Gå til innhold
Arkivverket

[#75631] Anne Katrina Johansdatter, Rangsund i Rødøy


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Anne Katrina Johansdatter ble født i 1816 som datter av Johan Hansen* og Marta Hansdatter, begge bosatt på Rangsund i Rødøy. (* - Faren benevntes som 'Johan Johnsen Rangsund' da datteren giftet seg senere i livet.) LenkeFaddere:... Pedersen G...söenJens Hansen(?) RangsundKaren Joensdatter G...ædsöenLisabeth Jensdatter(?) Rangsund(Tydehjelp mottaes gjerne.)Foreldrene var ikke gift. Det er for meg ukjent hvor gamle de var eller hvorvidt de kom fra eller bare bodde på Rangsund. Jeg har undersøkt skifter, men det gav ingen svar. Jeg finner heller ingen åpenbare kandidater i kirkebokdatabasene.Jeg står rettogslett fast, og mottar gjerne hjelp til å oppklare denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det første fadderen ser ut til å være Joe?Pedersen Giedsøen, og det er en Joen Pedersen som var bruker i Giedsøen og var bror av min forfar Ole Pedersen(ca 1733-1797. Joen ble født ca 1747-53, og var den yngste av 10 søsken. Han ble konfirmert 22.07.1770 Jeg pleier å følge oppe fadderne på barn når det er vanskelig å komme videre, for de var ganske ofte slektninger. Joen og min forfar Ole hadde blant annet en bror Hans født ca 1732-35, og han ble gift 13.10.1763 med Margrethe Bryding. Han var holdsmann og fisker ved folketellingen 1801. Jeg har ikke barn på han, men han kan jo være far til Martha eller Johan. Hans kan også ha vært gift flere ganger. Dette er jo bare en teori. Joen Pedersen Giedsøen var gift med en av de andre fadderne Karen Joensdatter Giedsøen, og dette var Jons 3. ekteskap.Har også kikket på Jens Hansen Rangsund, og han er 51 år i 1801. Han er kanskje noe for gammel til å være bror av Martha eller Johan her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på det nå så er det jo skifte etter Jon Pedersen i Giesøen, og hans søsken var arvinger siden han ikke hadde barn. Hvis broren Hans hadde hatt etterkommere så burde vel disse vært nevnt der. Du har kanskje sett på folketellingen 1801, men den eneste Martha som er i Rødøy da og som passer aldersmessig er denne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jens Hansen Rangsund var ikke 51 år i 1801 men i 1816, og han var 35 år i 1801. Ja han kan jo være storebror til Marhta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Hei, Anne Lise Hovdal, og takk for svarene.Jeg har begynt å lete etter Marta Hansdatters dødsfall. Da fant jeg forøvrig den følgende kvinne, som utvilsomt har en forbindelse til Marta Hansdatter Rangsund som fødte i 1816:Marta Hansdatter Rangsund, død 1813, 60 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Man har de følgende aktuelle kandidater i Rødøy:1.) Marta Hansdatter, f. 1761, da. av Hans Greissen (Gregussen) på Blokk. (Men hun fikk neppe barn i 1816, 65 år gammel.)2.) Marta Elisabet Hansdatter, f. 1770, da. av Hans Jensen på Vågenge. (Også hun var tilårskommen.)3.) Marta Hansdatter, f. 1784, da. av Hans Nilsen i Vassvik.En uaktuell kandidat som likevel kanskje har tilknytning til slekten:4.) Marta Margareta Hansdatter, f. 1812, da. av Hans Persen i Grinvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg så det jo etterpå i skiftet jeg også, men siden jeg har Jon Pedersen Giesøens bror som en av mine forfedre har jeg jo sett på denne søskenflokkenblant annet som døpt og ved folketellinger. Broren Hans døde nok før Jon, og Hans hadde sikkert ikke etterkommere siden han ikke nevnes ved broren Jons skifte i 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest A. Martinsen

Ja, etter noe granskning, godt hjulpet svarene ovenfor, er jeg kommet frem til det følgende:Marta Hansdatter var datter av Hans Jensen (x. 1785 Forsdalen) og Margreta Olsdatter (f. 1730 Hanstein, Nesna, x. 1783 Forsdalen). Hun hadde søsknene Jens Kristian, Fordel og Margreta, samt halvsøsknene Hans og Marta Fordelssønner.Hans Jensens opphav er for meg ukjent, men han hadde søsknene Anne, Kristoffer og Jens. Det gjør det ikke umulig å finne ham.Margreta Olsdatter var datter av Ole Jonsen (x. 1748) og Margreta Sakariasdatter (x. 1759) på Hanstein. Ole Jonsen var visstnok sønn av Jon Nilsen sammesteds.Her må dere gjerne komme med utfyllende ledd, særlig hva angår Hans Jensens opphav.Dette var Marta Hansdatters slekt. Så er det denne Johan Jonsen/Hansen, som etter alt å bedømme het Johan Johansen, noen ganger skrevet Johan Jansen, og han var født rundt 1779-84 og var fra Sørnævernes, også kalt Nævernesosen eller Ossen, i Rana. Her er kanskje Rana bygdebok til hjelp. Det ville ha vært flott dersom noen kunne foreta et oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner han ikke i Sørnevernes i bygdebok for Rana, og den opplysningen har du vel fra innrulleringen 181q:LenkeNå ser jeg at det ved senere innrulleringer står at han ble født i Bøe og Værnesosen, og begge steder er i Rødøy. Skal se om det dukker opp noe i skiftene av Svein Edvardsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.