Gå til innhold
Arkivverket

[#75717] Knud Olsen født 1796. Født hvor og foreldre


Gjest Roy Køllersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Køllersen

Prøver igjen å finne ut hvor min ane Knud Olsen kom fra og hvem som var hans foreldre. Jeg vet han var på Vega i Nordland fram til ca 1825 der han ble gift og fikk en sønn Benjamin Christoper . Gift med Elen Anna som var fra Vega. I Folketellinga for Manger i 1825 bor de på gården Harkestad men så greier jeg ikke å finne ut mere. Noen som vil hjelpe meg?Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Takk Berit. Vielsen har jeg, men står det at årstallet er 1843? Det stemmer jo ikke.Kan opplyse at jeg har fått et tips på foreldre til Knud. Ole Knutsen og Kari Christoffersdatter Turøy . Er det noen lokalkjente der i området som kan hjelpe meg.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er ikke så enkelt å lese, men det står nok 1823. Det kan du også se i det aller øverst feltet med kildeinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Berit og Mariann. Greit å få se dåpsdato og foreldre, men så er spørsmålet er det min Knud dette? Er det noen som har bøker om gårdshistorie/slektshistorie fra dette området og som jeg kan få tips fra. Håper fortsatt på noen som kan hjelpe meg litt lengre med slekta mi.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her flyttet de fra Vega i 1825: Knud Ols. 30, hans kone Elen Anna Olsd. 31 og sønnen Benjamin 2. De skal til Bergens Stift:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Utflyttede 1824-1828, side 550-551. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her flyttet de fra Vega i 1825: Knud Ols. 30, hans kone Elen Anna Olsd. 31 og sønnen Benjamin 2. De skal til Bergens Stift:Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vega, Ministerialbok nr. 816A05 (1820-1845), Utflyttede 1824-1828, side 550-551. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Til Berit. Nei jeg har vel ikke sjekket lister om utflytting fra det området og til Vega, men tilbake fra Vega vet jeg når de dro. Til Astrid. De opplysningene har jeg , men takk skal du ha. Mere hjelp tar jeg imot med glede.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det som muligens vil kunne gi svar på opphavet hans, er innrulleringsmanntallene for Vega fra 1820-årene. Dersom ingen er i besittelse av en avskrift, må man oppsøke Statsarkivet i Trondheim...Elen Olsdatters søster Bergithe Olsdatter døde uten etterkommere, og det ble holdt skifte på Holand, Vega i 1869. Elen Olsdatter var da død, og det var hennes barn som fikk Elens andel av arven: Benjamin Knudsen (gift, på Dalen i Meløy), Caroline (gift med Nils Jakobsen, Strømmen ved Bergen), Fredrika (gift med Ole Mikaelsen, Hellesøen) og Jørgine Knudsdatter (død, Herlø sogn ved Bergen, etterlater seg barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Berit. Takk for forslaget, men jeg sitter bare med den følelsen at Knud Olsen har sitt opphav der i de områdene hvor han slo seg ned med familien. Etter de opplysningene jeg har var han gift 3 ganger der . Men går det an å spore denne Knut Olssen som du fant , utover i livet. Så synd at Knud Olsen var et sånn vanlig navn på den tiden. Skulle så gjerne hatt mere hjelp.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei Geir. Takk til deg også. I 1818 var Knud på Vega som dreng, på en plass (øy) som het Søla. Kanskje siste mulighet er Statsarkivet i Trondheim. Det skiftet som ble holdt på Vega visste jeg ikke om , men Benjamins søsken har jeg, men ikke noe videre om hver enkelt av dem. Takk igjen .Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Opplysningen om at han var gift flere ganger, kan være nyttig ettersom det ved vielser senere på 1800-tallet ble oppgitt navn på fedre.Ei Elen Anna Olsdatter, Strømøen, gravlegges i Manger i 1844, 51 år gammel: [url="http://www.digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=Mand1816&gardpostnr=3066&merk=3066#ovre>LenkeÅret etter er det en Knud Olsen, Strømøen, 50 år, som gifter seg: LenkeSamme mann gifter seg igjen i 1851:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei igjen Geir. Det kan så klart være den Knud som jeg søker. Om det er sprik på et år på alderen ( etter det jeg har tidligere)både på han og henne. Jeg må sjekke denne Ole Christopersen litt nærmere. Takk igjen.Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Knud og Elen hadde i hvert fall opphold på Strømøen i Manger da et par av barna døpes.Det kunne også være interesant å sjekke dette skiftet: Lenke Det er dessverre ikke tilgjengelig i skannet format, men en etterlysning på arkivformuet kan kanskje få Statsarkivet i Bergen til å gjøre et oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei igjen Geir. Som nevnt tidlig så flyttet de til gården Harkestad, fra Vega. Om denne gården ligger I (på) Strømøen vet jeg ikke. Dårlig lokalkunnskap! Skiftet vat jo intressant, om man bare greier å få lese det noen steder. Lette etter Ole christophersen igårkveld, men hadde nok et for stort søk så jeg fant ingen som passet. Skal prøve igjen. Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Nå har jeg lett etter den som er oppgitt å være Knud olsen sin far.- Ole Christophersen.Finner ingen i dette området. I 1801 tellingen for hele landet har jeg funnet 2 treff som kan passe som far/sønn og nær rett alder på sønnen. Men jeg havnet helt i Buskerud (Flesberg prestegjeld) Ole Christopersen gift med Marit Knudsdatter og sønnen Knud 4 år. Er jeg ute på ville veier?Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Det er vel en mulighet for at det er skrevet feil farsnavn ved giftermålet i 1845 og at dette så er gjentatt i 1851. Legg merke til at ved dåpen av Ellen og Knuts datter Fredrika i 1836 er moren kalt Ellen Benjaminsdatter. Feil forekommer i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei igjen Leif.Ja feil forekom vel da som nå, særlig med alder. Håpet bare jeg kunne kommet videre med denne delen av min slekt. Tror du jeg er på et blindspor med denne Ole Christophersen?Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Vel, Margaret Miller sa jo i en annen tråd at hun fant Knut Olsen i mil.rulle for Vega i 1824. Fødested slik vi tolket det: Harkestad, antakelig med tilføyelsen Søndre Bergenhus. I 1818 står det ifølge M.M. at han var 20 år og født ved Bergen. Fødested i militærrullene kan være upresise, men neppe helt feilaktige mht. landsdel/region. Ettersom det ikke ser ut til å finnes noen passende Ole Christophersen i det aktuelle området, er det nærliggende å tenke at opplysningen om hans fars navn ved giftermålet i 1845 må være feil. Jeg heller fortsatt til den oppfatning at han var født 1798 med foreldrene Ole Knudsen og Kari Christoffersdatter, Turøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Køllersen

Hei igjen Leif. Dette var en nøtt. Knud og Elen Ana og sonnen Benjamin Christofer bor på gården Harkestad i 1825 tellingen ,- om de har noen tilknytning til den gården vites ikke. M.M ser i sine militære ruller en Knud olsen på Søla ved(Vega) i 1818 , 20 år gammel. Hun har også en Knud olsen i 1824 som da er 31 år . Min Knud Olsen er er 27 år da han gifter seg i 1823. Så om det er samme mann er det jo et voldsomt sprik på alderen. I folketellingen for Manger i 1825 da de bor på Harkestad er Knud oppgitt til å være 29 år og det stemmer jo etter alderen da han giftet seg. Men hvorfor er ikke det nevnt noen far i det første ekteskapet. (Da kan jo din teori være riktig at hans far var død)Mvh Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.