Gå til innhold
Arkivverket

[#75808] Familien Wahlstrøm i Halden på 1800-tallet


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg leter etter Marie Stine Wahlstrøm som var enke og fikk to barn i hhv. 1835 og 1839 med kjøpmann Ole Hansen Baastad 1879 - 1849. Han var da enkemann.Jeg ser av ft1865 at det er en skreddermester Carl Efraim Wahlstrøm i Halden - da 62 år som kan være bror. Han er fra Gøteborg og trolig gift svensk i ca 1842. Han har 5 barn i ft1865.Marie Stine Wahlstrøm er nok død før 1865.Er det noen som vet noe om denne familien ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Elias dør 20. januar 1827, og det ser ut til at familien forsvinner fra Skee. Jeg finner ingen hos Släktdata (www.slaktdata.org) senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for svar.I linken fra Carsten, se (2) så ser det ut til at Maja/Maria Stina kommer fra Strømstad i 1832-33. Hvis dette er riktig person i (4) så må hun være født i 1801-02.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har også slitt litt med å finne ham, men som konfirmert i 1857 er han jo grei - se Lenke se post 38.Faren hadde jo stort hus i Halden - han bygde murbygningen ved Torvet (Torvet 2) som idag heter Hamiltonbygningen - den gang het det selvsagt Baastad-bygningen. Han trengte nok en husbestyrerinne etter at han ble enkemann i 1827 - og så gikk det som det måtte gå, selv om han var 56 i 1835. Han hadde 12 barn fra før og den yngste fra ekteskapet var født i 1823 (den eldste i 1803).Det var tydelig at disse barna var 'non grata' i familien. De var aldri nevnt i familiesammenkomster osv. Dem eldste sønnen - han som ble født i 1803 fikk også barn på samme tid som de to nevnte ovenfor. Jeg har derfor en sterk anelse om at Maja/Marie Stine Wahlstrøm måtte flytte ut med sine to barn da barnas far døde i 1849 - om ikke tdiligere fordi han gikk falitt noen år før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har tittet litt i Sverige og finner svært lite, men nevner allikevel det lille jeg fant.I utflyttede fra Strömstad finner jeg :25/10-1832 enkan Maja Stina Wahlström f 1802 til Fredrikshald. Från Skee (lurer på om det kan bety at hun er f. i Skee)Den 2/1-1824 vies hun med Olof Eriksson i Skee.I husfohøret 1825-1830 for Rogstad Bäcka i Skee side 55 finner jeg:Olof Eriksson f 1/8-1796. Død i Norge 1827hustru Maja Stina Vahlström f 1802Barna: Carl Gabriel 15/3-1823Elias 7/1-1825 Død 10/1-27På samme plass bor også det som jeg tror er Maja Stinas far: enkemannen Gabriel Vahlström f 1775 og 2 av hans barn Johanna Gustafva 1811 og Sophus 1813.Nå strykes begge disse familiene ut, så da har de nok flyttet. Det står notert på Maja Stina: und. Blomsh. og på Gabriel Vahlström: Blomsholm på Foss. Vet ikke helt hva som menes, om de kom derfra eller om de flyttet dit. En sjekk i husforhøret 1830-1835 og jeg finner dem ikke der. De kan godt ha flyttet dit allikvel for det ville vært den smaleste sak av verden å overse dem der. Det er nemlig en side full av dårlig skrift og overstrykninger og da er det vanskelig å se det man ser etter.Så der stopper det så langt. Det står heller ikke noe om hvor Maja Stina er født. For sikkerhets skyld har jeg sjekket fødte i Strömstad og skee 1801-1803 men har ikke sett henne. Kan jeg ha oversett det da ?Jeg fant en Maja Stina i Edsberg i Värmland f. 1802 av foreldrene Peter Binning og Cathrina Vahlström. Fulgte henne litt for å se, men hun døde som bittelilten. Så hun kan det ses bort i fra (tilfelle flere finner henne).Så dermed tror jeg ikke at det jeg fant her førte deg så mye videre.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litt mer. Gabriel Vahlström var far som jeg trodde. I husforhøret 1811-1813 på side 40 Foss i Skee finner jeg:Branndrängen Gabriel Vahlstrøm f 1775Hustru Anna Olsdotter 1776Barna: Cajsa Elisabet 1800 - Maria Christina 1802 - Anna Britta 1804- Lovisa (usikker på navn) 1806 og Johanna Gustafva 1811.Gabriel skrives som Branndräng, senere som brannmästare. Heller ikke her står noen f.steder. Skulle allikevel tro at det er i Skee, men har ikke funnet dem.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk, Anne Lene.Dette er imponerende. Jeg må dessverre innrømme at jeg er lite kjent med svenske kilder, og det går år mellom hver gang. Dette er ganske sikkert riktig familie.Obs. Jeg fant nettopp Stina død, se [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=gr01011878>Lenke i 1885 - så da er den saken ute av verden.Jeg har også en uløst nøtt mht. yngste barnet hun fikk i Halden, nemlig Olaus Olsen Baastad - matros, som giftet seg 6.11.1863 i Halden med Ingrid Helene (Lena) Ingebretsdatter (også skrevet Embretsdatter) som er født ca 1834 i Sverige. Se Lenke samt Lenke Faren hennes skal være Ingebret/Embret Andreassen. Det kan være hun som kommer fra Ed her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg finner en Olaus Martin Baastad f 1816 i Norge (1890 tellingen i Sverige). Bor i töftedal. Men, det er vel neppe han ? Han er gift og flere barn.I første omgang fant jeg ikke noe. Tror jeg skal få se på dette litt senere. Har et hefte med emigranter fra Østfold. Kanskje jeg skal begynne der og se om de emigrerte før jeg leter i Sverige.Kommer tilbake til det senere jeg.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da ser det jo ut som Anne Tonby fant rett familie i 1865 tellingen.Forresten - et spørsmål. Baastad i Halden - er alle i samme slekt ?I boken 800 Halden profiler finner jeg noen Baastader:Aksel Bernhard, los f 1870Ole Christian August, konsul 1839-1926Oscar Ferdinand , Cand.pharm, brusfabrikant 1853-1905Paul Fredrik Lyche, oberstløyntnant 1848-1918Alle er barn av Adam Baastad, grosserer og Christina Augusta Lyche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Anne Lene og Anne.Dette er et godt eksempel på at flere øyne ser bedre....Gullsmed Olaus Martin Baastad f. 2.5.1816 og død 5. apr. 1865 i Halden er også sønn av Ole Hansen Baastad i hans ekteskap med Marthe Marie Grue. Pussig at han opptrer i 1890-tellingen i Sverige. Det må ha noe med å gjøre at han ble gift ca 1861 med Anna Cajsa Arfvidsdotter 1838- fra Dals-Ed, Tøftedal. Flyttet hun tilbake til hjemstedet ? De fikk iflg. familiekilder 4 barn: Olle Arvid 1861-1934, Gotfred, Alma og Sofie Olga. Olle Arvid Baastad ble gift i 1912 med Amanda Kristina Olsdotter f. 1889 i Gesäter, Dals-Ed.Gullsmeden skal ha vært gift før (ukjent hustru) og fått barna Valdemar, Vendlar og Thea. Ingen av disse funnet.Ad (14) Ja, de fleste Baastad i Halden er familie, dog unntatt losen (hvis han da ikke er sønn av Olaus Olsen). To brødre, kjøpmennene Rasmus Hansen Baastad og Ole Hansen Baastad kom dit fra Røyken via Christiania ca 1805 og etterlater seg en stor etterslekt. Adam 1803-1883 - (min oldefar)er eldste sønn av Ole H.Ad (13) Jeg hadde glemt å søke på Olaves Olsen. Det er de riktige og det var som jeg antydet i (8) trolig upopulært at han brukte Baastad-navnet som uekte. Fantastisk å få finne både barn og at de lever i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Moro at en del løser seg.Her har du familien fra 1890 tellingen og dermed hans første kone og barn:Om personen Namn: Olaus Martin Baastad Hemförsamling: Töftedals annex Hemort: Bön Kontrakt: V:a Dals Län: Älvsborg Födelseår: 1816 Födelseförsamling: Norge Yrke: Hemegare Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Famstkod: Far/man (F) Familj nr: 1 Sida: 5 Rad: 1 Visa källa Visa källaLägg till en kommentar Om hushålletPersoner i hushållet: Fam. nr 1Olaus Martin Baastad, f. 1816 i Norge, Hemegare Henriette Concordia Hansson, f. 1842 i Strömstad Olle Alfred, f. 1861 i Töftedals annex Johan Gottfrid, f. 1865 i Töftedals annex Alma Otilia, f. 1867 i Töftedals annex Vilhelmina Sofia, f. 1869 i Töftedals annex Olga Maria, f. 1872 i Töftedals annex Valdemar Henrik, f. 1877 i Töftedals annex Märta Vendla Bernhardina, f. 1880 i Töftedals annexVedr 800 halden profiler. Har du sett det ? Hvis ikke så send meg en mail du : alenehagen@hotmail.com så sender jeg deg kopi.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Anne,Ad (18) Jeg gjetter på at Olaus Olsen hadde flere barn. Det er et stort sprang fra Carl Oscar i 1864 til Anton Bernhard i 1873. Jeg må finlese kb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Fantastisk Anne Lene,Jeg ser at min kilde for Olaus Martins død må være mere enn tvilsom. Den Anna Cajsa Arfvidsdotter som jeg har notert f. ca 1838, er vel død. Kan han giftet seg på nytt f.eks. mellom 1872 og 1877 med Henriette Concordia Hansson ? Kan en lese at han nå er gift ut fra opplysningen i tellingen ?Jeg fjernlånte 800 Halden profiler for en tid tilbake, men sender deg en mail i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

L-itt mer svenskestoff. Som du sier så ser vi i 1890 tellingen at han da var gift. Da sjekket jeg husforhør på Bön i töftedal.:egare Olaus Martin Baastad f 2/5-1816 Norge. Tror jamen han kan ha vært gift enda en gang jeg. Det fremkommer at han giftet seg 19/2-1861, ble enke 24/9-1873 og giftet seg så igjen den 18/2-1877 da med:Henrietta Concordia Hansson f 28/1-1842 StrömstadBarn (alle f. i Töftedal)Olle Arvid 19/12-1861Johan Gottfrid 19/11-65Anna Ottilia 25/5-67Wilhelmina Sophia 6/11-69Olga Maria 23/5-72Waldemar Henrik 24/11-77Marta Wendla Bernhardina 29/4-80Da er nok de første 5 barna fra første ekteskap og de 2 siste fra det andre (med Henrietta Concordia).Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg er som nevnt ikke særlig god i svenske kilder, men har en innfallsport, se denne =freg&fsg=&titel=&year=&adress=&ovr=&stype=metaphone&x=9&y=7"]Lenke og søk på Baastad så finner en flere barn i Tøftedal. For øvrig så ser det ut som om hun som er født i 1867 heter Alma Otilia.Amanda Kirstina Baastad Olsson f. 14. okt. 1889 (trolig død før ft 1890), Anna Maria Baastad f. 25. aug. 1897.Så er det noen over i Dals-Ed, Paul Gunnar Moritz Baastad f. 5. mai 1913, Kjell Friis Baastad f. 7. juli 1915, Berta Tyra Gunhild Baastad f. 1. jun. 1916 og en Gunilla Baastad f. 10 aug. 1916 i Håbol. Endelig dukker det opp en nyere, Stina Birgitta Baastad f. 8. aug. 1938. Jeg tror at de tre i Dals-Ed nok er oldebarn nevnte Adam Baastad ovenfor, nemlig barn av kirurg, overlege, Wilhelm Adam Johan Sebastian Cammermeyer Friis Baastad 1882-etter 1923. Kjeld Friis Baastad har jeg registrert tidligere som hans barn, men ikke Paul Gunnar som vel døde ung. Det samme gjelder vel Tyra Gunhild. Men han hadde 3 andre barn, flyger Kaare Friis Baastad f. 1913, Liv Margrethe Friis Baastad f. 1917 og Eva Friis Baastad f. 1921.Er forresten dødsboken i Sverige tilgjengelig på nett ? Og hvor søker en på husforhørene (jeg har glemt det og finner det ikke nå) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, slektdata er en god side i det området det er snakk om her. Der kan man finne mye.Sveriges dødbok er tilgjengelig på nett, men ikke fritt. Likeså husforhørene. Dette krever abbonnement.På svar.ra.se finner du husforhør og en utgave av Sveriges dødbok og mye annet. Du kan få abbonnementer av forskjellig varighet og priser. På arkivdigital.se og genline.se finner du også kirkebøker og husfohør, ogsp de stedene krever abbonnement.Sveriges dødbok fås også kjøpt på dvd blandt annet hos svar.ra.seEr det noe annet i Sverige du vil at jeg skal forsøke å følge, så si ifra enten her eller på mail. Vet ikke hvor mye tid jeg får til det i helgen, men ellers kommer det jo dager etter helgen også.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for all hjelp.Avslutningsvis vil jeg sette stor pris på å få orden på hva som er korrekt adresse for disse i Sverige. Er disse adressene korrekt skrevet ?Ingrid Helene Engebretsen: Dals-Ed, Tøftedal, Älvsborg, SverigeMaja Stina Wahlstrøm: Skee, Gøteborg och Bohus, SverigeOlle Arvid Baastad: Tøftedals annex, Älvsborg, Sverigehans hustru Amanda Kristina Olsdotter: Gesäter, Dals-Ed, Dalsland, Sverigebarna til gullsmeden Olaves Martin Baastad f. : Bøn, Tøftedals annex, Älvsborg, SverigeJeg har sterkt på følelsen at jeg roter litt her og ber om veiledning/rettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.