Gå til innhold
Arkivverket

[#75851] skomaker Ole Jacobsen Popperud og Marie Henriksdatter Hammersmed (Kongsberg)


Gjest Anne C Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

Det finnes en Marie Henriksd. til i Kongsberg i 1801 LenkeJeg er litt forvirret her. Grunnen er at da Maries bror Henrik Jacob ble døpt 24.7.1779 er faren kalt 'sal. He3nrich Jacob Xstophers. træfoden'. Dvs. at han er død på dette tidspunktet. Kona Anne Margrethe Povelsd. Kirkeby ble ifølge 1801-tellingen gift 2. gang med Erik Førli. Så hvem var da far til Marie født omkring 1784? Jeg har ikke funnet Anne Margrethes 2. gifttemål eller Maries dåp i kirkebøkene for Kongsberg/Eiker/Flesberg/Sandsvær. Kan heller ikke finne noen konfirmasjon som passer. Henrik Johans begravelse omkring 1778-79 har jeg ikke lett etter. For ordens skyld - Henrik Johan og Anne Margrethe giftet seg i Kongsberg 20.11.1773. Beklager at jeg ikke lager lenker til disse opplysningene, men jeg har litt snaut med tid akkurat nå. Skal se mer på dette i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Takk til dere begge.(28) Nå også som Gunhild Maria. Men da var hun 25 i 1801 og ikke 17. Dåpen til Gunhid Marie og tvillingsøsteren Ingeborg Marie i januar 1776 LenkeStandsmessig passer 'svendskene' bedre. Skulle ønske det dukket opp noe mer med Hammersmed. Eller at jeg fant Maries død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Apropos svensker så var det, iflg LDS (Familysearch), en Maria Henriksdatter som ble døpet i mars 1784 i Fassberg, Gøteborg/Bohus. Faren var Henrik Anderson og moren Gunhild Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg tror ikke at Gunhild Marie er den samme som kalles Marie 17 år i 1801. Gunhild Marie var trolig gift med Ole Eriksen [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f18010604&gardpostnr=809&personpostnr=4154&merk=4154#ovre>Lenke Men Marie står i tellingen som datter av begge, og kan derfor være ført opp med feil farsnavn. Jeg har ikke sjekket dette i kirkeboka.Når det gjelder den Marie som er 15 år i 1801 - jeg kan ikke finne henne i kirkebøkene heller. Hun ble tydligvis konfirmert i 1803. Er det sannsynlig at hun gifter seg bare et år seinere (ca. 18 år gammel)? Det vanlige på Kongsberg på den tiden var 25-28 år for bruden, men selvsagt var det unntak.Jeg har funnet hennes to brødres dåp. Lars 17.4.1790 på Kongsberg: Permanent sidelenke: LenkeOg Henrik 25.11.1792 i Flesberg: Permanent sidelenke: LenkeHenrik Olsen Svendske ble begravet på Kongsberg 30.5.1792: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.