Gå til innhold
Arkivverket

[#75815] Tydehjelp giftermål i Trondheim 1777


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger tydehjelp til par nr. 24 her som gifter seg 28.11.1776 i Vår Frue kirke:LenkeJeg forstår jo noe da: Torsdagen den 28,noevember ægteviet i huuset ???(flere ord jeg ikke forstår), og så Gunder Caster. Noe om Jens Sands enke Mad. Kirsten(Kirsten var sikkert enke etter han). Vitnene var Christian Wibe Steen og Ole Ingebrigtsen.Har jo ellers funnet at Jens Anderssen Sand ble gravlagt 04.12.1775 på Vår Frues kirkegård. Ett av vitnene her som var Christian Wibe Steen er antageligvis Kirstens stefar som var Christian Steen. Har fra andre kilder at hun het Kirsten Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Torsdagen den 28de Novembr. ægteviet i Huset Velfornemme Borger og Handler Ungkarl Mr. Gunder Caster, med Dydige Enke Mad.me Kirstina Sl. Jens Sands, efter foreviste Caution for erhvervende og strax forventende Kongl. Copul. Brev; (I margen utenfor: dito dato foreviist) samt Qvitteringer for Consumtion Kirkens Skolenes og de fattiges Contingenter; Ligeledes hendes Salige Mands Faders, som eneste Udarvings fraskrivelse fra al Deel i hendes Boe; dat. 4 Julii 1775. At i øvrigt disse Personers Egteskab ei kan hindres enten ved Beslegtskab i forbudne Leed eller nogen andet, derfor indestaaer undertegnede. Christian Vibe Steen. Ole Ingebrigtsen Øyen.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjertelig takk Else. Nå har jeg fått mye nytt å tenke på her. Skal prøve å lete etter Kirstinas første ekteskap, som kanskje også var i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Burde vel tatt opp nytt emne her, men lurer også på hva det står ved giftermålet til Kirstinas tante Ingeborg Eriksdatter(nest nederst til høyre) som ble gift med Jørgen Hiort. Her også forstår jeg noe: 2. mars begjært mister(??) Jørgen Hiort Copulasjon(giftermål)??? Consistorial ??? 11.januar ?? for ekteskap med Madame Ingeborg Eriksdatter Asbøl(??)?? konsistorial og allernådigst Kongelig bevilgning(?)av 29.januar 1757. Var det konsumpsjonsattest av 28.februar 1757?. Siste linje forstår jeg ingenting.Hvis en ser øverst på høyre side så er det antageligvis Ingeborgs bror Thore Eriksen som blir gift, og jeg forstår alt bortsett fra tilnavnet til bruden. Det skal være Lund ifølge skiftet etter overforstående Ingeborg Eriksdatter i Stjørdal 10.06.1816, men jeg får det ikke til å stå Lund)men noe som begynner med Lu). Dette siste giftermålet har jeg funnet før kirkebøkene ble scannet har vært usikker på om det står Asbøl etter Thore Eriksen og nå søsteren Ingeborg. Jeg er etterkommer av en bror av disse Halvor Eriksen. Burde vel tatt opp dette som nytt emne, men det er samme familien som i første innlegg(mor til bruden der var søster eller halvsøster av Ingeborg, Thore og min forfar Halvor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ble noe tull når jeg skulle sende her, og jeg fikk ikke med lenken. Her er den:Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Trolovede 1757, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-248>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe er litt merkelig her, og det ser ut som om Ingeborg har giftet seg med 2 forskjellige Jørgen Hiort. Jeg har henne tidligere som gift i sitt 2. ekteskap i Stjørdal 02.09.1789 med Jørgen Hiort(her står det riktignok Madame Johan Fridrich Petersen, men hun heter Ingeborg Eriksdatter både i 1801 og ved skiftet i 1813). Det var kanskje flere som het Jørgen Hiort, og hun har kanskje vært gift med 2 forskjellige med samme navn? Eller den samme Jørgen Hiort var kanskje gift 2 ganger med 2 forskjellige Ingeborg Eriksdatter?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-275>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tar tydehjelpen likevel. Han som Ingeborg gifter seg med i 1789 i Stjørdal heter Jørgen Jørgensen Hiort i andre kilder, og Ingeborg er gammel nok til å ha vært gift med hans far i 1757. Ingeborg ble født ca 1724-30 ut fra FT-1801 og dødsfallet i 1812.Så lurer jeg jo på om både Ingeborg og den mulige broren Tore Eriksen på siden før begge har Asbøl til etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.