Gå til innhold
Arkivverket

[#75692] Hvem var enken Ane Thoresd. (?) Skånarud, død 1780 i Lier?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

10. februar 1780 døde hun, 70 år gammel, men til tross for mye leiting, har jeg ikke klart å finne ut hvem hun var - og det er flere enn meg som har søkt, men hittil forgjeves. Kan noe 'oversette' alt som står i forbindelse med trolovelsen hennes 30. november 1740, inkl. forloverne, nederst på side 284 med forsettelse på side 2855 (vielsen 11. desember i Tranby kirke står på side 286): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8436&idx_id=8436&uid=ny&idx_side=-148>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dragun Hans Tostensen Daler trolovet til pigen Anne Thoresdatter, forloverne Niels Obsal og Peder Haagensen SørsdalIkke mye å hente ut av dette, er jeg redd, og vi har vel vært i kontakt om Anne Toresdatter før, Astrid.Jeg har notert meg følgende etter egne undersøkelser:Hans Torstensen Sørsdalseie var 7/3 1748 fadder for Ole Toresen Justadeies barn Christense. Var han bror til Anne Toresdtr.?Denne Ole hører ikke til familien som er omtalt i Lier bygdebok II s. 276 om husmenn på plassen Grønnfoss under Øvre Justad. Tor Iversen overtok der rundt 1725. Han nevnes med barna: Berthe, Mari, Morten, Ingeborg, Kathrine, Nils, Anne og Halvor. De er for unge til å være i slekt med Anne, og hun er ikke datter der. Senest 1757 ble plassen overtatt av Torsten Halvorsen, står det.Sørsdal og Justad er ikke nabogårder. De ligger et godt stykke fra hverandre, på hver sin side av Lier-elva.En Ole Torsen Solstad gift 3/2 1746 med Kari Pedersdtr. Sørum. Disse er uaktuelle.En Ole Toresen soldat gift 27/9 1730 med Berthe Svendsdtr. Forlovere fra Kvakstad/Sylling.Det var en Ole Tordsen døpt i Lier 1711 og en Ole Torersen døpt 1713. Ellers ingen t.o.m. 1724.Lett etter døpte i Lier hvor faren heter Tor(d)/Tore. Ingen døpt Anne i tidsrommet 1705-24. Hun er heller ikke døpt i Eiker eller Røyken.En Anne Toresdtr. ble døpt 22/8 1713 i Bragernes av Tore Olsen og Guri Larsdtr. Et par Tor Olsen og Guri Larsdtr. gift i Bragernes 2/5 1719(!)Denne Anne Toresdatter er muligens den nærmeste, men jeg har ikke undersøkt om hun faktisk levde opp, eller hvor hun (og foreldrene) ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jepp, vi har vært i kontakt om denne 'mystiske' Anne, tidligere, men det MÅ da være mulig å finne ut av gåten? Hans Tostensen var også fadder til Knud Stephensen Hornseies datter Helle (vanskelig å tyde, men det skal være Helle) i 1744, høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8436&idx_id=8436&uid=ny&idx_side=-197>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg ser at Inger og Marthe Toresdøtre i hvert fall ikke er listet opp blant barna til Tor Iversen Grønnfoss, så kanskje kan det være et spor her.Hvorfor kalte de første barn for Anders? Si det. Det kan være oppkalling etter en slektning på en av sidene, kanskje en bror av Anne som døde tidlig, for eksempel? At de ikke har noen sønn som heter Tor behøver ikke bety at Anne ble født utenfor ekteskap. Jeg har sett flere eksempler på at en eller flere besteforelsdre ikke er blitt oppkalt - av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

For å unngå enhver tvil: Den Anne jeg leiter etter, kan ikke være datteren til Tor Iversen Grønnfoss, hvis foreldre, Iver Tordsen Hornseie og Katrine Eriksdatter (fra Modum), giftet seg i 1698, men dette utelukker ikke muligheten for at hun/faren har tilknytning til familien, selv om jeg ikke har funnet ut av det, hittil. Tore/Tord Iversen giftet seg med Helge Andersdatter i Lier i 1674,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Modum kirkebok er gjennomsett 1712-22. Den eneste Tor/Tore som døper barn da er Tor/e Larsen, nemlig Lars (1714), Asbjørn (1716) og Nils (1719). Bosted i 1714 er ikke oppgitt, i 1716 er det 'Kongsauvene'(?) og i 1719 Sættersberg. Jeg har ikke funnet giftermålet tilbake til 1712, så i den grad det fant sted i Modum, kan de også ha hatt barn til dåpen før 1714.Dette er jo litt av problemet her, at Lier er omgitt av prestegjeld der kirkebøkene ikke alltid går så langt tilbake som ønskelig. Asker er et annet eksempel. Anne kan jo være derfra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, da er det vel samme Tor/Thore Larson på Sættersberg-eie som begraver datteren Else i 1723, 'ihielligget af Moderen', Marj Asbiørnsdatter, samt den 3 uker gamle sønnen Johan i 1728 - triste saker... Synd at ikke kirkebøkene går lenger tilbake!!! Bør nok derfor undersøke 'Bragernes-sporene' fra 1713 og 1719 nøyere; mange liunger døpte ungene i Bragernes kirke, og i tillegg flyttet mange til Lier,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er noe mystisk med Anne fra Bragernes. Jeg finner henne ikke igjen som døpt den datoen jeg oppga i 1713, men det er i hvert fall riktig at Tor Olsen og Guri Larsdtr. ble gift i Bragernes 2/5 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.