Gå til innhold
Arkivverket

[#75762] Søren Christensen Dreyer, Skien (ca. 1650-1699)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Om noen har mer informasjon om denne karen, hedd det vært flott:Søren Christensen Dreyer, ant. f. rundt 1650, dødsskifte i Skien 1/2 1699. Bodde da i 'Thellemarchs Gaden' i bydelen Hjellen (på prestebolets grunn). Kalt 'fordums Borger og Indvohner' i Skien. Gift to ganger: 1) 14/7 1675 med Anne Jensdtr. (begr. 14/12 1677, skifte 23/2 1678). 2) 13/4 1678 med Anne Andersdtr. (skifte etter henne i 1696).Barn, 1. ekteskap:1. Christen Sørensen, døpt 20/7 1676. Oppl. i 1696: '...blef affærdiget til Kiøbenhavn at giøre sig Capabel udj Boglig Kunst...'.Barn, 2. ekteskap:2. Anne Sørensdtr., døpt 6/4 1679; g. ca. 1697/98 m. Giert Jansen, sønn av Johan Steensen Henning (Lenke).3. Anders Sørensen, f. ca. 1684 (15 år i 1699).4. Dorthe Sørensdtr.; gift med tre bokbindere: 1) med Johan Curtz (død 1716); 2) i 1717 med Benjamin Seiffert (død 1728); 3) i 1732 med Andreas Sillenberg (død 1735).5. Maren Sørensdtr.; gift 1721 med Povel Andersen.6. Anne Maria Sørensdtr.Søren Dreyer (som antakelig var dreier av yrke, siden en hel rad med dreie-redskaper er særlig nevnt i skiftet) er registrert i flere ulike skattemanntall for Skien i perioden 1678-1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn lenke til Skien-skiftet her: LenkeDet ser ut til at DREYER også er brukt som familienavn i Norge. Mange har levert data til DIS-treff med dette navn . Det kan jo ha blitt brukt som slektsnavn senere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er antakelig flere Dreyer-familier i Norge, men jeg har foreløpig ikke sett noen forbindelse mellom noen av dem og 'mine' Dreyere i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Plasseringen av Søren Christensen Dreyers hus er nokså nøyaktig beskrevet i skiftet etter ham (1699):'Gaarden udj Tellemarchsgaden (i Hjellen) beligende, sønden for Seier Rasmusens huus og gaard paa Præste bolets grund'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skiftet etter borger og kirkeverge (og prestens medhjelper), Seier Rasmussen Biøstrup (29/10 1704), konkretiserer vel den aktuelle 'by-geografien' ytterligere: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lette etter 1. ekteskap til Søren Christensen Dreyer i kirkebøker for Skien. Tror jeg fant forlovelsen her , se nest nederst 2, s. Mars 1678: LenkeTenke det skulle gitt spor etter opphavet, men dessverre ikke andre opplysninger enn navn. Her er DREYER tatt med. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager det må være 2. ekteskap jeg har funnet i kirkebok her ( innlegg 6) Her er vel første vielse i denne kilden? LenkeIngen opplysninger om fedre eller alder fra denne tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er første vielse fra Skien Min. 1675. Se 1 vielse v. s. Lenke Også her kalles han for Søfren Christensen Dreyer, og hun for Anne Jons datter ? Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er skiftet etter Søren Christensen Dreyer i Larvik (avskrift av skiftereg.): LenkeDet ser vel ut til at navnelikheten mellom Søren Christensen Dreyer i Skien og den yngre navnebroren i Larvik kun er tilfeldig. Begge kalles nok 'Dreyer' rett og slett fordi de er dreiere av profesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har sett de samme skifteopplysningene, men jeg tviler vel - som sagt - likevel på at det kan ha vært noen slektsforbindelse mellom Søren Christensen Dreyer i Skien og Søren Christensen Dreyer i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er ganske forvirrende dette: Her er et skifte med mange navnlikheter også, Uten at det er nevnt Dreyer? LenkeVel ganske vanlige navn på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, både Christen og Søren var (og er) jo ganske vanlige navn - men den Søren Christensen (arvelateren) du har funnet her, kan vel i og for seg godt være farfar til Søren Christensen Dreyer i Larvik, selv om kronologien da muligens vil bli litt 'trang'. Det ser imidlertid ikke ut til å være noen forbindelser til Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Samme år som det var skifte etter Søren Christensen Dreyers 2. hustru, Anne Andersdtr. (1696), var det også skifte etter deres datter Annes svigerfar - Johan Steensen (Henning) (19/3 1696). Han må ha bodd rett i nærheten av Søren Christensen Dreyer - 'udj Tellemarchens Gade i Gielden'. Bostedet er også her plassert i forhold til naboskapet: 'Tombten strecher sig i Nord til Jens Ingebret Amundsen, og i Sør til Jens Hollenders huuse vaaninger'. Johan Steensens enke, som han hadde giftet seg med i Skien i 1669, er kalt Karen Amundsdtr. (i andre kilder Anundsdtr.) - og naboen Jens Ingebret Amundsen kan kanskje ha vært hennes bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vel - svaret på det siste spørsmålet ser nok ut til å bli nei, i hvert fall om den 'Ingbret Anundsen' i 'Tellemarchs Gade', som det var skifte etter i 1698, er identisk med den ovenfor omtalte Jens Ingebret Amundsen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er stadig svært mottakelig for alle opplysninger som kan kaste ytterligere lys over Søren Christensen Dreyers opphav (og for så vidt også opphavet til de to konene - Anne Jensdatter og Anne Andersdatter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.