Gå til innhold
Arkivverket

[#75830] Odals Jernverk


Gjest Karin Linnerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Linnerud

Er interessert i å få vite mer om hammersmed Hans Hansen og kone Lisbeth Olsdatter som i 1801 bor på Grimsland i Sør Odal og er omkring 50 år gamle. Er det noen som vet om de er født i Sør-Odal eller om de kom annet steds fra? De fleste fagfolk på jernværkene her i landet kom visstnok fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her ser det ut til at paret får nok et barn i 1802 her: LenkeSkal se om jeg finner de andre barnas dåp og foreldrenes vielse i Sør Odal.Kan hende faddere ved dåp kan gi spor til slektninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese litt om Verkets historie: http://no.wikipedia.org/wiki/Odals_VerkMulig at lokale slektsforskere eller medlemmer av historielag kan hjelpe deg med opplysninger om denne hammersmeden.De gamle kronologiske listene i kirkebøker er ikke så enkle lese. Ser at det er føyd til noen med svensk opprinnelse i 1801-tellingen, men det står ikke på den familien du spør om så det er jo mulig at begge er født i Hedmarksområdet.Kan lete litt , men fant ikke barndåper i farten i de kronologiske listene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det går å lete etter en datter f. 1788 i de kronologiske lister? Lenke Dessverre er ikke nevnt mors navn og faddere i disse lister, så de er ikke til god hjelp, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig vielse ca dette året, sier denne nok litt usikre kilde: LenkeDu kan jo prøve å finne vielsen i de kronologiske lister i digitale kirkebøker for Strøm , Sør Odal.Lykke til ! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Trolovet i Strøm kirke 24/9 1787, viet 15/11 Hans Hansen Kuse Jernverket og Lisbet Olsdatter Grimsland. Forlovere Ole Grimsland og Otter Kolsrud. Mulig jeg kan finne mere senere. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bravo, Finn. Her fant jeg vielsen i de kronologiske listene også. Her i 2 .rubrikk 2. side , ca midt på siden: LenkeHåper du kan hjelpe med flere opplysninger om dette paret.;-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på denne dåpen her , først øverst v. Ole Embretsens datter Lisbeth døpt.Her var mye navnlikhet hos faddere, så dette kan vel være en bra kandidat til Lisbeth Olsdatter? LenkeVel samme som jeg henviste til fra mormonerdatabasen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Tusen takk til Gunn og Finn. Det er datteren Kari Hansdatter f. 1788 som jeg følger framover. Men for å finne bakover undres jeg på hva navnet Kuse henviser til? Hans Hansen er jo ellers ikke noe uvanlig navn, men hammersmeder med det navnet var det kanskje ikke så mange av på den tida? mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tj, den lenken virket - av en eller annen grunn - ikke. Men her er referansen:71195: Hammersmed Hans Larsen Kuse – Odals Verk, 1700-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Den først kjente av slekta Kuse ved Odals Verk som jeg har registrert er Hans Larsson Kuse f. 15/6 1724 ved Hägernes, Ramsberg i Örebro län. Hans foreldre finner dere i lenken til Anbytarforum. Hans ble begavet i Strøm kirkegård 27/12 1790. Hans første kone Kari Larsdotter f. ca 1724 i Sverige ble begravet 20/3 1763. 9 barn i dette ekteskapet. Hans Larsson g. 2. g. 3/1 1765 m. Dordi Eriksdatter. Hun ikke født i Odal. Har vielsenene til barna Lars, Anna, Katarina, Berte Maria og vielsen til yngstesønnen Hans. Hvilken Lisbet som ble g. med Has Hansen Kuse må en se nærmere på. Dersom det er hun som jeg tror, så er jeg av hennes slekt på min fars side. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Døpte Lisbet Olsdøttre som kan være aktuelle som kone til Hans Hansen Kuse: Ole Nylennas Lisbet døpt i Oppstad kirke 2/10 1763. Ole Hansen Sæters Lisbet døpt i Strøm kirke 15/6 1764. Ole Møllhaugs (Mjølnhaug) Lisbet døpt i Strøm kirke 3/1 1765. Ole Hansen Steineruds Lisbet døpt i Strøm kirke 9/10 1768. Har ikke sjekket om noen av disse døde som barn. Viede Lisbet Olsdøttre: Lisbet Olsd. Jernverket viet 27/12 1785 m. Jøsta Jansson Jernverket. Lisbet Olsd. Grimsland viet 15/11 1785 m. Hans Hansen Kuse Jernverket. Lisbet Olsd. Steinerud viet 10/9 1794 m. soldat Erik Hansen Kvisler. Lisbet Olsd. Osvangen viet 30/12 1800 m. Tor Andersen Sanderud. Alle viet i Strøm kirke. Mvh.Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Tusen takk for alle svar. Nå vet jeg mye om Hans Hansen Kuse og hans aner. Om hans kone Lisbet Olsdatters bakgrunn er det tvil ettersom jeg forstår, siden det er flere kandidater å velge blant og en ikke vet med sikkerhet hvilket år hun ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

Den 3.1.1765 blir ei Lisbeth Olsdatter døpt i Strøm. Hun er Ole Embretsen Mjølnhaugs datter (slik Finn S. skriver i innlegget over). En av hennes faddere er Otter Kolsrud. Ved trolovelsen til Hans Hansen Kuse og Lisbeth Olsdatter den 24.9.1787 er Otter Kolslrud en av kausjonistene. Denne Otter er en yngre bror av Ole, begge er fra Kolsrud. Kan dette være bevis nok for at hun er Ole Embretsens datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.