Gå til innhold
Arkivverket

[#75734] Foreldre til Abigael Kirstine BERRIG g. 1742?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Knut (Eeg) Jaeger døpt 1710 Stavanger ble gift 1742 i Bergen med Abigael Kristine Berrig (demoiss.).Hvem var foreldra til Abigael?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Nesten alle Berrig i Bergen i riktig alder heter Pedersøn eller Pedersdatter. Stemmer med Peder Pedersen Berrig f. 1701. Mor = Maria Ditlefsdatter Sem. Abigael er ikke å se i kirkeboken.Besteforeldre trolig Peder Olsen Berrig og Anna Hansdatter.Abigael Kirstine og gullsmed Knud Jæger får en rekke barn fra 1743 til 1752.Men, det er mulig at det er den Chirstina som blir døpt 1. mai 1707 som også heter Abigael. Da er hun hun søster av Peder Pedersen Berrig. Vet du når hun døde og om alder da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at Knut og Abigael fikk 5 barn i Bergen, hvorav en ble døpt Jørgen Berrig. På FS fant jeg en Jørgen Berrig Lenke Men om han har noe med Abigael å gjøre vet jeg ikke. Kanskje noen kan sjekke Gullsmeder i Bergen etter Knut E. Jæger, og kanskje det står noe der hvem Abigael var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Som vanlig er jeg helt overveldet over hva folk gjør for hverandre! TUSEN TAKK !Kan si at Abigael Kirstina Berg Jaeger d. 1767 i Brønnøy 46 aar. Alderne er ikke alltid perfekt!Knut Jaeger Salhus d. 64 aar i 1768 i Brønnøy. De hadde ingen barn i Brønnøy.Jeg fant Knud Eeg f. jan. 1710 i Stavanger, ikke 1709 om jeg ser dette riktig (Domkirken/Frue)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg vet ikke.Ahasverus sin kone er vanskelig ogsaa. Vi har ingen kone nevnt da Ahasverus ble gift i 1706. I Stavanger er hun kalt 1708 Tyge Nilsdtr. (!) og 1710 Kirsten Nilsdtr. Krag. Fra 1715 i Bergen er hun Kirsten Castberg. Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS står det oppført ca.13 barn av dem, hvorav barn før 1715 ble født i Stavanger og de resterende i Bergen. Kirsten/Christina Castberg er navnet på moren til alle. Om Kirsten og Christina er samme dame vet jeg ikke.Ville sjekke i Stavanger, men der var det bare Vår Frue som har kirkebok, og der har jeg så langt ikke funnet dem i 1706. Men jeg fant en Knud Knudsen Eeg og Juditha Maria Christiansdt. Jeger som døpte sønnen Christian 30/5. Så her ser det ut som disse to slektene har giftet seg med hverandre før også. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ad (7).Ved nærmere ettertanke så tror jeg mest på at Chirstina nevnt i (2) er Abigael Kirstine. Dette fordi jeg ser at både Stubfamilien og Berrigfamilien har flere gjenlevende medlemmer, noe som gjør det litt utenkelig at barnet ble plassert hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

(innlegg 10,11). Jeg ser samme Knut Knutsen Eeg (Eng?) og Judith Maria med barn f. 1707 Stavanger (Frue kirke). Knut er navnet til barna, og faren er naa død. Judith var fadder til Ahasverus sine barn f. 1708 og 1710 (samme kirkebok). De ma vaere i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kanskje kom Ahasverus til Stavanger aa overta hva jobb Knut Knutsen Eeg hadde. Juditha var søster til Ahasverus, se innlegg 4 lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.