Gå til innhold
Arkivverket

[#75867] Skifte i 1853 på Eidskog, HE, et. Eva Maria Heltberg (død 1851), g. Fr. A. Bratt


Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Eva Maria Heltberg, døpt i Hosanger, HO, 19 Apr 1782, døde på Pramhus i Eidskog, HE, den 13 Juni 1851, og det skal ha vært skifte etter henne (på Eidskog eller Vinger ?) i 1853. Hun var enke etter rittmester Fredrik Alexander Bratt (af Höglunda) (1768-1847) fra Värmland, død på Nordre Pramhus, Eidskog.Disse skal ha hatt barna a) Johan Abraham (1805-1868), b) Lovisa Christine Fredrika Severine (1810-c1850) og c) Elisabeth Maria Emerentia (1814-1850).Jeg skulle gjerne visst hva som står i skiftedokumentet etter Eva Marie Heltberg i 1853 om hennes barn og barnebarn, da jeg har sette ulike opplysniger om disse.Såvidt jeg vet haddeb) Lovisa (g.m. dyrlege i Sørum, AK, Johan David Voigt 1807-1868) barna Hans Fredrik f.1837 og Johanne Louise f. 1846 (var det fler ?), ogc) Elisabeth (g.m. Johan D. Voigt's bror, møllebruksfullmektig i Aker, Spydeberg og Toten, Hans Jørgen Hansen Voigt 1816-1885) barna Gunhild f.1843, Fredrik Alexander Bratt V. f.1845, Evald Marius f.1846, Eva Mathilde f.1847 og Emma Elise f.1849 (fler ?).I en slektsbok jeg nettopp har lest om slekten Heltberg er den sistnevnte søskenflokken nevnt som barn av b) istedet for c). Denne ev. misforståelsen vil forhåpentlig skiftet i 1853 oppklare.Likeledes er det i samme bok oppført et fjerde barn av Eva Maria Heltberg, nemligd) 'Fredrik Gustav Adolph' Bratt (1807-1837), prem.løytn. i det Romsdalkse Musketérkorps (Hemne Skikp.). g.m. Laura Benedikta Johanna Bonsach (sønn: Edvard Fridtjof f.1833).Denne personen (d) har jeg registrert med navnet 'Gustaf Fredrik Bratt', født på Minnesund/Eidsvoll, av en ganske annen slekt, nemlig 'Bratt från Brattfors', ikke 'Bratt af Höglunda. Denne saken vil vel også skiftet gi klarhet i.Jeg håper noen med tilgang til dette skiftet kan bidra til å avklare disse spørsmålene.Jeg er også interessert i hva som står i skiftet om sønnen a) Johan Abraham Bratt, som var g.m. Thea Randine Bjerkebæk (1814-1884) fra Overud, Vinger (min mormors mormor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje du kan finne noe her. Skiftene for Hedmark oppbevares jo ikke på Statsarkivet i Bergen, og det er lite trolig de har tilgang til annet enn det som er digitalisert.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.