Gå til innhold
Arkivverket

[#75849] Skifte fra Gjerstad i Aust-Agder 1632 - Utrykt diplom?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg har funnet i Dypvågsbøkene en henvisning til et skifte etter Halvor Holte i Gjerstad og kona fra 3. juli 1632. Dog ikke nevnt i Gjerstadbøkene. Surprice.Er dette et utrykt diplom eller er det andre steder jeg burde lete? Finnes det da i Aust-Agder Arkivet eller i Oslo?Dypvåg, side 3172.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Ulltveit-Moe

Gjerstad hefte IV s. 482: 'Halvor eller Hallstein Holte trur me (Torleif Kveim) er same mannen. I 1612 er han nemnt som oppsitter. Året etter som eigar av ein del av Holte, og av Sandåker, og av Lunde i Holt. I 1616 var han lensmann og medeigar i Sandåker sag. To år etter var han lagrettemann.'Halvor Holte er nevnt i flere kilder, som lagrettemann og som lensmann. For endel år siden prøvde jeg å få klarhet i om Halvor og Hallstein Holte var - som Torleif K. trodde - samme person. Jeg kom til at de var to personer, Hallstein Holte er også omtalt i flere kilder.Odelsmanntalet 1624 (Agder Historielag1979) nr 514, s. 62, nevner Oluff Halvorsen Holltte som eiger til odel med sine 5 søsken 5 1/2 h 1 gsk i Holte.Skiftet som er omtalt i Dypvågbøkene: Jeg har vært borti det en eller annen gang, og har en følelse av at det var på Statsarkivet i Kristiansand. Men du har selvsagt rett i at det kan finnes i original eller kopi i Aust-Agder-Arkivet. Selvsagt kan det også finnes ting i Riksarkivet, prøv Lensarkivet, Nedenes Len.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk takk, men alt fra Gjerstadbøkene visste jeg fra før. Men da har jeg fått vite hvor jeg eventellt kan finne igjen dette skifte, for jeg skulle gjerne hatt originalteksten. Blir vel en tur til Arkivet i Oslo.Mvh. Torbjørn.NB! Halvor og Hallstein Holte er definitivt to personer. Svigerfar og svigersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

En gjetning: Agder historielag har gitt ut Agder Dombok 1635 (med forbehold om at jeg husker tittelen rett). Det er tenkelig at skiftet kan være gjengitt der.Ellers er jeg glad for å konfirmert min oppfatning av Hallstein og Halvor.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Jeg vet ikke hvor originaldokumentet finnes, Torbjørn, men dette er en beskrivelse av innholdet:Skiftet etter Halvor og Torborg ble holdt 3/7-1632, men de var begge døde en tid før dette. Boet inneholdt 5 huder i Holte, 0,5 hud i Sandager, 7 gsk i Lunde i Holt, og 1 hud i Øvre Flosta - alt til fordeling på 1 sønn og 4 døtre. Sønnen Oluff fikk sin arv i Holte, og svigersønnen Gunder, gift med Ingeborg, arvet Øvre Flosta, mens resten skulle deles i 'søsterlodder'. Fordelingen kunne imidlertid ikke ordnes fordi Iver Holtes barn ikke hadde lovlig verge ved skiftet.Halstein skal ha vært gift med Halvors datter Guri - patronym ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er ikke utenkelig at skiftekortkartoteket ved Statsarkivet i Kristiansand kan inneholde en referanse til skiftet, der originalkilden er oppgitt. Jeg skal prøve å få sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg rakk en kjapp tur innom SAK i lunsjen - men resultatet var dessverre magert. Jeg sjekket da følgende, uten at skiftet - eller referanser til det - dukket opp: Skiftekortkartoteket, registeret til samlingen av Aust-Agder-brev, registeret til Ellefsens Excerpta og Dombok 1636 for Agdesidens lagdømme.En mulighet en ikke skal se helt bort fra, er at originalskiftet kan være gått tapt, men at innholdet i det er kjent fra omtale i et nyere skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

PS: Den nevnte Iver Holte var gift med Halvors datter Åshild. Det er vel meget sannsynlig at selve skiftet ble gjennomført på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk for hjelpen til alle sammen. Ja, dette blei ei nøtt alikevel det. Synd at Dypvågsboka ikke kunne ha skrevet hvor kilden befant seg dengang da, men dette er jo ikke noe nytt når man skal oppspore gamle kilder. Men sakte men sikkert snøres det inn til færre steder hvor originalen kan være.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.