Gå til innhold
Arkivverket

[#75634] Hvem var Berte Gundersdatter, bodde i Tanum (Brunlanes) 1820-1859.


Gjest Gunnar Bjørge
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Bjørge

Niels Jonsen og Berte Gundersdatter gifter seg i Tanum kirke 11. november 1820. Han oppgis å være 30 år og bodde på Brunlaug. Hun var 24 og og bodde samme sted (ibid). Han var født på Nedre Steinsholdt i 1790, døpt i Tanum kirke 19. november 1790. Han dør på Brunlaug 6. april 1859. Berte vet vi ikke hvor kommer fra. Hun dør på Brunlaug 22. april 1859. Alder 67 år. Kan ikke finne Berte hverken som døpt eller konfirmert i Tanum eller nærliggende kommuner. Heller ikke på Folketellingen 1801. Tror hun kommer fra en annen kommune. Inn- og utflyttingslister finnes ikke for dette året i Tanum. Etter det som er oppgitt er hun født ca 1792-1796. Niels og Berte fikk barna: Johannes 14. april 1821, Gustav Christian 14. januar 1823, Martinius 14. april 1827, Nils 28. mars 1830, Karen Hildur 26. august 1832, Brynjolf 20. oktober 1837.Hvor kom Berte Gundersdatter fra? Takker på forhånd for all mulig hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen her fra Klokkerboken i Brunlanes, se 2. s. nr. 25: LenkeKlokkerboken var letter lesbar enn Mini.Her er brudens alder oppgitt til 24 år , f. ca 1796? Kan lete litt etter hennes opphav.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til sønnen Johannes , Se dåp nr. 25 ,14 april: LenkeTenkte muligens at faddere kunne gi spor om hvor Berthe Gundersdatter kom fra.Har ikke funnet henne til nå i Tamum , Fredriksvern, Larvik i 1801-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også en sønn Jens f. 28 mars, dpt 26 juni , her nr. 30 i en kirkebok med tydeligere skrift: LenkeHer er mulig å lese en del gårdsnavn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg skrev feil nr. på dåpen igjen, det er nr. 32.Mulig du kan finner opplysninger i bygdebøker for Brunlanes om hvor Berte Gundersdatter kom fra?Skal se om jeg finner de andre bandåpene også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1801 fant jeg 3 Berthe Gundersdatter som kan passe noenlunde i alder i Vestfold og Buskerud.B.G. 6 år, Engelstad, B.G. 7 år Baarud, begge Modum og B.G. 9 år Kommersøe, Sande VE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Eiker er det en Birthe Gundersdatter f. ca 1795 ; LenkeVed en del tellinger 1801 er bare barns fornavn nevnt , så det kan være en forklaring på at vi ikke har funnet noen passende kandidat før?Skal fortsette letingen, de fleste flyttet nok ikke så langt avsted på den tiden.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bjørge

Hei og takk så langt. Da er det fire alternative Berte Gundersdatter som er nevnt. Av disse er to i Modum, en i Eiker og en i Sande. Ser ut som jeg må prøve å eliminere noen av disse ved å se om de er gift med andre, døde el. i den kommune de er født. Har foreløpig ingen ny ledetråder. Har også sett i bygdebøkene for Brunlanes. Vet ikke om det kan ha vært en folketelling i Brunlanes i tiden 1820 til 1859? Om det der kunne stå hvor hun kom i fra? Noen kommuner hadde vel en telling i 1845, ligger kanskje på Statsarkivet på Kongsberg? Fint med hjelp. Jeg tror sikkert det kan være noen slektsforskere som har mer inngående lokalkunnskap om Tanum/Brunlanes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Bjørge

Birthe Gundersdatter fra Eiker døde som pige 10. okt. 1842 på samme plass som hun var født. Så denne Birthe kan utelukkes. Berte Gundersdatter fra Sande er på FT 1801. Faren, Gunder Tostensson, Kommersøe, døde i 1802, og da ser det ut som familien (moren og søsken) flytter. Hun er ikke konfirmert i Sande. Finner heller ikke noen andre i familien konfirmert eller døde i Sande. Kanskje bygdebok for Sande har opplysninger om gården Kommersøe og familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.