Gå til innhold
Arkivverket

[#75687] Anna Christina Werner


Gjest Ellen Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Dahl

Vet noen mer om hennes foreldre? Hun giftet seg med Hans Helle Gundersen Schou i 1802 i Oslo domkirke.Kan hun komme fra Akershus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

16.sept 1802 døper paret en datter Syverine ChristianePermanent sidelenke: LenkeHer er en Jacob Werner ? og hustru Syverine? nevnt som faddere. Kanskje det er foreldrene til Anna Christina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Dahl

Hei alle sammen ! Tusen takk for kjempefine innspill - alltid vanskelig med navn som ikke staves akkurat osv..Nå har jeg antagelig nok til å komme litt videre selvMvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei Ellen! Your name caught my attention...although I doubt you are related to my husband!!Anyway...I made an entry #73942 under Akershus/Vestby here in DA...and I noticed that Hans 'schou' you mentioned has a similar name...Is there any possibility you know of information regarding the John Martin Schow who I was asking about?Just thought I would give this a try!mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Dahl

Hello!I must admit I haven't got to far - but I do not think this is the same person. My man is living in Kristiania, and they all use the name SchouMvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Dahl

Jeg trodde jeg skulle komme videre siden jeg både hadde folketelling og faddere - Men - jeg sitter fast - Jacob Andreas Werner/ stavet Wærner i folketellingen - født ca 1750 - Har noen en kobling videre - ev noe til hans frue Severine/ Syverine og muligens Christine - eller kan det være Cristiansdt?Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hm, her gifter Jacob Werner i Nittedal seg med Siri Toresdatter, så det spørs om det var feil Jacob.Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 1 (1775-1779), Ekteviede 1775-1777, Døde og begravede 1775-1779, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7622&idx_id=7622&uid=ny&idx_side=-9>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette etter hukommelsen og må tas med en klype salt (jeg har ikke tilgang til min database akkurat nå), paret Werner giftet seg i Danmark (Skjælland - ikke København) hvor også de første barn ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Dahl

Takk for fine innspill -Jeg har hengt meg litt opp i folketellingen fra 1801 hvor jeg ser at det finnes en sønn Johan Andreas f ca 1777. Jeg finner videre at det finnes en Johan Andreas Eriksen Werner fra Kongsberg født ca 1698. Har også funnet en del av hans barn - MEN, det er noe som ikke helt stemmer hvis jeg skal ha en generasjon til mellom Jacob - og eldste Johan Andreas....Og siste barnet jeg fant til Johan var født i 1639 - dvs ca 10 år før min Jacob Andreas, men han kan jo selvsagt ha kommet sent.Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Dahl

Se der ja - der fant jeg jo en Jacob Andreas med perfekt fødselsår - men hva med Severine? Jacob gifter seg jo med Cristine?? - I kirkeboken i Oslo kan det virke som om hun kan hete noe med Christine, men både i denne og i folketellingen er det Severine eller Syverine som er det første navnet, og jeg finner ingen i Danmark som passer, dvs ingen døpte...Men jeg er enig - det er mye som stemmer....Uansett takk for interessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Geir har nok rett i at vi skal til Danmark, men jeg tror gjerne at det kanskje kan vise seg at Ellens håp om kobling til en ”norsk” Werner-familie kan være rett. Om man så i jakten på røtter skal vende nesen mot Kongsberg, Nord-vest-landet eller Romerike ( [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=47928&sok=Dohn&nr=1&antinnlegg=25&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå ser jeg at det blant tjenerskapet i Wærnerske hus i 1801 er ei 20 år gammel Karen Sophie Soelgård. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=7799&personpostnr=107885&merk=107885#ovre>LenkeDet vil ikke overraske meg om Karen Sophie har en forbindelse til Soelgårdene i Hakadal/Nittedal, og dermed også til Christiania-borgerne fra denne familien. Men her er jeg ganske sikker på at Geir har litt ”peiling”.(- Ut fra denne debatten 41682: Werner Soelgaard/Solgaard, Christiania ca 1730-1750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et kort svar, Karen Sophia er født i Christiania (døpt 11.02.1782), datter av Erich Jacobsen Soelgaard (parykkmaker) og Anna Olsdatter Ramstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.