Gå til innhold
Arkivverket

[#75708] Ingeborg Andersdatter, gift 1811 på Eiker i Buskerud


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ken V. Nordberg

4 Juni 1811 giftet Ingeborg Andersdatter seg med Anders Eilertsen på Eiker i Buskerud. Det giftemålet er dokumentert i kirkeboken for Eiker her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8489&idx_id=8489&uid=ny&idx_side=-43>Lenke (No. 40 - første innførsel). Oppholdstedet for Ingeborg da er oppgitt som Sundhougen under Fossesholm(?), men noe videre informasjon om hennes alder finnes ikke. Familysearch oppgir at hun er født på Sunshougen ca. 1785, uten at det er oppgitt noen kilde for det.Med utgangspunkt i det årstallet begynte jeg å bla i kirkebøkene for Eiker og kom opp med følgende kandidat: Lenke (høre side, nummer 5 mot bunnen på siden). Der står det at Anders Jensen Sundhauen(?) og Maria Jacobsdatter hadde en datter Ingeborg. I så fall er familien vistnok her i folketellingen for 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

HeiSkiftet etter Anders Jensen Sundhaugen på Eger begynt 11.06.1806, sluttet 19.04.1807. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23824/142Enken Maria Jakobsdtr er i live. Skiftet nevner 7 barn 1.Jon, fullmyndig 2.Jakob 18 år 3.Jens 14 år 4.Malene 27 år oppholder seg på Østby-eie i Hoff 5.Marie Elisabeth 26 år, tjener for Tesman 6.Maria 24 år, tjenes hos Ulrik Neuman 7.Ingeborg 21 år, oppholder seg på plassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

HeiDu har nok funnet den rette.Det er skifte på plassen Sundhaugen u/Skarud 11/6 1806. Anders Jensen er død. Enke Maria Jacobsd. 7 barn. 1.Jon Andersen, myndig, 2.Jacob Andersen, 18 år, 3. Jens Andersen, 14 år, 4. Malene Andersd. 27 år, opholder sig paa Østby i Hoff, 5. Mari Elisabet Andersd., 26 år, tjener hos Testman paa Raaen, 6.Maria Andersd., 24 år, tjener hos Uldrich Neuman paa Strømsø, 7. Ingeborg Andersd., 21 år, hjemme paa pladsen.I Eiker historielags avskrift af 1801-tellingen (årbok 1957) står det at Scharud bruges under Bollerud og har ingen at anføre.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Magne og Arnt; tusen takk til dere begge. Etter å la lett gjennom kirkeboken (og søkt i avskriften her på Digitalarkivet), samt sett familien i folketellingen og nå skiftet, så er jeg temmelig sikker på at det må være rett person. Det er ihvertfall ikke noen andre kandidater. Hvis jeg er heldig kommer kanskje en av disse navnene fra skiftet opp som faddere på Ingeborg's barns dåp. Det skal jeg sjekke senere i kveld.At Scharud er knyttet til Bollerud er jo også en sterk indikasjon på at det er riktig familie.Takk ihvertfall nok en gang til dere begge for hjelpen!Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.