Gå til innhold
Arkivverket

[#75777] Melhus - Jon Pedersen (1832) og Marit Hansdatter (1830)


Gjest Bjørn Eriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eriksen

Jeg leter etter informasjon om dette ekteparet. Hvor kom de fra? De giftet seg i 1852. Fikk barna Henrik, født Præstbakken 21.01.1862, Sivert, født Præstbakken 01.12.1863, Peter, født Leer 21.12.1865, Martin, født Haugen 31.21.1869. Jeg er ikke i stand til å finn ekteparet i noen folketelling. Sønnen Henrik flytter til Røros, og blir gift der 1886.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Er du sikker på at de gifter seg i 1852?I 1861 21/11 vielse nr 38 blir John Pedersen Prestbakken viet med Marit Hansdtr født i Ringebu [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2411&idx_id=2411&uid=ny&idx_side=-300>LenkeVed sønnen Henriks dåp er det en Johannes Andersen og Sigrid Jonsdtr Prestbakken som er faddere.Prestbakken ft 1865 LenkeJon Pedersen med mor Sigrid Jonsdtr døpt 2/12 1832 dåp nr 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eriksen

Takk for hjelpa Anne. Jeg mener jeg så datoen 1852 i et av barnas dåp, og regnet med det det var foreldrenes vielsesdato. Nå har du imidlertid hjulpet meg et stykke videre, og jeg setter kurs for Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Jeg fant familien i bygdeboka for Melhus. Der står de bl.a. under Haugatrøa hvor de var bureisere. Der står det at Jon vokste opp sammen med mora og stefaren i Prestbakken. Hans far het Peder Eriksen Volladansen.Det står også at Jon var baneformann ved NSB, og en kjent felespelmann. Like før 1900 kjøpte han gården Nyrødde, og de flytta dit. Han døde der i 1917. Marit døde på Nyrødde i 1923. Hun var kommet til Søberg i Melhus som taus.Sønnen Henrik var stasjonsmester på Røros, senere bonde i Hommelvik. Sivert utvandret til Kansas i USA. Peder døde som seminarist i 1890. Martin var stasjonsmester i Malvik. Karen tok over Nyrødde etter foreldrene. Hun var ugift og døde i 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.