Gå til innhold
Arkivverket

[#75771] Slektsforskning om 10 år = utskrift av database?


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Det er mye i forskjellige fora nå på nyåret om landsomfattende (og større) databaser der hele befolkningen skall lenkes sammen i ett stort slektstre. Er det det vi ønsker oss? Jeg har tenkt litt på meg selv. Om jeg selv og andre finner alt om mine aner som går å finne med de kilder som er bevart og det ligger i en database, hva skall da mine etterkommere gjøre? Ikke slektsforskning i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det gjenstår å se hvor god en slik database som det såkalte Historisk befolkningsregister blir (dersom prosjektet realiseres), men en kan jo tenke seg en dreining mot 'kjøtt-på-beinet-forskning' innenfor slektsgranskinga. Det kan være vel så utfordrende og interessant.Og for de av oss som arbeider med tida før 1800, vil det uansett være nok av uløste problemer å bale med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Vi kan vel også legge til at det vil gjenstå mange uløste problemer også på 1800-tallet, og feil som kan rettes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1,2): Dersom noko slikt vert realisert, kjem det til å vere så mange usikre samband at granskarane om 10 (eller 50) år vil ha rikeleg sysselsetjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Hvem vil ta ansvaret for å legge garantert KORREKTE slektsopplysninger inn i st slikt program ? Selvfølgelig ingen. Tanken er like utopisk som at min stamtavle som starter med Erling Skjalgsson er riktig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg ser positivt på forprosjektet til befolkningsregisteret, og håper at det blir en stor suksess. Hvis hovedprosjektet blir realisert (det blir kostbart !) så vil slektsforskerne kunne flytte arbeidet sitt over problem som f eks:hvor blir det av folk . . . .hvor kommer folk fra . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.