Gå til innhold
Arkivverket

[#75731] Thora Wulfsberg, Haugesund.


Gjest Petter Svindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Svindland

Hei. Jeg søker etterkommere av min oldefars søster som reiste til Haugesund fra Feda. Malene Tobine Hansdatter Birkeland flyttet til Haugesund som ugift i 1884. Hun og søsteren er ført inn i kirkeboka som utflyttede dette året. Hun er ugift 'Tyende' tjenestepike i 1875 for Overretssagfører Niels Nielsen i 1st. Langgade nr 44 i denne folketellingen. Iflg. min mormor ble hun gift med en vognfører og hadde en datter som het Thora Olsen, gift Wulfsberg. Hun er nevnt i 'Skåre' Gard og Folk II s 976 der de bodde på Søre Saltvedt (Øygarden) fra ca 1870 - 1895. Malene er ikke å finne i folketellingen for 1900. Thora er antakelig begravd på Vår Frelsers gravlund i Haugesund Jf DIS's gravminner levde hun 1889-1978 Har noen et tips om det finnes etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Thora Saltveit f. 1889 blir gift med Hugo Kristoffer Wulfsberg i Skåre den 9. mai 1915:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Skåre i Haugesund, Ministerialbok nr. A 10 (1909-1935), Ekteviede 1914-1915, side 217. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1771&idx_id=1771&uid=ny&idx_side=-210>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Du finner en hel del info. om Ola Andreas Olsen, kona Malene Tobine Hansen Olsen under Saltveit på side 976 i Bygdeboka for Skåre II. Det står at Thora og mannen Hugo Kristofer Wulsberg bodde i Bærum der han var bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Hugo Wulfsberg er registrert endel ganger som emigrert... Senest i 1916, med kone og datter. LenkeSøk gjennom 'Søk i alle baser' øverst så finn du ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

På ancestry.com så finner jeg ham flere ganger....Emigrert til New York, USA i 1923.:New York Passenger Lists, 1820-1957 about Hugo Wulfsberg Name: Hugo Wulfsberg Arrival Date: 22 Jan 1923 Estimated birth year: abt 1887 Age: 36 Gender: Male Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Oscar II Search Ship Database: View the Oscar II in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York NATIVITY: Nrw Line: 16 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_3246 Birth Location: Nrw Birth Location Other: Bergen Page Number: 107Konen Thora er registert boende i Haugesund.Han er naturalisert amerikansk borger i august 1911 i California.

bilete8490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Ifølge en fotnote i bygdeboka for Skåre var Hugo Kristoffer Wulfsberg søn av dampskipsfører Eivind Andreas Wulfsberg og døpt i DK Bergen den 29.8.1886:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Jeg er imponert over deres innsats. Jeg la inn innlegget 0019 og to timer senere er det kommet 7 svar. Takk alle sammen. Kontakten med familen til Malene Tobine forsvant en gang på 50-tallet da mine oldeforeldre døde. Dersom noen vet om etterkommere etter Thora, eller søskenene, ville jeg satt stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan Eivind Harry Wülfsberg f.28.5.1917 og død i Haugesund 17.12.2004 være en sønn av disse to. Jeg kan i tilfelle sjekke dødsannonsen for Eivind i 2004. Mvh. Johan Artur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg ser at datteren til Thora bor i Haugesund og heter Nelly Munthe Wulfsberg Svendsen og er født i det rette året som før nevnt lenger oppe. Jeg kan sende nærmere opplysning om dette på mail. Kontakt jo dot art alfakrøll online dot no. Mvh. Johan Arthur hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Dersom de er den familien jeg tror det er, så har Nelly en sønn som heter Jan Wulfsberg, som bor i Haugesund i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ser i slektsboken for Familien Munthe fra 1994.Finner der at Hugo var gårdbruker i Bærum inntil 1922 [fant ham jo tidligere emigrert i februar 1923], hvor han antas å være død. Gift i Oslo 1915 med Thora Saltvedt. 5 barn soma alle, såvel som moren, ble boende i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Svindland

Saken er løst! Jeg har nå fått en god lang prat med en datter av Thora, takket være alle dere gode hjelpere.Tusen takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I dødsannonsen til Thora 17. Juni 1978 står det oppført 3 barn. Nelly gift med Finn, Eivind og Tor gift med Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Petter...!!!Tør jeg spørre om historien jeg har hørt om at Hugo Wulfsberg aldri har blitt funnet etter at han dro over til USA i 1923 er korrekt??? Muligens det stod i Haugesunds Avis en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.