Gå til innhold
Arkivverket

[#75745] Bjørn Ursin sin dåp i 1735 - hva heter faren?


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne J  Engmo

Ifølge skiftene,ser det ut som Bjørn Ursin er sønn til Maren Ursin`s 1.mann Thore Dreier,og Lennert Sedenius er skrevet som verge.Mulig Thore Dreier døde før sønnen ble født,har ikke hatt tid å studere dette så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har rett Anne. Thore Drejer var gift med Maren Ursin. Se lenka i (4), side 86-Flakstad. Men det ser ikke ut som om Bjørn vokste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Legg merke til hva slags bok denne dåpen er skrevet i: Residerende kapellans bok. Thore Drejer var capellan til Buksnes i perioden 1731-1740. Ergo er denne sønnen Biøren Ursin sønn til Thore Drejer og Maren Ursin.Han er døpt Biøren Ursin og hans fulle navn ville da bli Biøren Ursin (Thoresen) Drejer.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg driver og registrerer denne hendelsen.Veldig interessant.1. fadder er den omtalte presten her. 2. fadder er barnets morfar.De andre ser kjente ut, men jeg har ikke hatt tid til å registrere de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Hans Egil.Hele teksten ved dåpen i kapellanens bok er:'Dom. XI p. Trinit. Ao. 1735. Blef Herrens Tieniste forrette Ved Flachstadz-Kirche af Ærverdige Hr. Leinerth Sidenie - Som samme tiid Døbte mit barn Nom: Biøren Ursin. Moderen Maren Ursin. Vidner ved Daaben Vare efterfølgende: Faddrene: Hr. Leinerth Sidenius, Sigr. Biøren Mich. Ursin, Greger Sørensøn Waneid, Mad. Ingeborg Hilstrøm, Mad. Karen Barsøe, Maren Johanisdattr. Waneid.'Dom. XI p. Trinit 1735 skulle bli datoen 21. aug. 1735.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.