Gå til innhold
Arkivverket

[#75821] Anene til Johannes Larsen, Kvænangen


Gjest Erna Olavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erna Olavsen

Leter etter riktig foreldre/aner til Johannes Larsen, f. 18.12.1830. Hjemmedøpt i Kautokeino av Johan Monsen. Stadfestet i Skorpa kirke 08.05.1831 med navnet Johan. Mor: pigen Sara Henriksdatter. Enkemann Lasse Andersen, Strømmen (nå Sørstraumen) utlagt som barnefar. Finner minst 2 eller 3 personer med navnet Lars Andersen fra Strømmen og lurer selvsagt på om noen kan komme med opplysninger som kan oppklare anene hans. Jeg har gått meg helt 'vill'... Finner i kirkebøkene en Lars Andersen gift 14.11.1806 m/Marit Andersdatter, en med samme navn gift 19.10.1809 m/Kirsten Larsdatter, en gift 20.07.1817 m/Ane Martha Olsdatter og til sist en gift 04.07.1824 m/Elen Henrichsdatter. Alle disse har hjemsted Strømmen. Lurer på om den Lars som jeg leter etter er etterkommer av Anders Johannesen Tornensis fra Kautokeino som flyttet til Sørstraumen. Han hadde en bror som het Lasse Tornensis som flyttet til Nordreisa. Er meget takknemlig om noen klarer å gi meg en hjelpende hånd med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ser ut for meg som om det må være snakk om denne Lars Andersen (21 år) på Storstrøm i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f18011941&gardpostnr=81&merk=81#ovre>LenkeSom du sier, så giftet han seg i 1805 med Marith Andersdatter: LenkeDet er vel sannsynligvis snakk denne Marith Andersdatter (22 år) ved FT-1801 (på Storstrøm): Lenke29 Sep 1828 døde Marith Andersdatter (49 år), gårdkone Sørstrømmen: Lenke18 Des 1830 får altså en enkemann Lasse Andersen fra Strømmen en sønn, Johan, med Sara Henriksdatter (også hun fra Strømmen).22 Mai 1831 giftet enkemann Lasse Andersen (50 år) fra Strømmen seg med enke Elen Henriksdatter (31 år) fra Karvig (ligger like ved Sørstrømmen): LenkeKanskje Sara og Elen var søsken. Denne Elen Henriksdatter (3 år i 1801) på Oxfiordvandet fikk en søster Sara i 1802:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Tusen takk for hjelpen Odd Villy. Ser ut som du har tenkt rett i denne saken. Men jeg lurer på om presten kan ha skrevet feil navn på mor ved dåpen av Johan (Johannes) Larsen. Finner ikke ut at denne Sara er død heller etter fødselen. Siden det finnes flere av farens navn, Lasse Andersen, er det heller ikke lett å gjette seg til hvem som er hvem, men jeg tror at det riktig person jeg har funnet. Ettersom Johan ble døpt i Kautokeino tyder det på at forfedrene hans kom derfra - og at det sannsynligvis er Anders Tornensis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Du nevner en Anders Johannesen Tornensis som mulig far til Lasse Andersen, men jeg kan ikke finne denne personen i Skjervøy. Lasse Tornensis som du nevner som bror til denne Anders, bodde riktignok på Tømmernes i Alta, men han het Lasse Larsen og var gift med Marit Johannesdatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18011941&gardpostnr=40&personpostnr=801&merk=801#ovre>LenkeDen Lasse Andersen jeg listet som sannsynlig far til Johan, var sønn til Anders Thomasen og Rangel Larsdatter, og alle deres barn er født i Kvænangen.Dåpen til denne Lasse, KB Skjervøy 1781: LenkeFaren, Anders Thomasen Strømmen, døde i år 1800, 51 år gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Jeg finner flere Lasse Andersen fra Strømmen gift omtrent samme tid, så det er derfor jeg er usikker på hvem som er hvem. Ungk. Lars Andersen(som nevnt) gift i 1806 m(Marit Andersdatter Ungk. Lars Andersen gift m/finnepigen Kirsten Larsdatter, Strømmen 19.10.1809 Lasse Andersen gift m/Ane Martha Olsdatter gift 20.07.1817. Hans alder 45, hennes 22. Og så denne tidl. omtalte Lasse gift m/Elen Henrichsdatter 04.07.1824. Hans alder 59, hennes 31. Den Lasse Larsen du nevner bodde på Tømmernes i Nordreisa, ikke Alta (skrivefeil?). Han var sønn av Lasse Johansen Tornensis som igjen var bror av Anders Johannesen Tornensis som var født på Sørstrømmen 04.04.1725 og gift m/Marit Thomasdatter. I mine notater har jeg notert at Lasse A.var født ca. 1772, men det kan være et blindspor. Min forfar var Johannes (Johan) Larsen f. 18.12.1830, så det er nå egentlig hans foreldre/aner som er viktige for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Tilleggsopplysninger: Finner en Lasse (Lars) Andersen død 31.0.1839, 70 år Lasse Andersen, Strømmen død 28.11.1825, 50 år gammel. Er det rart det går i surr her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Ja, du har uten tvil rett i at der er mange Lasse Andersen å holde styr på. En av nøkkelopplysningene for å finne den riktige Lasse Andersen, må være det faktum at det er snakk om en Lasse, som var enkemann i 1830. Så får en gå gjennom de forskjellige parene og prøve å finne ut hvor lenge deres koner levde.Du nevner et par som ble gift 4 Jul 1824, men der het vel brudgommen Anders Andersen, så vidt jeg kan se : Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fant skiftet etter den Lasse Andersen som døde i 1825: LenkeDet viser at dette er den Lasse Andersen som var gift med Ane Olsdatter, dermed kan du stryke dette paret fra lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei jeg har også jobbet med denne personen Johan /Johannes Larsen /Lassesen.Jeg har også kommet frem til det samme som Odd Willy.Johan er født 18.12.1830Konfirmert 11.07.1852 Skjervøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2906&idx_id=2906&uid=ny&idx_side=-121>Lenke Her kan vi lese at han er født i Strømmen, og sønn av Lasse Andersen Strømmen og Sara Henriksdatter.Johan gifter seg først med Inger Cathrine Nilsdatter 09.11.1856 Skjervøy, deretter gifter han seg med Elen Helene Nilsdatter 04.08.1872 hun er søster til hans første kone Inger.(Aner vi et mønster her som far så sønn?)ved folketellingen 1865 finner vi Johan og hans første kone på gården Ravelsnæs Lenke også her fremgår det at Johan er født i Skjervøy prestegjeld.Det samme ser vi ved folketellingen 1875 her med sin andre kone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Takk til dere begge. Det er flott at man kan stryke noen av lista i allefall. Til Pia: Hvordan er du i slekt med Johannes Larsen? Nå er jeg nysgjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Det er ikke jeg som er i slekt med Johan Larsen, men jeg hjelper kona til mitt søskenebarn. Så da er vi inne på det vi kaller side, side gren :)Det som jeg har gjort er å sette Anders Thomasen og Ragnhild Larsdatter som nokså sikre foreldre foreldre på Lars Andersen.Det paret som er Lars Andersen og Kirsten Larsdatter har jeg ikke fått sjekket opp nok ennå for å utelukke dem 100%.Har ikke lyktes å finne dødsfallet til Sara Henriksdatter, men hun kan ha flyttet ut av kirkesognet eller jeg har oversett henne i kirkebøkene.Endel av kirkebøkene for Skjervøy ligger i søkbare databaser, men det dekker ikke hele tidsrommet, så man er nødt for å bruke de scannede kirkebøkene for å lete.Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Glemte å ta med hva jeg vet om familien Lars Andersen og Kirsti Larsdatter.De blir gift 15.10.1809 Skjervøy. Finner følgende barn på paret: Lars født 02.06.1811 død 10.06.1811, Anders født 06.08.1812, Berreth født 21.05.1815Både Anders og Berreth blir konfirmert 03.07.1831 og begge er pleiebarn hos Thomas Josephsen, Kjøllefjord.Kilde kirkebøker for Skjervøy.Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Sara Henriksdatter har ikke vært særlig omtalt i denne diskusjonen, men jeg har jo en teori om at det er hun som giftet seg i 1835 i Talvik med Morten Samuelsen (vielse nr 25): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9753&idx_id=9753&uid=ny&idx_side=-210>LenkeFinner tre barn til paret:Berit LenkeMarit LenkeSamuel LenkeSara Henriksdatter bor hos døtrene i Sommerbugt ved FT-1865: LenkeHer er også den viktige opplysningen om at hun er født i Skjervøy. Så vidt jeg kan se, så er det kun født en Sara Henriksdatter i Skjervøy mellom 1790 og 1810, og det er denne født i 1802:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Finner heller ikke noen andre som er døpt Sara på det nevnte tidsrommet enn 'vår' Sara. Synes det er rart at hun forlot barnet (Johannes) og overlot ansvaret til faren. Teorien om at det er henne vi finner igjen i Talvik er vel en sannsynlighet siden vi her snakker om kun en Sara. Ser også i kirkebok v/konfirmasjon av Johannes at Sara Henriksdatter er oppført som mor. Så det nok riktig navn på moren. Når det gjelder paret Lars Andersen og Kirsten Larsdatter som ble gift i 1809 og hadde barna Anders og Berreth: Sannsynligvis er denne moren (Kirsten) døde før 1831. Mener at barna kanskje bodde hos slektninger av paret Henrich Mathisen (Hætta) og Ane Josephsdatter som bodde i Kjøllefjord på den tiden. De hadde oså en datter som het ELEN og var født i 1799 på Skorpa i Kvænangen. Paret flyttet senere til Kjøllefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Erna og Odd Villy Ser at det kan stemme bra med Sara som gift i Talvik, men har også fundert rundt dette med Johan /Johannes hvorfor han eventuelt ikke ble med mora til Talvik.En mulighet er at han kan ha vært med mora dit og senere returnert til Skjervøy, Kvænangen. Dette fordi han er 21,5 år når han blir konfirmert.Har ikke ennå klart å finne ut hvilken Lars Andersen som dør i 1839 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=122984>Lenkeog denne 1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Kjempeflott Anne, grunnen til at jeg ønsker å få sjekket skiftene er for å være sikker på at man har rett Lars Andersen.Den første Lars Andersen som dør i 1839, er ikke han som få barn med Elen Henriksdatter i 1840, da dt barnet er født i april 1840 og da umulig at han kan være faren.Jeg mener at han som dør i 1839 er han som var gift med Kirsti Larsdatter, men er så greit å kunne sjekke noen helt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erna Olavsen

Ser ut som det står han 54 år og hun 27 år. Men man kan jo ikke være sikker på om det stemmer helt, men er vel noe i nærheten. Ser også at fadderene ved dåpen av Johannes er Michel Gundersen, Skorpen, Johan Luth, ib., Enken Ane Henrichsdatter (ikke sikker på navnet), Strømmen. Kone Bereth Sivertsdatter af Kautokeino. Det er et navn her som jeg vet er tilknyttet Kautokeino. Michel Gundersens far - Gunder Michelsen, f. ca.1795 kom fra Kautokeino og ble bosatt på Skorpa som er ei øy ut i Kvænangsfjorden, da den nevnte Bereth Sivertsdatter. Det er derfor jeg har antydet en tilknytning til denne Johannes Anderson Tornensis som kom fra Kautokeino til Sørstraumen ca. 1711. Har funnet ut at han fikk barna Lasse, f. 1715, Jens f. 1719, Anders f. 1725 og Syneve f. ca. 1730. Anders f. 1725 kunne ha vært far til Lasse (Lara) Andersen, men jeg finner ikke sikre holdepunkter for dette. Det er ikke lett å orientere seg i de gamle kirkebøkene når ikke farens navn er oppgitt på brudeparet etc.. Litt flytende opplysninger, så man må nok bare gjette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Det sies i #1 at det var Anders Johannesen Tornensis som flyttet fra Kautokeino til Kvænangen.Men det skal nok være Johan(nes) Andersen Tornensis født ca.1690. Han hadde bl.a. sønnen Lars(Lasse) Johannesen Ca.1725-1775.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.