Gå til innhold
Arkivverket

[#75781] Jonas Jakobsen Ravn Født ca.1691 i Molde Romsdalen.


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Kjenner noen til hvor det ble av Jonas Jakobsen Ravn. Han skal være født ca.1691.Det er skifte etter hans far Jakob Ravn på Molde i Romsdal den 16 desember 1704 (skifteprotokoll 1702-1706). Enke er Elisabeth Oudensdatter. Med henne hadde Jakob Ravn barna Mathias og Jonas Jakobsønner, Anne Elisabeth og Dorthe Malena Jakobsdøtre. Fra ett tidligere ekteskap hadde Jakob Ravn datteren Catrine Jakobsdatter.Er det mulig å tidsbestemme sånn noen lunde når Jakob Ravn kan ha avgått med døden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Han må vel være død en gang mellom 1701 og datoen for skiftet i 1704, for han skal være nevnt i manntallet i 1701 som 53 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jeg tenkte noe mere i retning av om han var død før oktober 1704 for på denne tida er det at en Lars Lorentsen byksler Bjørgum i Kvikne. Lars Lorentsen er foreløbig den som står først på kandidatlisten som far til Maret Larsdatter Bjørgen i Kvikne gm Jørgen Iversen Brattbost på Bjørgum. Maret Larsdatter er halvsøster til Jonas Jakobsen Bjørgum gm Kirsti Toolsdatter Gridsebekken.Jonas Jakobsen Bjørgum er angitt å være født ca.1701 ifølge alderen oppgitt i begravelsen.Det jeg ønsker med dette temaet er da å få avklart om denne Jonas Jakobsen Ravn kan være identisk med Jonas Jakobsen Bjørgum.Jonas Jakobsen Ravn er da altså akkurat 10 år for gammel, men kan aldersoppgiften være feil hos en av Jonasene?Lars Lorentsen byksler Bjørgum 1704, kan det være en sammenheng med dette og skiftet etter Jakob Ravn desember 1704?Navnekombinasjonen Jonas Jakobsen tror jeg ikke en finner mange av i hele Norge på denne tiden, dette i seg selv er grunn nok for meg til å prøve å få undersøkt om det kan være en forbindelse her. I 1801 finner jeg 22stk i alle aldre med denne navnekombinasjonen for hele Norge, da vil jeg anta at det var betraktelig færre rundt 1704 som hadde samme navnekombinasjonen. Jeg tror Jonas må være ett navn som er forholdsvis nytt og lite utbredd på 1600 tallet og dermed kan ha spredd seg utgjennom 1700 tallet.Jeg har egentlig ikke så mye tro på at disse to Jonassene er samme person pga den store alders forskjellen, Elisabeth er ikke oppkalt blant hverken Maret Larsdatter eller Jonas Jakobsen Bjørgums barn og Jonas Jakobsen er aldri benevnt med slektsnavnet Ravn.En mulighet kan jo selvsagt være at Elisabeth egentlig har samme navn som datteren, nemlig Anne Elisabeth, men det tror jeg kanskje er lite sannsynlig.Det er derfor å håpe at noen vet om Jonas Jakobsen Ravn havnet på Kvikne, ble gift med Kirsti Toolsdatter og bodde der på Bjørgum eller om han fikk en annen skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.