Gå til innhold
Arkivverket

[#75819] Hvor ble det av Mathilde?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg prøver meg på nytt. Jeg har prøvt mange ganger å etterlyse Mathilde uten at jeg har komt noe videre. Vel, litt etter litt har jeg jo, komt nærmere målet, men ikke helt i mål?Historien starter ved farens fødsel den 26. sept. 1846 på en husmannsplass som ble lagt til prestegården i Manger i Hordaland. Her ble Mons Andreas Monsen født. Som ung gutt drog han til Bergen for å bli smed. Jeg antar at han tok inn hos sin mormor eller hennes familie i Bergen. Den 30. juni 1872 gifter hans seg med Ingeborg fra Vikedal i Rogaland og året etter får dvs i 1873 får de datteren som de kaller Marhilde Heleen Larsen f. 20.04.1873 døpt i Korskirken i Bergen 2. juni 1873. En gang mellom 1873 og 1875 får Mons Andreas seg jobb som gasmester ved Kristiansand gasverk. i 1878 dør Ingeborg og i juni 1879 gifter Mons Andreas Larsen seg opp igjen med Signe Sofie Sigbjørnsdtr fra Sommerro ved Randesund. i april 1881 dør Mons Andreas Larsen bare 33 år gammel og datteren Marhilde H. Larsen blir foreldreløs få dager før hun fyller 8 år. Pga at Signe Sofie mister sin man blir hun tvunget til å sette bort datteren til Mons A slik at hun kommer på barnehjem. Mathilde vokser opp på barnehjemmer hvor hun blir boende til hun blir konfirmert den 28. april 1889. Der slutter alle spor.Likevel så er det noen interessante spor i en utvandring fra Kristiansand i 1893 hvor en Mathilde Larsen utvandrer til USA. Dette kan være den lille foreldreløse piken som reiser for å få en ny framtid?Ingen har hittil klart å finne ut noe etter 1889. Jeg setter likevel min lit til at dere som leser dette kan klare å finne ut av noe av det som før har vert søkt på Lenke bl.a. på det som står her om da en ung jente kom fra Kristiansand til USA i 1893 ved navn Mathilde Larsen på nr 108 på Ellis Island innlegg ca 61. hvis noen klarer å tyde hva som var hennes tittel eller yrke, lar det seg kanskje gjøre å finne ut hva hun jobbet med før hun reiste og om dette kan ha noen sammenheng med henne som bodde på barnehjem i 1889?Jeg håper at dere klarer å hjelpe meg litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Når jeg ser næmere på innlegg 61 i lenken kan ting tyde på at denne Mathilde var severingsdame og da er det kanskje mulig å finne henne i ft for 1891 i Ks. sand? Da hun trolig ikke var på barnehjemmet lengre? Hvis det i det hele tatt var denne Mathide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er ikke enkelt med en slik sak. Jeg har lett med 'lykte og lys' men det er ingenting å finne. Nå har jeg nok ikke tilgang på alt som jeg trenger og vet ikke hvor jeg skal begynne og lete og heller ikke om jeg kan begynne et eller annet sted i USA.En fjern slektning av meg i USA fortalte at hennes foreldre var i tjeneste han som prest og hun som prestefrue i Canada. På et av turene hjem til Minnesota måtte de dra gjennom Minneapolis. Her stoppet de hos en slektning som denne dama mente het Mathilde. Irene som dama het var den gangen bar 18 år og reiste sammen med sine foreldre Ingeborg og Lars Larsen Røyrbakken. Lars var fra Evanger og Ingeborg var 2. generasjon av norske utvandrere, moren var fra Manger og faren var fra Austevoll. Dermed kjente hun godt til hvordan vestlenningene snakket. Det Irene la merke til var at denne dama de besøkte snakket en helt annen dialekt enn det hun kjente til fra før. Vel, nå kunne denne 'Mathilde' være en slektning av faren, men hun kunne likegodt være en slektning av moren (Ingeborg). Ingeborg og Mathilde var kusiner så det ville ikke være unaturlig at de besøkte hverandre, men på den andre siden tror jeg neppe at Mathilde visste noe om Ingeborg? Så jeg heller til den teorien at denne Mathilde var en slektning av Lars Larsen Røyrbakken fra Evanger.Da står vi endå igjen med spørsmålet, hvem var egentlig den dama som het Mathilda Larson i Coock County i ft for 1900? og hvem var den dama som reiste fra Christiansand i 1893 som het Mathilde Larsen. Da hun reiste oppgav hun at hun ble født i 1875 og da hun kom til USA oppgav hun at hun ble født i 1874 og hvis det er den samme dama som var i Cook county i 1900 da oppgir hun at hun ble født i april i 1874. Jeg heller til teorien at dette kan være den Mathilde jeg leter etter, men hvor befinner hun seg i ft for 1910, 1920 og 1930 - det er det store spørsmålet? Er det noen som kan hjelpe meg med dette evn fortelle meg hvor jeg skal begynne for å lete i ft for 1910, 20 og 30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.