Gå til innhold
Arkivverket

[#75750] Guro Omundsdatter, Tovdal i Åmli, Aust Agder


Gjest Bjørn Arnhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Emilie Øy

Hei! Jeg har Tovdalsboka her, og slår opp i den på side 93. Her står Tallak Knutson Ø. Skjeggedal, f. 1812 d. 1869. g 1. 1836 m Guro Ommundsdtr. Longerak f. 1817 d. 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk skal du ha. Det stemmer med datoene. Jeg burde finne henne i kirkeboken for Tovdal, men har ikke det. Jeg får lete mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

***Hei Bjørn ( og Åse ) Eg har ein del rundt desse personane - men gjer merksam på eg er kje den beste når det gjeld dokumentasjon - men det kan jo du gjøre sjøl. Lister en legg inn her blir grøtete - derfor hvis av interesse her er mi email adseidskard#frisurf.no*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Hei Harald!Det er mulig det er henne. I bygdeboken har jeg fått oppgitt 1817, men det er ikke sikkert det er riktig. Det ståtr også Longerak samme som bygdeboken. Jeg tror det er henne.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg vil tru årstallet 1817 er et anslag basert på at alderen var oppgitt til 33 år ved begravelen i 1850.Fødelsdatoen var visst uklar også ved konfirmasjonen i 1831 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Takk for all hjelp. Er enig at det må være et anslag fra dødsdatoen. Når hun gifter seg i 1836 står det 21 år.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Emilie Øy

Etter barnet som er døpt 27. februar 1814 er det et barn som heter Guri Omundsdatter som er død i 1814 10 uger. (Ministerialbok A2 1766-1816 Bygland, side 179)Hun som blir konfirmert får ved konfirmasjonen oppgitt at hun er døpt i slutten av mai 1815.Det var ikke uvanlig at små barn døde, og at foreldrene fikk et nytt barn med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Det er trulig det som har skjedd. Så er spørsmålet om dei var i et anna sogn ved den dåpen, eller om Guri nr 2 er ei av dei som er uteglømt fra kirkeboka ( - presten mista ein av huskelappane sine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.