Gå til innhold
Arkivverket

[#75784] Hvor ble det av Tora Olava og Larine Oline f ødt på Bømlo


Gjest Jan Olav Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Olav Myhre

Er det noen som kan hjelpe med disse tantene mine, Tora Olava f 1905 og Larine Oline f 1907 som er født på gården Ekornsæter, Bømlo av foreldrene Tor Kolbeinson Ekornsæter gift med Oline Ivarsdatter Uglenes. mvh Jan O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det står dessverre ingenting om dem i Bømlo bygdebok heller. Legger likevel ved det som står om familien side 209 i B I:'14) Tor Kolbeinson Ekornsæter, f. 1869, d. 1957. G. m. 1. Sylvi Ivarsdtr. Uglenes, Fitjar, f. 1862, d. 1896. Born: a. Severin Johan, f. 1896, g. Ikodnesætre. Tor vart oppattg. m. Oline Ivarsdtr. Uglenes, syster til Sylvi, f. 1868, d. 1922. Born: b. Ivar Kornelius, f. 1899, g. Ikodnesætre. c. Gyda Elisabet, f. 1902. G. m. Johan O. Myhre, d. Tora Olava, f. 1905. e. Larine Oline, f. 1907. Tor vart so g. m. Katrine Larsdtr. Bråtanes, Svortland, f. 1882. Born: f. Lars Andreas, f. 1923. g. Lilly Teodora Amalie, f. 1927, g. Bråtaneset, Svortland. Tor kjøpte bruket i 1890 og var brukar til han selde i 1924 og flytte til Bråtaneset, Svortland (sjå Bråtaneset, Svortland nr. 178). I 1920 selde Tor og grannen Steinar eit grustak, og Tor åleine eit, til Bremnes kommune. I 1923 vart bnr. 3 utskilt. Tor var murar og steinarbeidar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg tror denne Olai Slottholm var enkemann og at han er far til den Kristian Slottholm som ble f 27/5-1918 og d i 1980: [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2335682>LenkeDa han ble født står faren med et mye lengre navn og han bor på Sletten n° 16: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar i Fitjar, Klokkerbok nr. B 1 (1906-1928), Fødte og døpte 1918, side 45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeIngeborg Marie døde i 1922: LenkeHer er Thoras gravstøtte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg ser at du er ny her, og då veit du kanskje ikkje om at det går an å søkja fram 'gamle' tema her.Du kan t.eks. bruka ditt namn å skriva i 'søk' fletet øvst på sida her, eller du kan bruka t.eks. Tora Olava når du søkjer.Lukke til :-)PS:vonar du er nøgd med det som er funne til deg? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det kan jo og tenkes at du er interessert i hjelp bakover? Eller har du det du trenger der?11) Ja, jeg har forstått det slik at det er første gang Jan Olav Myhre poster her, ikke alltid lett til å begynne med. Håper han gir livstegn fra seg igjen-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Simon Steinsbø: Fitjar bygdebok band I, side 131, Slåttholmen under Siglo:Ingemår Olai Martin Olson Siglen 1891 - 1967 g I m Ingeborg Marie Kristiansd Natterøy 1895 - 1922. Tre barn, deriblant Kristian 1918 - 1980, ug.Ingemår Olai g II m Tora Olava Torsd Ekornsæter, Bømlo, 1905 - 1960. To barn.Det står hvor det ble barna, men siden de kan være nålevende, henviser jeg til bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Myhre

Takk for god informasjon og hjelp til å finne stoff rundt min tante Olava. Har oppnådd kontakt med mitt søskenbarn på Lillehammer som ga meg flere opplysninger om tante. Den andre tanten, Larine, vet jeg lite om fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Finner under gravminner (Ålesund) ei Oline født samme dato,kan det være at Larine Oline bare brukte mellomnavnet? Da var hun i tilfelle gift Stokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Myhre

Tante Larine har budd i Ålesund - i tillegg til Manger og Oslo(kanskje andre plasser?)Det stemmer nok Anne J. Engmo. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Myhre

Tante Larine har vært gift 3 ganger. Har hatt etternavnet Sylta. Fant ikke fram til gravminne i Ålesund, men jeg er amatør. Hvordan gikk du fram Anne Engmo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.