Gå til innhold
Arkivverket

[#75732] 'Den usynlige'. (Artikkel fra Dagbladet)


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

Ja, ved siden av beskrivelsen av sosialismens virkning på samfunnet, er artikkelen en fin innføring i kildebruk etter krigen. Særlig i storbyene er man så heldige å ha rike og velordnede arkiver såvel som hengivne fagmenn som møter deg med åpne armer heller enn et grynt.Tilbake til artikkelen: Den er riktignok godt skrevet, men jeg reagerer på en rekke forhold, blandt annet at sjurnalistens konklusjoner blir for bombastiske i forhold til det lille som han vet om den omtalte.La meg drøfte noen forhold:- Riktignok kom ingen i begravelsen. Det skyldes nok venneløshet, men man vet også at den ene halvsøster ikke ante noe om dødsfallet og at den annen halvsøster var gått hen tidligere det samme år. Se også på miljøet som vedkommende vanket i. Hans kompiser er neppe av det slaget som sitter og leser dødsannonsene i Aftenposten. Slår de noensinne opp i en avis, så er det for å sjekke oddsene for helgens tippekamper.- Sjurnalisten vet intet om vedkommendes hverdag: på de daglige sykkelturer, nede på puben, hvorvidt vedkommende hadde en venninne e.l. Det samme gjelder fortiden: Hva vet sjurnalisten om vedkommende da han var tyve år gammel, tredve år gammel, firti år gammel og så videre? Intet.- Et annet forhold er at noen mennesker ønsker å leve alene (og likevel har lykkelige liv). Det er de i sin fulle rett til uten at omverdenen skal påklistre dem nedsettende eller stakkarsliggjørende merkelapper, eller enda verre: at de henges ut i Dagbladet.Det er uhyrlig at sjurnalisten svartmaler et avdødt menneskes liv uten at den omtalte har muligheter til å imøtegå påstandene. Artikkelen er svært spekulativ, og viser det seg i tillegg at artikkelen er direkte imaginær, så har sjurnalisten ødelagt den avdødes ettermæle. Det er isåfall så groteskt at jeg ikke finner ord.Artikkelen mangler kildegrunnlag og bevis for påstandene som fremsettes. Det meste av artikkelen er antakelser og overdrivelser, kraftig dreiet i retning av sjurnalistens ønskeforestillinger.Dersom sjurnalisten vinner pris for dette makkverket, så sier det alt om hvilket lavt trinn norske aviser står på. Jeg ser i kommentarfeltet at folk jubler over artikkelen; de er ikke bedre vant, stakkar. Artikkelen er velskrevet, men ødelegges av at sjurnalisten blir for ambisiøs og pretensiøs. Jeg vil rettogslett driste meg til å kalle artikkelen et falsum. Videre burde artikkelen anmeldes til PFU.Dette bør samtidig være et varsko til slektsgranskere. Jeg har sett flere tilfeller hvor hele menneskeliv svartmales på grunnlag av enkeltstående hendelser og tilfeldigheter. Var det en kar som stod tiltalt for munnhuggeri, så gjør ettertiden ham til 'en kranglevoren mann som alltid lå i strid med sine naboer', og var det en kvinne som fikk tre-fire barn uten noensinne å gifte seg, så gjør ettertiden henne til 'en ulykkelig kvinne som gråt og slet hele sitt liv'. Som arbeidende med historie har vi et ansvar for å gjengi fortiden og menneskene der på et så riktig og nøkternt vis som mulig. Ønsker man derimot å dikte opp ting, så kan man heller begynne å skrive romaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Flåsete fra 'A. Martinsen' fra Bergen.Mangler kildegrunnlag? Har du lest hvordan journalisten oppsøkte forskjellige arkiver, gikk gjennom klasselister, bilder og tok kontakt med ansatte ved ulike etater?Jeg synes tvert imot at journalisten har gitt vedkommende et navn, om ikke hele, så iallefall litt av historien til personen artikkelen omhandler.Du som snakker om falsum - hvorfor oppgir ikke du fullt navn i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg er ikke den ivrigste leser av Dagbladet, men leste denne artikkelen siden det var henvist til den av en venn på Facebook. Om ikke annet, så gir jo artikkelen et levnetsløp til en kar som ville blitt totalt glemt hvis ikke denne journalisten hadde skrevet historien. Og så vidt jeg kan se har de gjort en grundig jobb med å spore ham opp i diverse kilder. Artikkelen er god den. Hvorfor ikke være positiv til at Jan Erik Fosshaug nå har fått et ettermæle? Han hadde ikke fått det hvis denne journalisten ikke hadde skrevet artikkelen. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg syns artikkelen var både gripende og god, og kildehenvisningene holdt i massevis for meg. Takk til Dagbladet for at de brukte tid til å lage et godt stykke arbeid. Kanskje Dagbladet begynner å forstå at vi ikke er særlig opptatt av om man skal ha sex 2 eller 3 eller ingen gang i uka, eller om vi dør av røyking og drikking og spising...men at vi er mer interessert i virkelige levde liv, gode historier og god journalistikk som krever mer enn å skrive ei god overskrift og en god ingress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Når det gjelder innlegg 2, så kommenterer jeg bare de med fullt navn. Lurer på om ikke det er imot reglene å ikke oppgi fullt navn.....Det er en gripende historie som linkes til av trådstarter og bør gi en tankevekker. Historien grep i hvert fall megDet jeg la merke til som slektsgransker var følgende avsnitt: 'Folketellingene for 1954 viser at Jan Erik begynte på skole ett år for seint, tre dager før han fyller åtte år. Å spore opp hvor han gikk på skole er en prøvelse i seg selv. Men ti dager seinere finner vi ham. Innskrevet ved Sofienberg skole, i 54/55.' Så vidt meg bekjent er det 60 års sperrefrist på lokale FT og skoleprotokoller, men her er det hentet ut opplysninger 4-5 år for tidlig.Er jeg på villstrå? Eller er det unntaksregler for media i sperrefrister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I praksis har de vært åpne i årevis (det meste mangler mht. skoleprotokoller - i dette tilfelle har de hatt flaks) - i det minste inntil for få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Artikkelen er noe av det mest triste jeg har lest og samtidig et sterkt innblikk i et ensomt menneskes liv. Jeg gråt og leste og synes journalisten var nøkter og varsom med beskrivelsen av ham. Ensomt skriver jeg forresten, fordi han sannsynligvis har opplevd mye uvitenhet på sin ferd i livet. Takk Gunnar for linken, og takk for min australske familie som jeg ser neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Takk for hyggelige kommentarer, Kikki :-)Jeg likte også artikkelen og regnet med at flere her kunne ha interresse av å lese den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det har vel vist seg tidligere at innlegg med initial til fornavn er lagt inn anonymt. Sånn sett er vel innlegg 2 langt mer et falsum enn Dagbladet-artikkelen, som i hvert fall jeg synes stort sett var veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Artikkelen gjorde også et dypt inntrykk på meg og jeg synes journalisten fikk frem en flott og rørende historie om Jan Erik Fosshaug.Jeg får en vond følelse innvendig når jeg ser bildet av at ingen var møtt fram til begravelsen. Ingen familie, ingen venner, ingen nabo - absolutt ingen dukker opp. Tenk hvor ensom denne mannen må ha vært.Desverre kan vi med jevne mellomrom lese i avisene om mennesker som har ligget døde i sin leilighet i uker og måneder, uten at noen har reagert.Jeg gikk som eneste menneske i en begravelse til en nabo en gang. Det var en rar følelse å sitte der alene og se på den enslige buketten som lå på kista.Vi bryr oss kanskje for lite om våre medmennesker i en travel hverdag de fleste av oss.Takk for link til artikkelen. Den var tankevekkende og flere har kanskje behov for å vekkes opp litt.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Nå har vel forfatteren av innlegg 2 skrevet mange innlegg på forumet tidligere, så 'falsum' og 'anonym' er vel noe misvisende påstander denne gangen. Men nok til at folk blir provosert.Jeg synes uansett det var en sjeldent god artikkel - velskrevet og solid fundert. Reagerte vel egentlig mer på utleveringen av den gjenlevende halvsøsteren enn av den avdøde. Det var nok en av grunnene til at jeg ikke postet lenken selv forrige uke. Journalisten ville heller ikke svare på om halvsøsteren hadde fått lest igjennom og godkjent artikkelen før den kom på trykk.Men for å gjøre 'Den usynlige' mer synlig - og relevant - for dette forumet - er det mulig å spore opp Solør-anene han hevdet å ha?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Kristopher Schou har skrevet en liten bok om ensom død - en bok som til tross for et trist tema og en dyster bakgrunn er vel verdt å lese. Les mer om ''På vegne av venner'' her - Lenke .(Når det gjelder personen bak innlegg 2, er han vel ikke så veldig anonym - han har tidligere skrevet mange innlegg her i brukerforumet under fullt navn. I én tråd fortalte han sogar at han er journalist (- eller ''sjurnalist''!). Jeg er glad for at artikkelen om Jan Erik Fosshaug ble skrevet av Bernt Jakob Oksnes og ikke av ''A. Martinsen, Bergen''.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Leste denne reportasjen i Dagblad-magasinet og syntes den var nøktern og greit framstilt, det var vel egentlig de triste harde fakta. Ser ellers ut som han kanskje nedstammer fra Finnskogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 13, det var dette med å spore litt i Solør-Finnskogen jeg også tenkte på men vet ikke hvordan det er når det er nålevende søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.