Gå til innhold
Arkivverket

[#75793] Lars Olsen og Johanne Arnesdatter, Myklebostad MR


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Takk. Da er Lars funnet i kirkeboka. Kan du hjelpe å tyde forelderen til Johanne nr.10 Lenke Fars navn er litt klabbete skrevet. Men det står vel Arne der?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Tusen tusen takk Anne, her går det fort i svingene. Jeg må ha lenger tid, må studere mye på håndskriften! Må sjekk i boken 'Den glemte skriften'. Jeg begynte med Hjørdis Larentse Larsen, Ørstavika f 1918. Men lenger bakover nå blir vel skriften enda vanskeligere å tyde. Jeg takker igjen for hjelpen fra deg.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Lars Olson Stensvoll, f. 11.7.1845 d. 26.8.1920, var f. på plassen Mosehaugen på Steinsvoll i Eresfjorden, Nesset, sønn til ug. Anne Guttormsdtr. Stensvoll og Lars Olson Øver Dale fra Isfjorden i daværende Grytten. Mora, Anne Guttormsdtr. gifta seg i 1855 m. Ivar Aslakson Bergset/Ødegård, fra Vistdalen,Nesset, de ble husmannsfolk på Ødegård i Vistdalen (mine tippoldeforeldre). Deres sønn Aslak Ivarson Ødegård/Nerland, Lars sin halvbror, ble min oldefar.Lars gifta seg i 1871 m. Eldri Aslaksdtr. Lange, 1842-1888, fra Purkebakken, Lange i Vistdal. Hun døde som spedalsk på Reknes hospital i Molde. De fikk 4 barn: a) Anton, 1871-79, b) Anne, 1874-78, c) Ole, 1879-d av gulfeber i Det indiske hav,d) Anne g. Bergset, 1882, til Amerika 3 barn.Lars gifta seg igjen 9.10.1891 m. 4-menningen sin Johanna Arnesdtr. Frisvoll, f. 29.4.1855 d. 14.5.1940, hun var født på Slenesgjerdet i Eresfjorden, datter til ug. Kari Jonsdtr. Slenes og Arne Knutson Husby. I tillegg til husmansplikter, var Lars postmann, og Johanna tok på seg arbeid på gardene, dessuten var hun ei selvskreven kokke i bryllup og lag. Husmannsstua stod nesten nede ved sjøen på Myklebostad i Vistdalen. Den eksisterer ennå som vedskjul på en gard i nærheten. I maidagene 1940 lå Johanna syk, det ble sluppet bomber like ved kaia. Johanna tålte ikke sjokket av bombingen og døde 14. mai.Før Johanna gifta seg hadde hun 2 barn: a) Anna, f. 1878, g. Slemmen, Molde 2 barn, far Lars Olson Bergset, og b) Karen Nerland,1886-1927, ug. Molde/Vistdal, far g.mann Paul Andersson Nerland.I ekteskapet hadde Johanna og Lars 4 barn: a) Maria f. Dalset, 1892-1978, Molde 4 barn, b) Anton, f. 1893, til Amerika 3 barn, c) Beret, g. Furseth, 1895-1978, Ørsta 5 barn, og d) Eldri g. Ryste, 1897-1971, Ørsta 3 barn.Undertegnede har skrevet 3 bind av Gards- og ættesoge for Nesset, og i b. IX (9) er Lars og hans familier med de 2 konene omtalt over 7 1/2 side, fra s. 176, ellers står det om Lars si mor og familien i b. X (10) s. 157, i samme serie, med skriver Bjarne Skorgen b. VI (6) s. 130 er det skrevet om mor til Johanna og i b. VIII (8)s. 168, er det skrevet om far til Johanna. Bøkenen kan fjernlånes på biblioteket, og er også å få kjøpe hos servisekontoret i Nesset kommune.Fin side for Vistdalsbygda er Vistdal.com.Kanskje vi er i slekt gjennom tippoldemor Anne Guttormsdtr.Stensvoll/Ødegård?M.v.h. Randi Ingunn Selnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Takker for kjempe fin info om Lars Olson. Jeg har vært inne på en nettside hvor disse bøkene er omtalt og husker navnet ditt derfra. Vi er nok ikke i slekt for det er min svoger, Ola fra Lesjaskog, jeg har gitt meg i kast med. Så jeg vil nevne disse bøkene for ham.Tusen takk, Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei igjen Randi. Du skriver i første avsnitt av Lars Olsen er sønn av Lars Olson. Du mener vel Ole Larsen. Det er det som står i kirkeboka!?(Nesset/Eresfjord(Sira)1845-1879)Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.