Gå til innhold
Arkivverket

[#75710] Res. kap. i Vefsn, N, Rasmus Claussön ROSING, c1586-1626 fra Jylland - opphav?


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Kan bare kort nevne at spörsmålet om ROSINGs 'rette' familie nå også er forelagt Rigsarkivet i Köbenhavn, jfr. her innlegg ¤ 20.Så fort det foreligger interessante opplysninger derfra vil disse bli lagt ut her. Ellers er alle andre innspill om ROSING mer enn velkommen.Det bör også nevnes at det er en utrolig imponerende hjelpsomhet og velvilje en har blitt bemött med hos Rigsarkivet, - et komplemang er på sin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Nermo

Sogneprest i Vefsn, Rasmus Claussen Rosing (av adelig jydsk opphav ['Rosen'?]) sin sønn, Claus Rasmussen Rosing (c1590?-1644) (res. kap. i Vega 1622, sogneprest i Brønnøy 1635-1644, prost) skal i 1624 være omtalt som eier av odelsgods i Jämtland. Jeg antar at dette er gods som har kommet med hustruen, Birgitte Christensdatter Schancke (1603-1681) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per NERMO´s innlegg # 27;- mange takk for kommentaren om odelsgodset i Jämtland ifm ROSING/ROSEN-prestene. Din antagelse at dette odelsgods kom til slekten via hustruen Birgitte C:dtr. KUSSE SCHANKE 1603-1681 er nok höyst sannsynlig.Imidlertid viser seg det vanskelig å komme videre i denne saken. Först og fremst var henvendelsen til Riksarkivet i Köbenhavn negativt hva angår oppsigelsesbrevet til kong Christan II, jfr. bl.a. Magne GREGER's innlegg 13.Dessuten har jeg ikke lykkes å finne Rasmus som student med all den gode hjelp jeg har fått via WANGENSTEEN, jfr. Lars Ove's innlegg 10. Kan jeg ha oversett noe?Imidlertid har jeg forlengst bestilt de 2 böker som har blitt anbefalt, foruten de artikler som er lagt ut hos WANGENSTEEN. Jeg venter altså på både F.C. ALLEN og Mikal VENGE's omtalte böker.Ved besöket på Mön i Danmark sist uke ifm DANNEFAER-arbeidet tok jeg også opp ROSING/ROSEN-saken der, men også fra det hold 'ser det heller mörkt ut'.Med andre ord er jeg veldig takknemlig om noen har gode forslag på hvordan jeg kan gå videre med ROSING, eller ROSEN (jfr. Finn OLDERVIK's innlegg # 8), som Rasmus også kalles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

- tillater meg aa lofte opp denne ROSING/ROSEN traaden i forbindesle med en kort kommentar i traad ° 77.543 vedrorende FLYG-GJESSING ved Leif SALICAT.I det haap at noen har tips om hvordan en kan gaa videre med denne saken.Paa forhaand mange takk. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se en ny trad som ogsa angar ROSING, nemlig;° 80.481 - 'Anne Christine Rosing/Rossing (1721-95) - hvem var hun?'ved Trond ÖIVINDSSON LUNDE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Har disse Rosing forbindelse med Rasmus Claussøn Rosing nevnt i (1)?A. Rasmus Clausen Rosing ca 1635-1705 gift 1670 med Anne Nielsdatter Schielderup (barnebarn ?).B. Niels Pedersen Rosing 1630-1670 gift med samme Anne.C. Karen Rosing død før 1682 gift med sogneprest Hans Nielsen Meng 16351682 (kilde Haldensia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

A: Rasmus Clausen Rosing (1641-1705) var sønn av Claus Rasmussen Rosing (ca. 1603-1644) og hustru Birgitte Christensdatter Schanke.B: Niels er en oppdiktet person og feilen stammer fra Erlandsens Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Trondhjems Stift. Denne myten ble behørig drept i NST XIX, side 215-216 der det står: 'Kilden her er uten tvil Erlandsens Biographiske Efterretninger og det er sannsynlig at han har trukket denne slutningen om en Niels Rosing på grunn av at det skulle ha vært to prester efter hverandre med navnet Rosing og at disses successor, Hr. Anders Bull, gift med datteren av den siste [Rasmus Clausen Rosing], kaller en av sine sønner for Niels Rosing Bull.'C kan jeg dessverre ikke svare på.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Leif og Remi for innleggene i denne sa langslepende ROSING-traden.Sa bra at del A og B kunne avklares pa denne maten, - sa langt. Ytterligere opplysninger om bade SCHANKE og SCHELDERUP finnes jo i flere trader her pa B-forumet. Kommer tilbake med utfyllende data om akkurat denne slektsgrenen.Hva angar del C sa mener jeg a ha registrert navnet MENG ifm arbeidet med DANNEFAER-HOLSTEIN, da pa Nykoping-Falster.Skal se naermere pa C-delen.Nok en gang mange takk for innspillene i en sa komplisert trad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hans Nielsen Meng (sogneprest og prost i Fredrikstad) 1635-1682 var også gift 1682 med Karen Thomasdatter Bang 1660-. Hun datter av Thomas Jensen Bang 1600-1661 (f. i Flemlose, Odense) iflg. Haldensia død i Chra. og Else Didriksdatter Bartskjær 1614-1675.Hans Nielsen Mengs foreldre var borgermester, fogd og justitsråd Niels Hansen Meng 1604-1676 og Johanne Christensdatter som hadde 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for opplysningene vedrorende MENG, Leif.Om jeg forstar alt korrekt sa var bade Kirsten/Kristine f. 1635 og Karen dottre av Prof. BANG, Thomas J:son BANG 1600-1661?!Kirsten/Kristine var gift med Biskopen i Oslo Hans C:son (SCHANKE) ROSING 1625-1699 og det var 3 barn i deres ekteskap.Hennes soster med ovennevnte Magister Hans N:son MENG 1635-1682.I safall undrer jeg pa hva som er riktig fodselsar til Karen, og eventuelle barn i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har brukt 'Haldensia' som kilde, men ser at Meng er meget solid gjennomdrøftet i denne linken - som anbefales LenkeLegg merke til at Karen i alle fall har ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Et stort takk til Leif SALICAT for linken til Arnulf STRÖMSNES's trad vedrorende MENG pa DIS-Norge.Arnulf STRÖMSNES har jo lagt ned mye arbeide med MENG i fra flere kilder, og det henvises ogsa til WANGENSTEEN's utmerkede homepage.Interessant var det a lese om Maren N:dtr. MENG 1635-1697 og hennes 'forbindelse' til Ulrik F. GYLDENLÖVE. Det paminner noe om Prestefruen i Karlsoy i Troms, Rebekka Elisabeth VON MYHLENPORT HEGGELUND's, pastatte kontakter i Kobenhavn.Skal innen kort tid legge ut listen jeg har pa de 2 forste generasjonene av ROSING, men mangler ytterligere data om Byskriver ROSING i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(31:) Karen Rosing, som altså var Hr. Hans Nielsen Meng (c1635-1682) til Fredrikstad sin 1. kone kunne vel rent kronologisk passe inn som datter i Birgitte Christensdatter Schancke (1603-1681) sitt 1. ekteskap m. Hr. Claus Rasmussen Rosing (c1603-1644) til Brønnøy (fra Vefsn) (først kap. i Vega), der barneflokken ser ut til å være f. i tidsrommet c1625-1641. I så fall var hun altså (en yngre) søster av biskop i Oslo, Hans Clausen Rosing (1625-1699).Hans Nielsen Meng's 2. kone Karen's adskillig eldre søster Kirsten Thomasdatter Bang (1635-1699) var 2. kone til biskop Hans Clausen Rosing, og de hadde (også) en datter Karen Rosing, som må være født noe etter 1662.(37:) Hva het barnet/barna til Karen Rosing og Hans Nielsen Meng ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

I linken i (37) nevnes Peder som barn av Hans Nielsen Meng (av Inger Haug). Jeg henleder oppmerksomheten også på testamente (kongebrev) i innlegg av Arnulf Strømsnes i samme tråd datert i 20. apr. 1678 hvor Hans Nielsen Meng nevnes som hittil barnløs.Videre nevnes også kallsbrev på sogneprest Hans Nielsen Mengs etterfølger sogneprest Laurits Dahl 31. mar. 1682. Hvis det er riktig med et barn Peder, må han være født mellom disse datoer.Noen bekreftelse av et barn Peder kan jeg ikke se så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hans Nilsen Meng,med magistergrad ble foretrukket som sogneprest i Frederikstad fremfor Boye Jensen som hadde vært residerende kapellan i Frederikstad siden 1654. En av årsakene til dette var at han giftet seg med Anne Jensdatter,som var enken etter hans forgjenger sogneprest Niels Trugelsen.Det er ikke nevnt noen dato/årstall omkring vielsen,men Niels Trugelsen døde i 1665. Anne Jensdatter er nevnt som sønnedatter av handelsmand og borgermester Cornelius Timandsen i Frederikstad. Det er også nevnt at Hans Nilsen Meng er sønn av den kjente embetsmanden på Frederikshald Niels Hansen Meng,hvis far igjen skal ha vært kjøpmand i Frederikstad.Kilde:Fredrikstad bys historie første bind 1567 - 1767K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(40/41:) Nevner 'Haldensia' noe om at Hans Nielsen Meng (ca. 1635 - ca. mars 1682) skal ha vært g.m. 1) (ca. 1665 ?) enken Anne Jensdatter, 2) Karen Rosing (ref. innlegg #31) og 3) (19 Jan 1682) m. Karen Thomasdatter Bang (f.1660) ?Kan det være sistnevnte som er omtalt som 'Karen Rosing' ? (søsteren hennes var gift Rosing). Hva er kilden til informasjonen om at HNM skal ha vært g.m. en 'Karen Rosing' ?Jeg har også 'sett' at Peter Kraft (c1650-1724) i Fredrikstad skal ha vært svigersønn av Hr. Hans Nielsen Meng til Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til bade Leif SALICATH, K J SOMMER og Per NERMO for interessante innlegg.Det synes som om at slektene MENG og BANG star sentralt i denne sammenheng. Kanskje ogsa SLET.Har via Arnstein RONNING fatt tilsendt et bilde av vapenskjoldet til BANG og skal forsoke a legge dette ut her.Dog undrer jeg pa om noen kan bidra med et bilde av vapenskjoldet til ROSINGs - samt ytterligere informasjon om ovennevnte byskriver i Christiania, Christen ROSING.Pa forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Per.Ta en titt på 'Haldensia' - webbok Lenkeside 25 i webboken (oppr. side 48) hvor Karen Rosing? er nevnt. To sønner som begge dør i 1717 (hhv. kaptein og handelsmann) - altså ikke unge og indikerer at Karen Thomasdatter Bang gift 1682 neppe er moren. En tidligere ektefelle er sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Til innlegg (44)Etter krigsåret 1716.følger et fredelig år for festningsbyen Frederikstad,som for landet forøvrig.I året 1717 var det likevel ingen lykkelig tid for byen,det raste blodsot,særlig blandt soldater.Hundrevis lå syge,og folk døde ut i mengder.Den ene dagen var de friske,og den neste lå de døde.Sykdommen tok stadig til utover våren. At to sønner av (eventuelt) Karen Thomasdatter Berg,dør 1717 er kanskje ikke så merkelig,deres alder burde vel være pluss/minus 36 år i forhold til Karen Thomasdatter Bangs vielse 1682.Kilde: utdrag Fredrikstad bys historie 1567-1767. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(45/55/42:) En må vel av dette kunne trekke den slutning at Hans Nilsen Meng's ekteskap (og barn) sannsynligvis var i en annen rekkefølge enn foreslått i #42, snarere slik :1) (ca. 1660/1665 ?) Karen Rosing (foreldre ?), kanskje mor til Peder (død 1717) (handelsm. i Fredr.h.) og kanskje til NN, g.m. Peter Kraft (begravet i Fredrikstad 30 Okt 1724),2) (ca. 1665 ?) enken Anne Jensdatter (ingen barn med Hans i 1678, men kanskje mor til Nils (ca.1680-1717) (kaptein) (ev. først Peder), og3) (19 Jan 1682) Karen Thomasdatter BANG (ikke 'Berg') (f.1660) (ingen barn ?, ev. kanskje Nils ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ovenstad har mere detaljer om sønnen kaptein Niels Hansen Meng.'Korp. til 20.4.1700, da han ble fenr. ved Hausmanns gev. inf.regt. - Pr.lnt. ved Vesterl. nasj. inf.regt. 24/5 s.å. Uvisst ved h vilket komp. - Fortsatt til Hausmanns (senere Cicignons) gev .inf.regt. 13/8 1701. Kpt. ved Opl. nasj. inf.regt. og chef for N.Gudbr.dalske komp. 19.9.1705. Død våren 1718, begr. 11/4 s.å. i Vinger 37 år gammel.'En forskjell på dødsdato på 1 år i forhold til Haldensia, men uansett må vel han være født før ekteskapet med Karen Thomasdatter Bang 19/1 1682. Et kort ekteskap da Hans Nielsen Meng dør i 1682 (iflg. Haldensia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som tidligere nevnt i denne traden var det meningen a legge ut en kort oversikt m.h.t. etterkommere i de 2 forste generasjoner ROSING. Selvom det fortsatt mangler en del informasjon om Bytskriver ROSING i Christiania og Sogneprest ROSING pa Hitra drister jeg meg med et forste utkast;- Rasmus Clausson ROSINGf. ca. 1560-1626Res. kapellan til Vefsn, N@ ukjent(e) hustru(er)1 barn;- Claus Rasmusson ROSINGukjent f. ar - 1644Sogneprest i Bronnoy, N@ Beritte/Birgitte Christensdtr. SCHANKE1603-16816 barn;1 - Oluf C:son SCHANKE ROSINGf. ca. 1625-1674Sogneprest pa Hitra@ ukjent(e) hustru(er)barn?2 - Christen C:son SCHANKLE ROSINGukjent f. ar - 1675Byskriver i Christiania@ ukjent(e) hustru(er)barn?3 - Hans C:son SCHANKE ROSING1625-1699Biskop i Christiania@ 1. Gertrud Hansdtr. BORCHARDESEN1636-16603 barn@ 2. Kristine Thomasdtr. BARTSKJAER BANG1635-16995 barn4 - Else C:dtr. SCHANKE ROSINGf. ca. 1630@ Jens Michelsen SNOGSogneprest i Vega, Nbarn?5 - Milde (Hilde) Clausdtr. SCHANKE ROSING1633-1680 @ Jakob THORSENf. ca. 1635Skipper og gardmann pa/til Salhus2 barn6 - Rasmus C:son SCHANKE ROSING1641-1705Sogneprest pa Hitra@ Anna Nielsdtr. HELKAND SCHELDERUP1647-17057 barnAlle kommentarer er velkomne.|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har mye det samme som deg, men har 8 barn på Rasmus Rosing og Anna Nielsdatter Helkand Scheldrup:1) Birgitte Rasmusdatter Rosing som var gift med Anders Bull2)Anne Catharina Rasmusdatter Rosing som var gift med Peder Enge.3)Claus Rasmussen RosingJeg har ellers ikke lagt inn så mye av slekten bakover på disse, siden min formor jo er Birgitta Christensdatter Schankes søster Adelus Christensdatter Schanke og ektemanne Oluf Jensen Mechlenborg. Det er jo likevel interessant å legge inn etterkommere av søsken til aner, og det er det jeg har gjort her.4)Else Rasmusdatter Rosing5)Mille Rasmusdatter Rosing6)Gjertrud Rasmusdatter Rosing7)Anna Rasmusdatter Rosing8)Claudia Rasmusdatter Rosing som døde i ca 1706 ifølge 'Geistligheten i Nord-Norge 1536-1700' side 194, av Svein Tore DahlDet var kanskje ett skifte etter Claudia hvor alle hennes søsken kommer frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var faren Rasmus Clausen Rosing det var skifte på den 01.06.1706, og datteren Claudia var død ved farens skifte. Så der av kommer altså barna hans frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.