Gå til innhold
Arkivverket

[#75786] Familien Salomon Olsen på gnr. 49/22, Udsigten, på Askøy i 1900


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Finnes det noen der ute som vet hvor dette bruket er på Askøy? Salomon er her enkemann. Hans kone var Bertha Magnesdatter, f. 1850 på Fjøsanger, Fana. Når Berthas far, Gudmund Andreas Magnus Noprdåstræ døde i 1845 forteller skiftet at Salomon og Berthas barn: Magnus f. 1887, Andreas f. 1888, Bernhard f. 1890 og Bergitte f. 1894 er bosatt på Leknes ved Osterfjorden. Er det noen som kjenner til denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Korleis kan Berthas far dø i 1845, fem år før ho vert fødd?Elles vil du sjå av ft1900 at Salomon Olsen er frå Tysnes og har far og mor hjå seg på Utsigten i 1900, der han er sjølveigar. Alle borna er fødde i Askøy og truleg døypte i Laksevåg kyrkje.Dette med 1845 må vera ein feil. Kom med rett årstal, så kan hende du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er ekteskapen mellom Salomon og Bertha i Laksevåg: LenkeSom du vil sjå er far til Bertha: Magnus Gudmundson på Nordåstræ, ikkje Gudmund Andreas Magnus, som du skreiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

49/22 Askøy er bruket Utsikten på gården Nygård, Laksevåg. Det hørte til Askøy i 1900. @@@@@@@ Gravminner: Der er bilde av graven på gravminner Navn Bernhard Salamonsen Leiknes Født dato 1810 1890 Død dato 0205 1980 Minnetekst Takk for alt Gravplass Apalen Fylke/Kommune Hordaland/Lindås Kirkesogn Alversund Prestegjeld Alversund prestegjeld Prosti Nordhordland Prosti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Magnus dåp Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8288&idx_id=8288&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Permanent bildelenke: LenkeAndres dåp Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBernhard Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeBergitte Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker så mye, Arnfrid og Bjørn. Beklager at jeg blingset med tallene. Bertas bror dør i 1945 og hun benevnes i skiftet der som død. Laksevåg, ok! Det tenkte jeg ikke på. Og joda, det er Bertas far som dør på Nordåstræ i 1893. Hans foreldre kom fra Hosanger, bodde noen år på Ask i Askøy før de bosatt seg på Nordås i Fana. Takker igjen, nå har jeg fått mass nytt som jeg skal se videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.