Gå til innhold
Arkivverket

[#75851] skomaker Ole Jacobsen Popperud og Marie Henriksdatter Hammersmed (Kongsberg)


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

De giftet seg i Kongsberg 25. mai 1804. De fikk minst 7 barn og bodde på Popperud i tiden 1804 til 1825. Ole døde i 1858 på Langekjen, antagelig hos sønnen Anders. Han var da ca 80 år. Marie har jeg ikke funnet ut når døde, ennå.Men hvem var foreldrene til disse to?Ole født ca 1778. En farskandidat er Jacob Enersen Korpemoen som døde ca 1791. (iflg skifteregisteret for Kongsberg) samme Jacob?: Døpte i Sandsvær:Ole dpt 21 8 1779 far Jacob Evensen SendingejeOg finnes det noen bygdebøker for Kongsberg eller Sandsvær som omhandler Popperud - Korpemoen - Sending? Jeg er ikke kjent i traktene og vet ikke hva som hører under hva....Da Ole Jacobsens eldste datter Maren Malene ble døpt i 1805 var en Reinholt Jacobsen og kona Siri Olsdatter faddere. De finner jeg igjen i 1801-tellingen for Flesberg. Men uten at jeg klarer å knytte disse to Jacobssønner sammen på noe annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

FT 1840, Kongsberg: Skomaker Ole Jacobsen Gran, 58 år. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=ffKo1840&gardpostnr=2905&merk=2905#ovre>LenkeOle Jacobsen Gran konfirmert 03.04.1796: LenkeI Branntakstprotokollen fra 1787 finnes flere aktuelle fedre med navn Jacob. Bl.a finner vi Marte Maria, enke etter Jacob Graner. LenkeFinner heller ingen forbindelse mellom Ole Jacobsen og Reinholt Jacobsen. Reinholt ble konfirmert i 1790 og har da etternavnet Biæring:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

FT 1801 - en mulig kandidat for Marie Henriksdatter Hammersmed: Marie Henriksdatter, 15 år. Mor, Gunnild Olsdatter, 43 år og enke. Har ikke funnet noe skifte etter hennes mann. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Tusen takk til dere begge og takk for lenkene.Først, Grete: Jeg har sett denne Skomakeren fra Gran. Og det kan godt være rett mann, men i 1840 får Anders Olsen en datter og de bodde på Langekjen. Det gjorde også en bror av Anders, Henrik Olsen, som var fadder. Faren kan selvsagt ha bodd et annet sted på den tiden, selv om han også bodde på Langekjen da han døde. Men om Ole Jacobsen Gran er rett mann så vil det si at Marie døde før 1840, for det er ingen kone oppført sammen med han da.Når det gjelder Marie så har jeg lett etter hennes dåp uten hell i Kongsberg. Jeg har fortsatt ikke funnet henne død, men nå har jeg bare lett før 1840. Har også sett etter giftemål mellom denne Gunhild Olsdatter og en Henrik, uten hell der også.Bjørg, det er absolutt en god kandidat. Meget sannsynlig. Men hvor kommer han fra?Hvor ligger Gran i forhold til Popperud? Og hvor sannsynlig er det at Ole er konfirmert på Gran, bodde på Popperud fra 1804-25, for så å være tilbake på Gran i 1840 for deretter å avslutte det hele på Langekjen i 1858? Vel, det er jo ikke umulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Her oppfatter jeg Gran som etternavn og ikke som et gards- eller stedsnavn. Finner i alle fall ingen gård med navn Gran i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

En kjapp oversikt over Jacober som fikk barn fra 1777-1784:Jacob Olsen Viger får tre Ole-sønner fra 1777-1779. En sønn Lars døpes i okt 1782.Jacob Anunsen ?ourud får en datter Karen Christine i 1777, en sønn Ole i 1778, datter Karen Malene i 1783.Jacob Johan Danielsen fikk en sønn Bachers? i 1777. Jacob Torkildsen Hostreds? fikk en datter Mette Margrethe i 1778.Jacob Borgersen Schreppens fikk en datter Maria i 1778, en sønn Børge i 1784.Jacob Olsen Aschiem fikk en sønn Ole i 1778 Lenke, Jørgen i 1784.Jacob Enars Ludvigs får en datter Johana Katarina i 1783.Jacob Mosebekk får en datter Christine i 1783.Jacob Knudsen Svennes fikk en sønn Christopher i 1778, en datter Anna Maria i 1783.Jacob Jonsen Jarn??? fikk en sønn Lars i 1783.Jacob Fridrich Xstiansen Heakelmans? fikk en datter Annichen Marie i 1784.Jacob Olsen Morche fikk en sønn Ole i 1784.Jacob Ols Euens v Stengelsrud fikk en sønn Ole i 1784.Jacob Johan Fridirch Stengelsrud fikk en sønn Hans i 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Så var det bare en lenke som kom med... grrrrMen denne er også interessant:Jacob Anunsen ?ourud får en datter Karen Christine i 1777, en sønn Ole i 1778 Lenke, datter Karen Malene i 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Har du sett på fadderne Ole Jacobsen og Marie Henriksdatter brukte til sine barn? Kanskje noen av dem er søsken til paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,I bygdebøkene for Sandsvær på en plass under Brenne finner jeg:Jacob Nilsen Gran f. 1742, kalt Popperud 1802. Gift 1774 med Ingeborg Trondsd. f. ca. 1742, d. 1813. Jacob bodde på Røsholt 1774, og var i 1775 i tjeneste hos Tore Rogstad på Kongsberg. Barn: Ole f. 1775 på Røsholt, d. 1781 på Popperud, Marie f. ca. 1778 på Popperud, d. 1780 på Rudeie, Ole f. 1781 på Popperud. Familien bodde 1801 på Brenneie der Jacob var husmann.Jeg kan ikke si sikkert om dette er din Ole Jacobsen. Finnes det et skifte etter Ingeborg i 1813 tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Dåpen: Niels Jacobsen Grans, Jacob, 1742: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1742, side 151. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Aha!! Da Ole Jacobsen fikk sitt første barn i 1805 var Jacob Nilsen Gran fadder. :D Ingen andre faddere stemmer med søsken etc., Grete.Ole Jacobsen fikk alle barna sine på Popperud.Det ser iallefall meeeeget lovende ut, Bjørg. Takk skal du ha! Ikke rart jeg ikke fant Ole ettersom jeg har lett i Kongsberg bøkene og ikke Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Du er rask, Grete :)Noen som føler veldig for å tyde skriften ved dåpen til Jacob i 1742. (Lenken i innl. 15)Døpt i 23 trinit i kom (Komnes kirke?) far Niels Jacobs Grans søn Jacob. Faddere: Peder ????(og så begynner elendigheten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Anne, kan du legge ut link til dåp av Ole Jacobsens barn. Jeg lurer på om vi kan finne ut mer om Marie Henriksd. og hennes foreldre. Når det gjelder Ole Jacobsen så tror jeg vi har funnet rette mann. For mere info om ham og hans aner bør du låne bygdebøkene for Sandsvær. Det blir litt mye å skrive inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Tar fram igjen lenken fra innlegg 5. FT 1801 viser Marie Henriksdatter, 15 år sammen med mor og to brødre. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=f18010604&gardpostnr=846&personpostnr=4373&merk=4373#ovre>LenkeVed konfirmasjonen av disse tre har de etternavnet Svendske. Dette er interessant fordi mange svenske hammersmeder arbeidet ved norske jernverk på denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Det er 8 bøker registerbind. Det første inneholder ikke gårdshistorie så det trenger du egentlig ikke. Jeg er usikker på hvilke av de andre du trenger - hvorfor ikke låne alle? :-)Jeg ser ikke noe spesielt med fadderne - det måtte i såfall være et fullstendig fravær av søsken. Men 'etternavnet' Hammersmed tyder på at hennes slekt kommer fra et bergverksmiljø. Og ettersom sølvverket på Kongsberg gikk dårlig på den tiden (ble lagt ned for en tid i 1805) vil jeg ikke tro at familien var nylig flyttet til byen. Men de kan ha kommet fra Modum, Eiker, Numedal, Sandsvær, Konnerud, eller kanskje fra Larvik-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Legg også merke til at Marie Hendriksdatter fra FT 1801, kalles Malene Maria ved konfirmasjonen. Ole og Maries eldste datter ble jo døpt Maren Malene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.