Gå til innhold
Arkivverket

[#75659] En Henning-familie i Larvik ved overgangen 1700-t./1800-t.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var dødsskifte på Fritzøe-bakken i Larvik 8/8 1786 etter en skipper Johannes Henning (skiftet ble endelig avsluttet først 28/12 1795). Jeg har forsøkt å stille sammen de opplysningene jeg har funnet i et par skifter, i kirkebok for Larvik og i ft. 1801 - og det foreløpige resultatet ser da slik ut:Johannes Henning, ant. f. ca. 1750, død 1786, skipper, Fritzøe-bakken i Larvik - g.m. Dorothea Margrethe Jensdtr. Kiel (f. ca. 1755), datter til Jens Kiel/Kiil. I 1801 er hun kalt enke etter første ekteskap, og ellers kan vi lese følgende: 'Lever af sine hænders giærning og er krøbling'. Dorothea Margrethe må så ha giftet seg på nytt ikke lenge etter, for 12/12 1804 er det et nytt skifte på Fritzøe-bakken etter hennes (2.) ektemann - Peder Müller, 'død hos Krigsraad Friderich Grønvold i Jarlsberg Grevskab'.Barn:1. Carl Friderich Henning (f. ca. 1784), 2 år ved skiftet etter faren - ikke funnet i ft. 1801.2. Anthonette Maria Henning (f. ca. 1783), 3 år ved skiftet etter faren - hjemme hos mora i Fritzøe-bakken i 1801, 18 år.(3). Johannes Henning, døpt i Larvik 14/7 1790 - hjemme hos mora, 10 år gammel, i 1801. Født utenfor ekteskap. Kirkebokteksten sier: 'Søn. den 14 Julii døbt Johannes Hennings Enke Dorthea Kiel hendes Søn Johannes Henning (...). Udlagt til Fader Feltskiær ved det Bergenhuusiske Regimente Johan Pilemar(i)k'.Denne Johannes Henning er antakelig identisk med den 'Ungkarl og Skoemagermæster' Johannes Henning som 28/10 1814 gifter seg i Larvik med 'Pige Antonette Sørensen'.De har følgende barn til dåpen i Larvik):1. Johan Fredrik Henning (døpt 3/11 1815).2. Anton Severin Henning (døpt 1/11 1818).-----------------I ft. 1801 har jeg forresten funnet nok en Henning, men har så langt ingen holdepunkter for å knytte ham til familien i Larvik:Jens Henning, 28 år, ugift, 'Bilthugger Svend' - bosatt i 'Aggers Gaden', 'Calmejersløkk. L.'.----------------Det jeg nå lurer på, er om denne Henning-familien i Larvik kan være etterkommere etter valloneren Steen (Etienne) Henning (se Lenke). I så fall bør skipper Johannes Henning, ut fra en kronologisk betraktning, være et oldebarn av Steen Henning. Om det skulle vise seg at dette holder stikk, er det interessant å registrere at Henning-navnet også kan ha vært brukt i senere slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I registeret til 'Larviks Historie' er det bare henvising til 1 stk Henning. Det står følgende:'Olea Falkenberg, f. 1780, død i Larvik 1844, gift der 1805 med skipskaptein, senere kjøpmann Magnus Arlum, f. omkr. 1778, død i Larvik 1815, søn av kjøpmann Carl Frederik Arlum og Marie Elisabeth Henning.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for innleggene. Det skiftet du har funnet, Gunn, har vi vært borti i den lange Henning-tråden. Arvelateren Anne Pedersdtr. Henning var datter til masmester Peder Steensen Henning (og altså sønnedatter av valloneren Steen Henning). En av hennes brorsønner, som også er nevnt blant arvingene - skomakersvenn Johannes Jacobsen - er jo interessant her. Han kan nemlig - i det minste ut fra kronologiske forhold - være en brukbar farfar-kandidat for skipper Johannes Henning?Og den Marie Elisabeth Henning du refererer til, Arnstein, kan (i hvert fall aldersmessig) passe til å være skipperens søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er et skifte etter en eldre Johannes Henning - som vel ser ut til å kunne være far både til den senere skipperen med samme navn og til Marie Elisabeth Henning: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etter å ha sammenliknet opplysningene i Henning-skiftene det er referert til i lenkene ovenfor, sitter jeg igjen med dette bildet:Det var skifte 23/9 1744 i Larvik etter Anna Andreasdtr,, 'Steenene i Laurwig'. Arvingene var ektemannen Johannes Jakobsen Henning, skomaker, og barna Anna Malena Henning og Johan Peter Henning.Så var det skifte etter borger og skomaker Johannes Henning, 'Steenene i Laurwigen' 30/8 1753 (dødsdato 1/5-53) - og da ser vi at det er den samme skomakeren som har giftet seg på nytt, med Elen Evensdtr. I dette ekteskapet har han barna Maria Elisabeth Henning (f. ca. 1750) og Johannes Henning (f. 1753).Johannes Jakobsen Henning var sønn til Jakob Pedersen - som igjen var sønn til masmester Peder Steensen Henning. Johannes Henning (f. 1753) må være skipperen jeg startet med i innlegg 1, og Maria Elisabeth Henning (f. ca. 1750) må være identisk med hun som senere ble gift med kjøpmann Carl Frederik Arlum (se Arnsteins innlegg - 2).Dermed skulle vel den forbindelsen jeg etterlyste i startinnlegget være godtgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint sammendrag , Oddbjørn.Her er også nevnt en Gullsmed i Holmestrand som brorsønn ved dette skiftet: LenkeArtig å følge Henningnavnet fremover i tid.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, gullsmed Jørgen Jacobsen Henning i Holmestrand var også en av sønnene til Jacob Pedersen (og dermed sønnesønn til masmester Peder Steensen). Han var gift med Magdalena Jochumsdtr., som det var skifte etter i Holmestrand 19/4 1749 (skiftereg. for Tønsberg og Holmestrand - skifteprot. 3, fol 299b). De hadde barna Anne Rebecha (f. ca 1731), Hans Jochum (f. ca. 1735), Jacobea (f. ca. 1739), Maren Magdalena (f. ca. 1740) og Sara Maria (f. ca. 1743).Det ser imidlertid ikke ut til at noen av barna til gullsmeden brukte Henning-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenke til skiftet fra 1749 i registeret: LenkeDet ser ikke ut til at den aktuelle skifteprotokollen foreløpig er med blant de som er skannet og lagt ut her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var skifte på Vestfossen 11/1 1730 etter Michel Jansen Boveng: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23802/330Jeg tar med dette skiftet fordi det inneholder noen interessante opplysninger om et par av sønnene. Vi får nemlig her opplyst at Henrich Michelsen og Rasmus Michelsen var bosatt i 'Lunden paa Egeland', og jeg tolker det da dithen at de muligens var på Egeland verk i Søndeled. I så fall arbeidet de der samtidig med at Gjert Jansen, som høyst sannsynlig var deres fars fetter, var masmester der. I tillegg arbeidet jo også masmesterens Jan Gjertsen (Henning) og Søren Gjertsen ved verket.Jeg kan ikke få plassert 'Lunden paa Egeland' noe annet sted - og i slutten av skifteteksten blir det dessuten tydelig opplyst at Henrich Michelsen var 'fraværende' - og jeg forstår det også slik at noen av søsknene hans forlanger at han skal få avkortning i farsarven (p.g.a. at han har unndratt seg visse forpliktelser e.l.?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette innlegget skulle egentlig vært postet i tråden 'Jernverksslekt Henning', men jeg lar det foreløpig være. Det ble dessuten sendt av gårde ved et 'uhell' før jeg hadde fått tenkt skikkelig gjennom det. Det finnes jo en rekke 'Egeland' rundt om i landet, så vi kan ikke uten videre gå ut fra at det er Egeland jernverk det er snakk om. Jeg var nok litt påvirket av en meningsutveksling i denne tråden: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er kreditorer av Henrik, en Carl Pettersøn på Vestfossen samt noen av Henriks slektninger, som forlanger at Henriks arvelodd skal dekke det han skylder dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.