Gå til innhold
Arkivverket

[#75661] Lars Elias Andreasen, født i Sortland rundt 1834, sønn av Andreas Hansen


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg sliter med å finne kirkebøker for fødsler rundt denne tiden. Har forsøkt både Sortland og Hadsel, men det virker som om mye mangler. All hjelp mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg finner en med riktig navn her, men han er født i 1829, kan det være ham du søker?Nederst her Kildeinformasjon: Nordland fylke, Hadsel, Klokkerbok nr. 888C01 (1820-1836), Fødte og døpte 1829, side 144-145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2643&idx_id=2643&uid=ny&idx_side=-89>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er sannsynligvis han som konfirmeres i 1846, 16 år gammel.Da bor han hos pleieforeldre.Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland, Klokkerbok nr. 895C01 (1842-1858), Konfirmerte 1846, side 128-129. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2652&idx_id=2652&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiher har du ekteskapet registrert [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2651&idx_id=2651&uid=ny&idx_side=-153>Lenke Hans far het Andreas Hansen Sortland.De bodde i Kjerringviksdalen som kommer i Bind V i Sortlandsboken her er den gårdeh i 1865 ft LenkeAndreas Hanssen g Husmand med Jord 1811 Lands Præstegj Ane M. Fredriksdatter Hans Kone g 1809 Lands Præstegj Hans Andreassen g Husmd. med Jord 1836 Lands Præstegj Elen M. Korneliusdatter Hans Kone g 1831 Sortlands Præs Edevart Andreassen ug Skrædder 1847 Sortlands Præs Hans K. Andreassen Deres Søn ug 1851 Sortlands Præs Anton E. Iversen Deres Søn ug 1855 Sortlands Præs Karn N. Iversdatter Deres Datter ug 1857 Sortlands Præs Fredrika A. Hansdatter Deres Datter ug 1864 Sortlands Præsher er klipp fra Lars sin oppholdsted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Men nå sitter jeg igjen med flere spørsmål enn svar. Tror at det kan stemme at Lars Elias er født i 1829 - jeg var litt for opphengt i folketellingen, men følger man infoen fra ekteskapet, så stemmer 1829. Dersom man skal anta at dette er hans fødsel, så er hans mor Ida Chatrine Tollevsdatter. Dette stemmer ikke med infoen fra Steinar. Hvis jeg forstår det Steinar har skrevet rett, så er hustruen til Andreas Hansen i Kjerringviksdalen Ane M Fredriksdatter fra Land.Hva tror dere?Og, Kirsti, hvordan fant du ut at Sortland var langt bak i Hadsel boka, kan ikke se at det er indikert noe sted, så jeg er riktig imponert - du vet tydeligvis noe jeg ikke vet om hvordan man leser disse kirkebøkene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Dette blir for dere som har god lokalkunnskap. I forbindelse med fødselen til barna, blir Lars Elias stedsatt til Kjærringnes, så det er ingen tvil om at han i alle fall har bodd der. Dersom vi skal anta at det er rette Lars Elias som ble født i 1829, så ble han født på gården Rensnæs. Hvor langt ligger Kjærringnes og Rensnæs fra hverandre? Jeg forsøker bare å finne ut hvor sannsynlig det er at han kunne være født på Rensnæs og så flyttet til Kjærringnes. Har søkt på gårdene Rensnæs for 1865, og ser ingen 'tegn' til at det fremdeles er noen Andreasen der, men det betyr selvfølgelig ikke at de ikke kunne ha bodd der og flyttet derfra mens barna var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar vel vært borti en til Andreas Hansen. De brukte å si før at 'det er flere flekkete hunder en presthunden' når det var feil person.Lars Andreas har en datter Petra, gift på Holmstad s. 394 med Edvard Eilertsen en del av deres etterkommere heter Ørnhaug og Johnsen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til noeer er, siden Andreas o ida ode på Holand som ligger på Langøya. (siste gård før Hadsel)Anders Hansen f. 1794 Hadsel, (sønn av Hans Hansen g. m. Lisbeth Danielsdtr) d. 1855 Reinsnes (gr.n, 28 i bok IV), g. 1822 m. Ida Tollefsdtr f.1797 Store-Rise, (datter av Tollef Hansen g. 1794 m. Sophie Monsdtr) d. 1939Lars Elias var nr. 4 av 5 barn.Har du bruk for mer så har jeg de tre Sortlandsbindene som er utgitt på lån en liten stund til.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ida Kathrine Tollevsd. døde 9. decbr. 1839, se nr. 34: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland i Hadsel, Ministerialbok nr. 888A06 /2 (1837-1848), Døde og begravede 1839, side 571-572. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17117&idx_id=17117&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Andreas Hansen, se nr. 11: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland, Ministerialbok nr. 895A04 (1852-1872), Døde og begravede 1855, side 203. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Steinar, Jeg har funnet 5 navn som kunne være søsken av Lars Elias. I følge boka du har skulle det bare være 4, kan du gi meg de navnene og litt info (fødsel ol) dersom du har mulighet til det slik at jeg kan finne ut hvilken som ikke hører hjemme? Har ikke sjekket all infoen mot kirkebøker ennå, med det du har vil sikkert spare meg litt arbeid.Takk på forhånd.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.