sandsmark. Den andre kan være Sigbjørn Jonsen 2 ,født 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Her skal en ikke være lenge ute av huset før det renner inn svar. Tusen takk Sigbjørn.Som nevnt i mitt første innlegg, så var Peder Leivsøn Sandmarch (Sandmark) student og i 1743 når neste barn døpes i Kristiansand så var han Corporal LenkeStudiene ble nok aldrig avsluttet, da han ender opp som karjoldreier, klokker og skoleholder i Ås (Akershus) og noen år senere har familien flyttet til Eidsvoll, hvor han også er klokker.En litt spesiell mann dette og takket være Anne Minken og Trond Øivindsson Lunde har jeg funnet ut veldig mye om denne familien.Jeg hadde vel en mistanke om at denne Peder ikke kunne være min mann, men jeg kunne ikke la det ligge uten å få det undersøkt.Ja, kan han komme fra Trøndelag. Ikke vet jeg, men det kan være vært å undersøke litt videre.Igjen mange takk for forslag og hjelp.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Forsøk de forskjellige stavemåter for San...mark på YR,så finner du vel ut hvordan været er der, og hvor i verden det kan være han er fra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Ja, jeg får bare prøve meg fram, men dette er ingen enkel sak.Kanskje jeg er heldig og det dukker opp noe omkring Sandmark og patronymet Leif bare tilfeldig.Mange takk for forslag og hjelp.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.