Gå til innhold
Arkivverket

[#75806] Madame Schiønnebølle 1772


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Sivert Perry Nerland

Dette kan ikke være et 'sjeleregister'. Dette må være et manntall for den såkalte 'fiffen' som hadde råd til å betale den tidligere så forhatte ekstraskatten fra 1762. Dette ble senere som kjent i denne tida, ei såkalt frivillig oppgave for de som i denne tida hadde noe å gi, etter at de med 'guds velsignelse', hadde tjent seg søkk-rike, ved å utnytte seg av div. leilendinger og anna her ved kysten. Det samme røret foregår fremdeles. Vi står vel ikke med 'nisselua' i hånden fremdeles ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Er det ingen på nettet i denne saka ?? Det står forøvrig klart og tydelig: Søndre Friderichshalds 1te Qvarteer. - Dette skulle vel i såfall engasjere en god del av dere, som virkelig har interesse av samme ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Terje - Det står jo tydelig på sjeleregisteret(eller hva det nå er) at hun er gift Kierboe.Trolig Anders,eller Hans Kierboe.Familien Kierboe i Fredrikstad,stammer fra stedet Tjærbu i Rakkestad.Slektens stamfar i Fredrikstad by: Christen Tiørby.Kilde utdrag av Fredrikstad bys historie,bind 1 1567-1767.K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Madam Schønnenbøl er i 1772 ikke nevnt i noe sjeleregister, men i dette Lenke Her må det være noe feil?Ulrich Fredrik Schønnenbøl var sognprest for Søndre Fredrikshald og Idd i perioden 1754 til -69. Han var født på Møen i ca 1705, og døde 19.9.1769. (Forstrøm byhistorie).Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal dere ha. Schiønnebølene har jeg på Steigen i Nordland fra ca 1600. Har en gren som går innom Vestlandet hvor Josine Marie Macody(dtr av Oberstløytnant Gierhard Macody og Marie Blichman)blir g m en Hans Schiønnebølf 1654 i Steigen. Da kan det være en etterkommer av Hans og Jusine som slår seg ned i Østfold? Jeg har to barn :Mandrup og Gerhard Hansen Schiønnebøl som begge er offiserer, men ikke funnet etterkommere.Ulrich Fredrik kan vel da være en etterkommer av en av disse ? Dette er en gammel adelslekt fra Fyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Innlegg 5. Sivert Perry.Det er vel ikke bare de 'finere' som er nevnt i registeret. Jeg fant en annen jeg egentlig var på jakt etter der og: Anders Bentsen strandsidder/matros og kona Anna Catharina Olsdatter på Saug banken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg er ikke så kjent i kirkebøkene for Østfold, så jeg trenger litt hjelp. Hvor vil jeg finne døde for dette området notert i en kirkebok ? Halden kirkebok inneholder bare døpte i denne tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg fant en Mad. Schiønnebolle død i 1792. Jeg syntes det står Preste Enke etter navnet.Om det er den samme eller ikke aner jeg ikke, men legger det inn siden et er samme navn.Kildeinformasjon: Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Døde og begravede 1792, side 274. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-266>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk skal du ha Kirsti. Det er nokk enken etter Ulrich Fredrik Schiønnebøl.Men 21/12-1763 finner jeg døpt en Hans av foreldre Michel Hansen Schøbøl og Lisbet Hansdatter. Der er presten (Schiønnebøl?) fadder. Har de begyndt å forkorte etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Kirkebøker foruten døpte er tapt i denne aktuelle perioden for Halden by. Men vi har jo skifter og pantebøker.Etter oppslag i Gløersens 'Dødsfall i Norge' (hentet fra NSF nye flotte innholdsrike sider), fant jeg at enken etter sogneprest Schiønenbøl døde 6.2.1792, 76 år. Avertert i Norske Intelligenssedler. Pikenavnet hennes var Soetmann, Anna Judita. Det ser ikke ut til at hun hadde etterkommere. En søsterdatter E.S. sal. Dühring er nevnt.Så Kirsti har nok funnet rette madam i innlegg 13.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for det Liv.Blir vel nødt til å gå løs på skiftene.Ser i innlegg 8 at han er født på Møen. Vet du hvor det er ?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Fant det : Ulrich Fredrik Scønnebøll f 1705 død 1769 g m Anna Juditha f Soetman f 1716 d 6/3-1792.Hans foreldre var: Hans Schiønnebøl f 1654 i Steigen og Josine Marie Macody.Da har jeg knyttet den grenen sammen. Ser ikke ut til å være barn etter Ulrich .Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.