Gå til innhold
Arkivverket

[#75827] Palm - en omstreiferslekt ?


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Johan Oskarsen Palm - omstreifer blikkenslager - oppgitt som barnefader til gjente døpt i Froland 1905.Finnes det en slekt med dette navnet ?*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Beklager Tore - vanskelig å følge diverse debatttemaer.Derfor starter jeg på nytt her og gjentar:Johan Oskarsen Palm - omstreifer blikkenslager - oppgitt som barnefader til gjente døpt i Froland 1905Fikk denne pige med Nils Fredriksen Lindberg's ( ca 1850 ) datter Gunhild Johanna fødd kanskje ca 1875Distriktene nevnes som Froland - Drangedal og Nils Fredriksen oppgis ( 1905) å være død i Bergen.Både navnene Palm og Lindberg her tyder på mennesker uten fast bopel.Regner dette som svake pekepinner og venter lite respons på mine spørsmål. Men takk sålangt.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Jeg vet ikke hvem Johan oskarsen Palm er. Men siden han får barn med en omstreiferjente, tror jeg nok han er reisende selv også, men eventuelt med feil farsnavn. John Palm klinger godt i reisendes ører, men altså ikke Oskarsen... Jeg har heller ikke funnet ham med dette navnet andre plasser. Gunhild Johanne tror jeg nok er født i 1885, står Vegardshei i folketellingen 1900. Og jenta som ble født 1905 giftet seg også med en reisende. Skulle du finne ut mer om Johan Oskarsen Palm - eller hva det nå er han egentlig heter - er jeg meget interessert i å få meddelt dette! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Jonny - takk du antyder at jenta fødd 1905 giftet seg med reisende - men jeg har mistanke hun kanskje hadde to menn - min heter Hjalmar Halvorsen - er det samme du har ? Hvis ikke er jeg kommet litt lengre. Er litt forsigtig med data her da det ikke er så veldig langt tilbake i tid*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Johan Oskarsen Palm, født ca. 1881 (og død ca. 1905 i Bergen? ????)får datteren Anne Marie i 1905 medGunhild Johanne Nilsdatter Flintian, født 02.03.1885, døpt 08.03.1885 i Vegårsheim kirke.Datteren Anne Marie skal være født 25.04.1905 i Froland. Hun skal ha blitt viet i Bjelland den 22.06.1927 med Karl Diderik Reiersen (1904-?). I dette ekteskapet skal hun ha to sønner som jeg kjenner til, født henholdsvis i 1924 og 1925. Deretter skal hun ha hatt et forhold til Hjalmar Halvorsen.Hvem denne Johan Oskarsen Palm er kjenner jeg ikke til!Med hilsen Kai-Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Fødsel/dåp til Anne Marie.Unni.Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Froland i Froland, Klokkerbok nr. B 10 (1893-1920), Fødte og døpte 1905, side 74. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** HELT UTROLIG - litt då og litt dåtil Kai-Samuel - skrvet litt klønete av megDet er far til Gunhil Johanna nemlig Nils Fredriksen Lindberg som i kirkeboken er antydd at i 1905 er død i Bergen - ikke nødvendigvis han er død det året.Vedr. disse to guttene skulle jeg gjerne hatt navnet på - du måtte i tilfelle maile meg på eidskard#frisurf.no*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takker for mail Kai-Samuel - en kan nesten ikke tro det er sant - så mye informasjon en får gjennom disse debattsidene.Likeens til Jonny - bruk min email ads her ovenfor - det blir så mye ryddigere utskrifter da.Vi har holdt på i flere år med å få plasert familien Halvorsen som bodde i Treungen mange år.Nå blir det å gå gjennom data jeg nettopp mottok fra Kai-Samuel - etter det er jeg klar til å svare tilbake.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Minner om forsiktighetsregelen igjen når det gjelder å legge ut nyere opplysninger på nettet :-) Gunnhild Johanne er ikke født 2.mars men 1.mars 1885 ”paa Dalene under Olimstad”, dpt.8-3-1885 i Vegårdshei. Jeg har ganske mange flere Reiersen-barn. De to barna som kai-Samuel antyder f 1924 og 1925, men også barn f 1927, 1928, 1931, 1933 og 1935. Jeg trodde Anne Marie var mor til alle disse, men tar kanskje feil? I 1935 skal de for øvrig ha bodd i Kvinesdal, men her stopper mine opplysninger. Samtlige 7 barn, muligens med unntak av ett som døde noen måneder gammel, var på barnehjem. Jeg kjenner ikke til Hjalmar Halvorsen, og er svært interessert i å få vite hvem den karen er. Kan vi utveksle opplysninger? :-) Min e-mail er jonny[bindestrek]m[alfakrøll]online[dot]no Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** forsigtihetsregelen.Meiner du vi har overtrådt noe her på debattsida ?Min juridiske kompetanse strekker her ikke til.Det var jo også en av grunnene til å trekke dette inn i direkte email korrespondanse.*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er nok en av de tidligere Palm-debattene Tore henviser til (2): LenkeDer er ingen Oskar/Oskarsen nevnt - men det kan vel tenkes at den fraværende Johan Palm ikke har fått rett patronymikon i kirkeboka ved Anne Maries dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Oskar er ikke uvanlig i Finnland. Kan det være Johan Oskar som blir født i Tusby - Tuusula - Født 11.6.1885 döpta 14.6.1885 i byen Öfverkervo, gården Skogsters Faren: Drengen Johan Oskar Palm. Moren Maria Josefina Ananiedr 24 Barnet: Johan Oskar Tilleggsopplysning: Född i Askola, dit m.b.No 101.85.Lenke: http://hiski.genealogia.fi/hiski?se t8232117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk til GryEg stiller nokså blankt her - kunne f.eks Jonny eller Kai-Samuel ha ein komentar ?*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Når det gjelder forsiktighetsregelen, var det IKKE Kjetil Sigvart Eidskard jeg refererte til. Han har opptrådt ekeemplarisk i så måte. Det var heller Kai-Samuel jeg refererte til. Kai-Samuel: Vær forsiktig med å legge ut navn på personer som er født etter 1910 på offentlige steder som her. Send det heller i en privat meil. Husk at svenske Anbytarforum ble stengt i lang tid på grunn av liknende forhold... Og til Kjetil Sigvart: Takk for meilen; jeg kommer tilbake til deg antagelig i kveld - det er heller travelt i Nairobi :-) Og hvis du leser dette, Kai-Samuel: Har du kopi av kirkebokside (eller mer komplett referanse med navn til brudens / brudgommens foreldre etc.) fra vielsen til Gunhild Johanne i Holt 1913? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Når det gjelder forsiktighetsregelen, var det IKKE Kjetil Sigvart Eidskard jeg refererte til. Han har opptrådt ekeemplarisk i så måte. Men det forekommer i et innlegg opplysninger om giftermål langt senere enn 1910 der det står etternavn. Jeg mente bare at vi skal være generelt forsiktige med opplysninger etter 1910 på offentlige steder som her. Til Kjetil Sigvart: Takk for meilen; jeg kommer tilbake til deg antagelig i kveld - det er heller travelt i Nairobi :-) Og hvis du leser dette, Kai-Samuel: Har du kopi av kirkebokside (eller mer komplett referanse med navn til brudens / brudgommens foreldre etc.) fra vielsen til Gunhild Johanne i Holt 1913? Jeg kan ikke se at kirkebøkene for Holt ca 1912-1919 er scannet??? Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo nevne at i bokverket _Norges bebyggelse_ (Aust-Agder, østre del), som kom ut midt i 1950-årene, er det omtalt en rekke personer i Holt som ser ut til å ha hatt nær tilknytning til flere av dem som er nevnt i denne tråden (Fredriksen, Jansen, Larsen). Dette er jo opplysninger av såpass ny dato at man skal være forsiktig med detaljene. På den annen side finnes boka i svært mange Aust-Agder-hjem (samt på bibliotekene) - og opplysningene er kommet fram ved at intervjuere gikk fra hus til hus. De som er nevnt i boka (i praksis nesten alleinnbyggerne i de østlige kommunene i Aust-Agder) har dessuten godkjent opplysningene. Vi kan faktisk snakke om at dette bokverket fungerer som en uoffisiell folketelling fra ca. 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Først en takk til Oddbjørn for referansen til vielsen. Til Gry: Det er selvfølgelig en mulighet at Johan Oskarsen Palm kan være finsk, men jeg heller mer til at det er feil farsnavn. Vel, ikke godt å vite... Angående Norges Bebyggelse, så er det riktig at dette må anses som offentlige opplysninger i og med at dette verket ble solgt til alle som forhåndsbestilte (og sikkert noen til). Men jeg tror allikevel at opplysninger herfra passer best i en privat e-mail :-) Jeg har for øvrig selv de tre bindene fra Rogaland, og har faktisk nordre del hos meg her i Nairobi :-) Fantastisk nyttig verk! Den som kunne vært interessant å finne dåpen på nå, er Hjalmar Halvorsen f 1895 i Holla. Finner ham ikke døpt der, men en annen Hjalmar Halvorsen f 1891 finnes i 1900-folketellingen i Holla - med andre foreldre enn de som Kjetil Sigvart opplyser om i privat meil. Noen som kjenner til dåpen? (og at det er rett Hjalmar Halvorsen...) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten,

Eg vil halda meg til det første innlegget om dette emnet - slekta Palm, som eg har vore borti fleire gonger under arbeid med slektssoge. Eg vel å haldeen meg til det opprinnelege spørsmålet: Palm. I bygdeboka for Frei,bind 1, Nedre Rå på Møst, er nemnt ein Karl Magnus Palm, gullsmed,og kona Kristina Abrahamsdotter. Dei hadde i 1771 ei dotter, Kirsten, til dåpen. Elles er den første brukaren her ein svenske, Petter Petterson Lindberg, f. ca. 1737 og gift med Helena Pedersdotter, f. 1746. Han budde visst på Molde,han er òg nemnt som gullsmed. Desse karane kom seinare ut i ymse tilhøve det vil føre for langt å ta med her.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.