Gå til innhold
Arkivverket

[#75773] Hvor ofte påtreffes trillingfødsler i kirkebøkene ?


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Iflg. leksikon oppstår trillingfødsel ved hvert 7000. svangerskap. Det skulle være interessant å vite hvor ofte dere her på forumet registrerer slike begivenheter. Jeg fant denne fra Moss 1727, da Absalon, Carsten og Marie så dagens lys. Jeg klarte ikke alle faddernavnene, kanskje noen ville korrigere her ?Anders Nielsen og Berte Thaugersdatter (?) 3de børn 2de sønner og 1 datter - den første søn Absalon døbt, fadderne Ole Findsens qvinde, Halvor Holms qvinde, Jochum Olsen, Jonn (?) Ibsen og Tore Siursen (?). Den 2den søn Carsten døbt. Fadderne Halvor Skræders(?) qvinde, Margrethe Jensdatter, Lars K.....sen og 2de ........ Mand(?) for Jonn (?) Ibsen. Datteren Marie døbt. Faddere Jørgen Guldsmeds qvinde, Maren Pedersdatter og Torgier Eghvet (?).Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7511&idx_id=7511&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kjell!For samanhengens skuld skriv eg alt:Anders Nielsen og Berte Thommesdaatters 3de Børn 2de Sønner og 1 Daatter, den første Søn Abraham døbt. Fadderne Ole Findses qvinde, Halvor vælens qvinde, Jochum Olsen, Joen Ibsen og Tore Simensen- Den 2den Søn Carsten døbt. Fadderne Halvor shræders qvinde, Margrethe Jensdaatter, Lars Kransen og 2de shomacher Svende hos Joen Ibsen. Daatteren Marie døbt. Fadderne Jørgen Guldsmeds qvinde, Maren Pedersdaatter, hos Granbech[?], Svend Olsen, Lars Kransen og Torgier Egholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Takk skal du ha, Gunnar. Jeg sliter litt med denne skriften ! Og selvfølgelig står det Abraham - ikke Absalon, det ser jeg tydelig nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Spørsmål til Stein (2): Hvor mange fødsler (dåp) har du registrert i Sokndal i Rogaland 1727 - 1900? Iallfall omtrentlig om du ikke har nøyaktige tall. Da kunne vi se om tallet 1:7.000 stemmer. Jeg har hørt at det skal være 1:10.000.Som mor til trillinger er jeg spesielt interessert i spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg vet at jeg har støtt på flerfødsler i flere ulike kirkebøker gjennom alle årene jeg har 'bladd' i dem, og jeg har mange ganger tenkt at det burde vært et sted å registrere dem. Det er jo flott at man så langt tilbake klarte å bære frem både tre og fire (vet jeg har sett det også) og attpåtil fått bære dem fram til dåpen. Jeg har ikke noe forslag til hvor disse skulle registreres, men det har sikkert noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Til Gunnar (3): Du har ett spørsmålstegn (etter Granbech). Den tredje bokstaven i dette ordet har en krøll over seg. Da er vel den en ø ? Altså Grønbech ? Hva synes du forresten om skriften til denne presten ? Er den typisk for gotisk 1700-talls håndskrift, eller har han noen spesialiteter ? (Stor T og stor K, for eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Til (5)Jeg har ikke talt dem nøyaktig, men et raskt søk på a. b. c. d. e. f. g. osv, som er slik jeg registrerer barneflokkene, gir litt mer enn 21000 fødsler. Med tre trillingfødsler gir det ca. 1/7000.Men igjen, det er veldig unøyaktig. Jeg har tatt høyde for at født og død forkortes f. og d., så disse har jeg bare estimert ut fra de andreHilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

For døpte Nøtterøy prestegjeld 1686-1814 har jeg registrert én trillingfødsel på ca. 8500 svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kjell!Ja, naturligvis står der nok Grønbech, men eg tenkte at ø er o med krøll over, men denne likna meir på ein a. Handskrifta varierte nok før òg, og same personen kan skrive same ordet to gonger utan at det blir heilt likt. Eg syns at kanskje er K litt spesielt skriven, elles er det 'normal' 1700-tals handskrift. Det blir kanskje litt verre når nokon om hundre år skal tolke handskrift av idag, og i tillegg får problem med ortografien, no når folk skriv som dei vil, utan tanke på kva som er korrekt rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Da min ane, Sara Nielsdatter Remmen, fikk trillinger i 1773, var presten så imponert at han skrev en halv side om begivenheten i kirkeboken for Nesna! Berethe, Dorthea og Thomas (død 21 dager gammel), far Joseph Thomassen, Ytre Levang, Nesna, Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En finner jo Berit Maria Thomasdatter som døpt middt på venstre side Dom.24.p.trinit.1773.Den halve siden var vel kanskje i forbindelse med at Thomas døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Litt på siden kanskje, men i min jobb som lærer gjennom ca 35 år ved samme skole har jeg hatt trillinger som elever to ganger, første gang i begynnelsen av min karriere, andre gang i slutten. Skolen hadde jevnt over ca 300 elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I venstre kolonne på høgre side her Lenke finst endåtil eit firlingsett (1756). Det er det einaste tilfellet eg har funne i alle dei åra eg har lese kyrkjebøker. Les eg presten rett er dei fødde, heimedøypte og straks derpå hendøydde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Så seint som nyårsdagen 1934 vart det født firlinger i mi heimbygd, to gutar og to jenter. Den eine guten var dødfødt, medan dei andre tre levde ved fødselen og vart døypt. Alle tre døydde straks etter. Ryktet i bygda gjekk ut på at fødselen var framskunda då mora ikkje ønskte å få ansvaret for fire småborn samstundes. Ho hadde jo også mange born frå før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Min oldefar Haagen Haagensen var trilling. Han ble født først og to andre to dager etterpå. Da fødselen sto på sa min tipptippoldefar om min tippoldefar (som ikke hadde noen høy stjerne hos ham): selv om han som har laget ungene ikke har noe vett så burde jo han som har skapt dem hatt det.Alle ungene ble døpt, men jeg finner ikke at de to yngste vokste opp. Min oldefar var visst noe spesiell, muligens bar han preg av fødselen hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg kom for noen år siden over en trillingfødsel her i byen. Ble litt nysgjerrig og forsøkte å følge paret før og etter for moro skyld.Paret var veldig fattige. Trillingene ble født og jeg så i kirkeboka at dette var noe stort. Det var en imponerende fadderrekke disse trillingene fikk, hele det øvre skikte i byen stilte som faddere for barna. Noen år senere fikk de igjen barn, da var de også fattige, og det var ikke noen fine faddere å spore da. Så det fremsto for meg veldig tydelig at det å føde tvillinger var noe 'stort'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

I Tjølling har jeg registrert 9 levende fødte trillinger 1671 – 1904 som alle døde tidlig3 trillingbarn gravlagt 10. des. 1797. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0725Begravede1&Aar=&Fornavn=&Etternavn=&Bosted=grønneberg&Kjoenn=---&Fornavn_far=kristen&Etternavn_far=olsen&Fornavn_mor=&Etternavn_mor=&Fornavn_ektemake=&Etternavn_ektemake=&keyword=&ma=off&mh=10&sb=0&view_records=Start>Lenke søk3 trillingbarn født 22 aug. 1879. Lenke søk3 døde trillingbarn juni 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Aune

28. januar 1890 ble det født trillingbrødre i Kyrkjebø i Sogn og Fjordane, Torstein, Gullak og Kristian. Torstein og Kristian finner jeg i folketellingen 1900 hos foreldrene. Finner en Gullak Ingebrigtson født i 1890 på en annen gård i Kyrkjebø, og det er sannsynligvis broren.Torstein var min oldefar, og han døde i 1966.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.