Gå til innhold
Arkivverket

[#75783] Anne Helena Erichsd. gift med klokkeren i Talvik,f ødt i Kistrand / Kjelvik 1769


Gjest Gry Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Anne Helena, født 1769 i Kistrand / KJelvik. Foreldre Erich Rasmussen og Siri Jacobsdatter. Faddere: Karen Erichdatter, Karen Olsdatter, Johana Olsdatter, Mathis Pedersen klokker og Hans Hansen.Finnmark fylke, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 1 (1764-1792), Fødte og døpte 1770, side 30-31.Side 1, nr. 3 andre kolonne: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9769&idx_id=9769&uid=ny&idx_side=-17>LenkeHun blir komfirmert i 1784 15 år gammel:Finnmark fylke, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 1(1764-1792), Konfirmerte 1779-1785, side 86-87.side 2 siste kolonne: LenkeI 1801 tellingeen er hun oppgitt til å være 32 år. Dette stemmer med fødselsåret 1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har lest dette tema et par ganger, og lurer på hvilke opplysninger du er ute etter. Er det flere opplysninger om Anne Helena Erichsdatters aner du søker? Eller er å få bekreftet at opplysningene i kirkebøkene og folketellingen 1801 stemmer overens?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Flotte greier! Har lenge lurt på hvor Abigael Ericsdatter fra Langfjord ( f. 1776) kom fra og hvem foreldrene var... og nå er det på plass. Anne Helene er hennes eldre søster. Tusen takk Gry:)Dersom noen vet noe mer om foreldrene deres er jeg takknemlig. Ser nå at deres mor Siri( Sigri) døde i 1790, og oppgis med alder 54 år.Hvor var denne familien egentlig bosatt? Er ikke så kjent i Finnmark og etter å ha sjekket litt på nettet skjønner jeg at prestegjeldet Kistrand/Kjelvik dengang dekket et stort geografisk område.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for rask respons Grethe:) Ser også at ei Ingebor Rasmusdatter gifter seg i kolonnen nedenfor, og at begge ekteparene har den ene forloveren felles (Christopher Christophersen). Det er også en Tron Jacobsen som 2. forlover i dette giftemålet. Tror kanskje Ingebor og Eric er søsken,- samt Ludvig, Tron og Siri det samme. En litt luftig slutning, men dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Grete!Har funnet disse opplysningene, som du må sjekke om stemmer :Finner denne Trond døpt i Talvik i 1738 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp20131735&gardpostnr=159&personpostnr=631&merk=631#ovre>LenkeJeg finner to Ludvig Jacobsen i Talvik, den ene giftet seg i 1743 – se til høyre, venstre kolonne, nederst - Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 3 (1735-1752), Fødte og døpte 1743, Ekteviede 1743, side 52. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Den andre giftet seg i 1778 og da var han enkemann, så det kan muligens være samme Ludvig - Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 5 (1772-1798), Ekteviede 1778, side 312-313. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeForeldrene til Trond Jacobsen het Jacob Christensen og Lisbeth (Elisabeth) Trondsdatter. I Family Search er det også registret at de hadde en datter Siri, født i 1733 - LenkeI 1785 ble enken Siri Jacobsdatter viet i Kjelvik i Kistrand – se høyre side, venstre kolonne, tredje siste innførstel - Finnmark fylke, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 1 (1764-1792), Ekteviede 1783-1785, side 250-251. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har gjort noen oppslag i skifteregisteret for Finnmark i DA. Dette er vel en henvisning til skifte etter Erik Rasmussen - LenkeHer er selve skiftet: Finnmark fylke, Finnmark sorenskriveri, Skifteprotokoll 68 , 1771-1796 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25064/211 Permanent bildelenke: Lenke Og dette er kanskje Siri Jakobsdatter - LenkeHer er det henvisning til skifte etter en Ludvig Jacobsen -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dåpen til Siri, datter av Jacob Christensen og Elisabeth Trondsdatter - [url="http://www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=29522440&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenkejf – se til høyre, venstre kolonne, under midten - Finnmark fylke, Talvik, Ministerialbok nr. 2 (1729-1735), Fødte og døpte 1734, side 6. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Golla, søsteren til Siri og Trond - LenkeJacob og Elisabeth ble gift i 1732 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har funnet Trond Jacobsen i f.t. 1801 for Talvik, gift med Kirsten Henriksdatter. Det var hennes andre ekteskap. Trond og Kirsten hadde i alle fall to barn døpt i Talvik, og da datteren ble døpt i 1767 var Christopher Christophersen fadder - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp20131752&gardpostnr=1286&personpostnr=5139&merk=5139#ovre>LenkeTronds søster Golla var fadder på første barnet - LenkeJeg synes å se at Christopher Christophersen og hans kone Lucie dukker opp som faddere flere ganger i Talvik. Selv hadde de i allefall to døtre døpt i Talvik - Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Jeg er helt overveldet! Så mye som du har funnet ut, tusen takk! Vil sette meg ned senere og se nærmere på alt sammen.Lurer forresten på om du har tilknytning slekta, og ev. gjennom hvem.Igjen, tusen takk:)Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Er ikke ute etter noen opplysninger. Det er flere som lenge har lett, og som har spurt etter denne damens opphav, men jeg greide ikke finne debattene, så derfor denne løse tråden. Og skulle de lete på nytt ligger den der under Finnmark, Klokkeren i Talvik. Var kun ment som en hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Finner Gunilla Johanne Rokling som fadder i Kjelvik. Søkte på Rokling og får opp navnene tilknyttet farsfamilien til Anna Helene, Erik og Rasmus. Men det er en hypotese.Gunilla Johanne Rokling er født 29 JUL 1753 Eid, Sogn Og Fjordane, Norway. Kilde: Surenamenavigator.noSide 2, siste kolonne, faddere nr. 2 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

I MIN. bok for Kistrand/Kjelvik perioden 1764-1792 finner jeg under døde/begravede i 1784, linje 8; Eric Rasmussen.., men jeg er usikker på om etternavnet er riktig lest. Her står det at han var 59 år, dvs. f. ca. 1725. Etter navnet ser det ut som det står kirkesanger, er dette rett tydet?Lurer også på om det finner bygdebøker/slektsbøker for området Talvik og Kistrand/Kjelvik.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Jeg trur ikke det er skrevet bygdebøker for Talvi og Kistrand / Kjelvik. Alta historiebøker har jo endel historie også om menneskene som levde her, men det spørs om det omhandler 'vanlige folk'.Her er Erik i skifteregisteret 1776 - 1799. Det skulle være mulig å få skiftet etter Erik.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for tilbakemelding Gry. Jeg har tidligere sett på skiftet og ut fra det jeg klarte å tyde står det ikke noe om familierelasjoner, hans alder eller fødested. Det er helst det som er av størst interesse.Beklager at jeg ikke kan med lenker, men klarer du å bekrefte/avkrefte den innførselen jeg nevnte i innlegg 13?Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei Grete,Jeg leser det også slik. Eric Rasmussen, kirkesanger, 59 årLegger ut lenke så kan jo andre også ta en titt. Jeg er ingen kløpper på å lese disse bøkene.Finnmark fylke, Kjelvik i Kistrand, Ministerialbok nr. 1 (1764-1792), Døde og begravede 1781-1784, side 298-299. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Hei GreteDet blir født en Erik Rasmussen i Eid, Sogn og Fjordane 1725. Hans far heter RASMUS MONHES, skulle visst hva mora het. Skal se om jeg finner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Steigberg

Takk for hjelpen Gry:)Er akkurat hjemkommet og har ikke hatt tid til å sjekke DA før nå. Interessant dette med Sogn. Sitter nå med KB for Eid og finner Eric ( jfr. Family Search) døpt 12 juli 1725, sønn av Rasmus af M...? Noen av fadrene er også tydelig å lese navnet på. Tatt i betraktning det du fant ut (i innlegg 12) er jo dette en meget sannsynlig kandidat. Har også lett etter han i KB for Talvik, men uten hell.Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.