Gå til innhold
Arkivverket

[#75826] Min tippoldemors 'uekte' datter, hvor ble hun av?


Gjest Berit S. Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit S. Olsen

Min tippoldemor, Gro Borgersdatter f.28. mai 1821 i Herefoss, vokste opp på Hagestad i Birkenes. 11. januar 1845 fikk hun en datter med ungkar Bent Jørgensen Flakk. Datteren fikk navnet Gunille Birgithe ved dåpen 2. februar i Birkenes.Tippoldemor så seg ikke i stand til å fostre opp datteren selv og muntlige overleveringer sier hun ble oppfostret på gården 'Stykkene' i V. Moland.Tippoldemor holdt kontakten med sin datter og vi har et bilde av henne. Tippoldemor ble gift med Ole Larsen fra gården Brandsdal i Grindheim og de bygget seg hus på Eikeland i V. Moland. Deres datter Bergitte overtok den lille gården, og siden min morfar.Men hvor ble det av Gunille? Finner henne ved folketellingen for Birkestøl/Lofthus V. Moland i 1865, Gunille Bentsdatter 21 år født i Tveit.En Gunille Nilsen, født 1845 i Birkenes bor i Nygårdsgate 189 i Lillesand ved folketellingen i 1900. Kan det være samme Gunille ? Hun er gift med Knud Nilsen også han født i Birkenes i 1842. Har ikke funnet vielsen. Fikk de noen etterslekt?Hva med Gunilles far Bent Jørgensen? Finner ikke noe om ham.Takknemlig for all hjelp!Vennlig hilsen Berit S. Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, å finne vielsen deres vil jo normalt gi deg navnet på hennes far, slik at du kan slå fast om hun i Lillesand er den rette. Hvilke kirkebøker har du lett i? Har du funnet Gunille som konfirmant?Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Vielsen til Gunille og Knud, 29 oktober 1889: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Lillesand i Vestre Moland, Klokkerbok nr. B 1 (1884-1903), Ekteviede 1890, side 70. Permanent sidelenke: Lenke-hvilket bekrefter at hun er den rett ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

Tusen takk!Jeg trodde jeg hadde lett godt nok, men den gang ei! Hva skulle man gjort uten de gode hjelperne her inne :-)Artig å se at min tippoldefar Ole, Gunilles stefar, er forlover ved vielsen. Det beviser jo at hun hadde kontakt med sin mors familie.Vennlig hilsen Berit S. Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiSiterer fra Lillesand Historie 1 av Kjell Rosenberg:Mollestadfolk til solrik tomt på Nygård lnr.189Knud Nielsen fra Birkenes festet et grunnstykke av madam Poppe på Nygård i 1861 Knud Nielsen var kommet fra Mollestad i Birkenes,født der i 1824,sønn av Niels Knudsen Han ble boende der i over 50 år Hustømmermannen fra 1865 var ti år senere blitt snekker,mens han i 1900 står som eier av en hønseribedrift. Ekteparets barn var da fløyet av redet,to sønner i USA (Sitat slutt)Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det ser ikkje ut for at BBforf. har vore heilt oppdatert, Knud Nielsen sitt andre ektesk. har nok gått han 'hus forbi', her er Knud i 1.ektsk.:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Sjøstrand Olsen

Tusen takk til både Solveig og Mariann!Jeg skjønner at Gunille og Knud aldri fikk noe barn sammen. Far til Gunille døde jo bare 29 år gammel og begge sønnene hans døde som spebarn. Så mitt håp om at vi kunne finne slekt etter evt halvsøsken til Gunille er nå borte.Med vennlig hilsen Berit S Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.