Gå til innhold
Arkivverket

[#75857] Tydehjelp til Cornelius' foreldre og faddere, Moss 1740.


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Det gjelder Cornelius' dåp 4. des. 1740 (nederst, høyre side:) Trenger hjelp til å fylle ut/korrigere her:........Kristensen og Kri.... Linnerit (?) Fadderne: .........Jacobsens ......, Joen......., Lars Gasmand, .......Gasmand og Anders Dyen (?)Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7511&idx_id=7511&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan det stå 'Søfren(?) Kristensens og Karen Linnerits Søn Cornelius' - med følgende faddere: Christen Jacobsens Hustrue, Joen Andersens Hustrue, Lars Gasmand, Christen Gasmand og Anders Dyer'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Takk. Dette så jo greit ut. Det eneste jeg stusser litt på er 'Karen'. For meg ser det ut til at begynnelsen i Kristensen (Kri) er helt lik begynnelsen i morens fornavn (Kri). Eller .... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Takk ! Da sier vi Kastensen og Karen. Men Linnerit, kan det være et fornavn ( At det egentlig skulle stått Linneritsdatter ?) Jeg søker nemlig etter en person som heter Rønnov Linnertsdatter, så det var jo litt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil tro det skal tolkes som Linnertsdatter. Linnert-navnet forekommer i Gasmann-slekta - jf. Linnert Jansen Gasmann, f. ca. 1725 i Moss (eller Asker), og som giftet seg 1750 i Moss med Lisbeth Arnesdtr. Linnert Jansen Gasmann var hammersmed ved Moss verk. Fadderne Lars Gasmann og Christen Gasmann var nok Linnert Gasmanns onkel og fetter (også ved Moss verk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.