Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Terje E Skrolsvik

[#75806] Madame Schiønnebølle 1772

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Glemte at det er ved 55 Regina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Glemte at det er ved 55 Regina.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sivert Perry Nerland

Dette kan ikke være et 'sjeleregister'. Dette må være et manntall for den såkalte 'fiffen' som hadde råd til å betale den tidligere så forhatte ekstraskatten fra 1762. Dette ble senere som kjent i denne tida, ei såkalt frivillig oppgave for de som i denne tida hadde noe å gi, etter at de med 'guds velsignelse', hadde tjent seg søkk-rike, ved å utnytte seg av div. leilendinger og anna her ved kysten. Det samme røret foregår fremdeles. Vi står vel ikke med 'nisselua' i hånden fremdeles ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sivert Perry Nerland

Er det ingen på nettet i denne saka ?? Det står forøvrig klart og tydelig: Søndre Friderichshalds 1te Qvarteer. - Dette skulle vel i såfall engasjere en god del av dere, som virkelig har interesse av samme ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest karl johnny sommer

Hei Terje - Det står jo tydelig på sjeleregisteret(eller hva det nå er) at hun er gift Kierboe.Trolig Anders,eller Hans Kierboe.Familien Kierboe i Fredrikstad,stammer fra stedet Tjærbu i Rakkestad.Slektens stamfar i Fredrikstad by: Christen Tiørby.Kilde utdrag av Fredrikstad bys historie,bind 1 1567-1767.K J Sommer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Madam Schønnenbøl er i 1772 ikke nevnt i noe sjeleregister, men i dette Lenke Her må det være noe feil?Ulrich Fredrik Schønnenbøl var sognprest for Søndre Fredrikshald og Idd i perioden 1754 til -69. Han var født på Møen i ca 1705, og døde 19.9.1769. (Forstrøm byhistorie).Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Kierboe var ikke gift med madam Schønnenbøl. Kierboe bodde i hus no 1 med hustru, Schønnenbøl i hus no 2.Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal dere ha. Schiønnebølene har jeg på Steigen i Nordland fra ca 1600. Har en gren som går innom Vestlandet hvor Josine Marie Macody(dtr av Oberstløytnant Gierhard Macody og Marie Blichman)blir g m en Hans Schiønnebølf 1654 i Steigen. Da kan det være en etterkommer av Hans og Jusine som slår seg ned i Østfold? Jeg har to barn :Mandrup og Gerhard Hansen Schiønnebøl som begge er offiserer, men ikke funnet etterkommere.Ulrich Fredrik kan vel da være en etterkommer av en av disse ? Dette er en gammel adelslekt fra Fyn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Innlegg 5. Sivert Perry.Det er vel ikke bare de 'finere' som er nevnt i registeret. Jeg fant en annen jeg egentlig var på jakt etter der og: Anders Bentsen strandsidder/matros og kona Anna Catharina Olsdatter på Saug banken ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg er ikke så kjent i kirkebøkene for Østfold, så jeg trenger litt hjelp. Hvor vil jeg finne døde for dette området notert i en kirkebok ? Halden kirkebok inneholder bare døpte i denne tidsperioden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg fant en Mad. Schiønnebolle død i 1792. Jeg syntes det står Preste Enke etter navnet.Om det er den samme eller ikke aner jeg ikke, men legger det inn siden et er samme navn.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Døde og begravede 1792, side 274. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-266>Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Kirsti. Det er nokk enken etter Ulrich Fredrik Schiønnebøl.Men 21/12-1763 finner jeg døpt en Hans av foreldre Michel Hansen Schøbøl og Lisbet Hansdatter. Der er presten (Schiønnebøl?) fadder. Har de begyndt å forkorte etternavnet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Liv S. Hansen

Kirkebøker foruten døpte er tapt i denne aktuelle perioden for Halden by. Men vi har jo skifter og pantebøker.Etter oppslag i Gløersens 'Dødsfall i Norge' (hentet fra NSF nye flotte innholdsrike sider), fant jeg at enken etter sogneprest Schiønenbøl døde 6.2.1792, 76 år. Avertert i Norske Intelligenssedler. Pikenavnet hennes var Soetmann, Anna Judita. Det ser ikke ut til at hun hadde etterkommere. En søsterdatter E.S. sal. Dühring er nevnt.Så Kirsti har nok funnet rette madam i innlegg 13.Liv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for det Liv.Blir vel nødt til å gå løs på skiftene.Ser i innlegg 8 at han er født på Møen. Vet du hvor det er ?Terje

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Tore. Da er vel ikke disse etterkommere av de som kom til Steigen ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

jo, det må det da være

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for den Tore.Noen som vet om det ligger kirkebøker for denne 'lille danske øy Møen ' på nettet ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Fant det : Ulrich Fredrik Scønnebøll f 1705 død 1769 g m Anna Juditha f Soetman f 1716 d 6/3-1792.Hans foreldre var: Hans Schiønnebøl f 1654 i Steigen og Josine Marie Macody.Da har jeg knyttet den grenen sammen. Ser ikke ut til å være barn etter Ulrich .Takker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.