Gå til innhold
Arkivverket

[#75650] Christian Johansen Sør-Arnøy (Gildeskål )


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Beret Johanna Chrisiansdatter f.1844 giftet seg 28.08.1863 i Leka kirke med Peter Andreas Asp Madsen. I kirkeboka er oppført Christian Johansen fra Sør-Arnøy i Nordland. Jeg har prøvd å finne Beret Johannas dåp og konfirmasjon i Gildeskål , men forgjeves. Jeg finner heller ingen Christian Johansen i FT 1865 i Gildeskål som passer. Kan det være et annet sted Sør-Arnøy i Nordland ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Mange takk til Grethe og Anne ! Det var nok jeg som blingset litt på fødselsår. Hun er oppgitt å være 29 år da hun giftet seg i 1863 og da blir vel fødselsår 1834 !! Jeg tror at alle de opplysningene dere har gitt er riktige . Har dere funnet Christian Jensen/ Johansen i FT 1865 ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Beret Johanna fikk et kort ekteskap med Peter Andreas Asp Madsen. Hun døde allerede 1.november 1867 av tæring. De fikk ei datter sammen, Petra Birgitte ( 27.02.1863-11.03.1863) Peter Andreas giftet seg 3.gang 3 april 1876. Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Hei. Ja,fant det ut at der ikke var noen gjenlevende etterkommere etter dette paret.Men nå vet vi iallefall Beret Johannas skjebne,og har fått ført det inn i slektsprogrammet ! Beret Johanna`s mor var søster til min manns tippoldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Har du noen opplysninger om Brynhild Iversdatter. I FT 1865 står det ? bak alderen og fødested er Guldal . Hvor er det ? Når døde Brynhild og Christian Jensen ?Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Brynhild er oppgitt født 1805 i Gauldal (Horg?) Sør Trøndelag,men vi har ikke funnet hennes dåp.Hun kom nordover sammen med foreldrene ca.1812,først til Sandhornøy,senere flyttet de til SørArnøy i Gildeskål.Ser ikke ut til det er funnet dødsdato på Brynhild og Christian,har bare notert at de er død mellom 1865-1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Fra Arvid Støver:Brynhild Ivarsdatter født i Guldal 1803gift 6/8 1829 med Christian Jensen, Sør-ArnøySønn Andreas Martinus Christiansen født 29/5 1829Datter Karen Johanna Birgitte f 20/2 1831 g m Nils Fredriksenosv hvis opplysningene er interessante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Rekker resten av familien til Brynhild før jeg må gå: Karen Johanna B gift i 2. ekteskap med Anton Olsen.Anne Dorthea født 2/1 1834Berthe Johanna født 10/2 1835Ole Michael født 20/2 1837Maren Malena født 2/7 1838 g m Johan Chr. SandbergJohn Andreas født 27/3 1842Ole Michael født 16/8 1844Margrethe Magdalene født 29/1 1847 Men var Brynhild gift en gang tidligere?Finner en Brynhild Iversdatter gift med Ole Pedersen Sandnes, sønn Helli Olsen født 16/4 1826.Mulig det er to med nesten identiske navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Egentlig behøver vel ikke Brynhild å ha vært gift. Det kan jo være at hun hadde et barn før ekteskapet med Christian. Hos Støver er de nevnt som familie og derfor skrev jeg gift.Det er bare to Brynhild nevnt og dette navnet er ikke akkurat vanlig i området ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk til dere alle for fyldige opplysninger. Brynhild ble nok gift 6.august 1829 i Gildeskål. Men er man sikker på at Guldal er det samme som Gauldal? Anne Engmo hevder det er tilfelle i et av innleggene , men så lenge man ikke har funnet dåpen ( 1803/ 1804) så kan man vel ikke si det sikkert.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Nei vi har ikke funnet dåpen,men har funnet dokumentert at foreldrene kom fra Trøndelag. Ser at hun ligger inne på FS som født i Gauldal,men mener at vi også fant vielsen til foreldrene enten Støren el. Horg.Skal prøve å sjekke litt,er så lenge siden vi har hatt framme denne delen av slekta.Her fra FS Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Brynhild vart konfirmert i Gildeskål kyrkje i 1822. Ho bur då på Hustad og er 18 år gamal (s. 146b/469). Ved gravferda er det opplyst at Brynhild er født på Lunde i Melhus i 1800-1802. Eit barn til Iver Evensen er døypt i 1805 og kona er introdusert i kyrkja 5. sundagen etter treeiningssundagen. Dåpen er ikkje innført i kyrkjeboka. Det kan eventuelt vera Brynhild. Foreldra til Brynhild var altså Iver Evensen og Marit Olsdtr Lundeløkken/Sør-Arnøy. Iver var født på Røttum på Støren i 1756; Marit var født på Lunde (Lundeløkken) i Horg i Støren i 1767. Anana til desse to finst det stoff om i bygdeboka for Støren. Ein del av dei let seg spore 5-6 generasjonar lenger bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da er det eventuelt foreldrene til Brynnhild som blir trolovet og gift her, nr 6 til venstre:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Støren i Støren, Ministerialbok nr. 687A03 /1 (1788-1815), Ekteviede 1801, side 326-327. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er hva Dagfinn Refseth har om Iver Evensen Røttum:LenkeI vielsen står det Iver Evensen Helgemoe af Horrig.Det finnes nok en Iver Evensen i Horg sogn i 1801, nokså jevngammel med Iver Evensen under Rognes i Støren sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Vi har stort sett de samme notatene som Astrid har lagt inn her.Iver og Marit hadde 4 barn med seg nordover,Ollaug (Lava som hun ble kalt,min manna tippoldemor)var født i 1803 i Horg,Brynhild f.ca.1805,Even f.13.03 1807,og Johan (John) f.01.05 1810 Lundamo.Alle barna skal være døpt i Midtre Gauldal,enten Horg eller Støren.Iver flyttet rundt endel pga arbeid.Iver har vi notert f.1758 død 14.10 1845.Marit f.1767Lundeløkken,d.1816(gravlagt 18.05 1816) Iver giftet seg på nytt i SørArnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Den Iver Estensen Røttum som er nevnt i innlegg 21 ( Dagfinn Refseths notater) kan ikke være riktig person , hvis foreldrene , Iver og Marit, reiste nordover. Denne Iver Estensen døde i 1805. Ellers er det mye interessant å lese i innleggene.Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Min lenke til Dagfinn Refset var for å presisere at Iver Evensen IKKE kom fra Røttum, men muligens fra Horg (eller et annet sted?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.