Gå til innhold
Arkivverket

[#75710] Res. kap. i Vefsn, N, Rasmus Claussön ROSING, c1586-1626 fra Jylland - opphav?


Gjest Thomas Friis Konst
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Gjor na et nytt forsok pa a legge inn en scannet avfotografering av Hr. MACHESEN fra Somna Gard og slekt III av Tor Q. MATHISEN og Margaret LYNN MILLER av 1992.Fotografiet er tatt av Roar BERG-HANSEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Digitalarkivet for god service ifm vedlegget av fotografiet av Hr. MACHESEN i Bronny - uansett hvor i verden en befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Anne Lise's innlegg # 68 og 69;- nok en gang takk for henvisningen til Arbok for Helgeland av 1986 hva angar presterekken i Bronnoy.Vet du hvor jeg kan finne ytterligere data om bakgrunnen til Jacob T:son TILREM ca. 16225-1681?Ser at Hr. Claus R:son ROSING (CRR) hadde studert i Rostock. Interessant. Jfr. innlegg # 11. Jeg var i helgen bl.a. i Orelans i Frankrike hvor sonnen, Biskop Hans, skal ha studert. Jfr. innlegg # 23.Undrer fortsatt pa hvor hovedpersonen i denne traden, RCR, - kom fra og hvor han hadde studert?!NB - fodselsaret til RCR skal nok vaere ca. 1560 og ikke ca. 1586 som tittelen pa traden her antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Dessverre vet jeg ikke hvor du kan finne ytterligere informasjon om Jacob T:son Tilrem, men det er jo enkelte her på Digitalarkivet(blant annet Margaret Miller) som kanskje kunne vite noe mer. Hun er jo ekspert på områdene rundt Brønnøy. Så kanskje var det verdt et forsøk på å ta han opp i eget emne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Thomas. Se mitt innlegg (70) vdr. Jacob T:son. Så mye mer kan jeg ikke bidra med enn at Jakob løste borgerbrev i Bergen i 1656. Jakob bodde på Tilrem, men eide også parter i nabogården Skåren. Der kunne det taes ut kvernstein for salg - en ettertraktet vare som kunne skipes ut fra Tilrem. 'Liigprædiken' over Jakob fantsted i 1681.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(80:) Moren til hr. Claus Rasmussen Rosing til Brønnøy (g.m. jyden hr. Rasmus Claussen Rosing / 'Rosen' til Vefsn, med en rose i våpenet, død 1626) skal ha vært av 'de Kowsers ætt' (fra en likpreken ?). Hvilken ætt er det, tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kusse.Jeg regner med at det kommer av KU. Det litt artig med dette ordet for ku. Når det lokkes på kua, heter det 'Gossa, gossa, gossa'. Kunes i Finnmark heter 'Gossanjarga' på samisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det heter jo forresten 'en kossa' på svensk.Rosing, Rasmus: Våpen iflg sønnesønnen: Skjold: En sølv rose inni en brun krans av blader og torner i blått. Hjelm: En arm som holder en sølv rose. Kilde: S T Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Tor's innlegg # 82.- mange takk for kommentaren vedrorende Jakob som loste borgerbrev i Bergen i 1656.Vet du om Jakob's far Tor(d) SALHUS kom fra Bronnoy-omradet - eller var han tilflyttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei Thomas. Ditt spørsmål i (86) er ikke så lett å svare på, men han KAN være sønn av lensmann Jens Nilsen Sør-Herøy. Tor(d)Jensen var trolig gift flere ganger.I brukerlista for Salhus har vi han nevnt 1610 og til 1640-årene. Han var lensmann fra 1616, beseglet jordeboka for Helgeland fra 1626 som lensmann i 'Nordsem' (Brønnøy. I siste halvdel av 1640-årene satt enka med Salhus. Navn på henne har vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Per og Arnstein's seneste innlegg;- finnes det en avbildning av vapenet til ROSING/ROSENs, som det beskrives som for eksempel hos DAHL?Med vennlig hilsen, Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk, Erling HOEL, for at du la ut lenken til WANGENSTTEN, hvor vapenskjoldet til ROSING finnes.Lars Ove gjor jo et utrolig fint arbeide, jfr. ogsa innlegg # 2, - og jeg skal ved forste leilighet sende han et okonomisk bidrag for homepagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Anne Lise's innlegg # 81;- ja, det kunne ha vaert av interesse a lage en egen trad vedrorende omtalte Jacob T:son TILREM (d. 1681) her pa Forumet.For egen del strekker ikke tiden til og jeg har dessuten lite kjennskap til det geografiske omradet det her gjelder.I mellomtiden har jo Tor MATHISEN vaert sa vennlig a komme med en del opplysninger.Har selv nettopp tatt en titt pa Bronnoy Bygdebok bind I, hvor Tor og Margaret har gjort et solid arbeide.Fortsatt God Sondag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Fortsatt God Jul, til alle som har interesse i denne ROSING-traden.Vi arbeider fortsatt med saken, og i host er det tatt kontakt med ulike instanser i Viborg pa Jylland - i hap om a kunne finne mere informasjon om ROSINGs.Legger ved et fotografi av Viborg domkirke - bildet er tatt for et par ar siden.

bilete10721.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.