Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ivar Tyrhaug

[#75892] Å lete i skifter

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg tenkte at jeg skulle prøve denne tjenesten. Leter f.eks. etter et skifte etter Peder Jonsen Roksvåg, det er på Smøla. Men jeg finner ikke noe register der han er oppskrevet. Og det er så sjelden at man ser et årstall på sidene! Jeg har sett mikrofilm av denne skifteboka, og fann mannen men det var så utydelig at jeg gav opp. Det er i bok nr 2. Lenke prosti&protokoll=SKPR&periode=1750-1760&navn=

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Lenken din fører dessverre ingensteds hen, bare til førstesiden som viser at det er Møre og Romsdal det gjelder! Du må nok fortelle hvilket sorenskriveri det dreier seg om, samt årstall.Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ivar Tyrhaug

Beklager så mye! Etterpå fant jeg ut at hvis jeg valgte Nordmøre Sorenskriverembede istedet for Nordmøre prosti, var det masse register å bla i. Og jeg fann da skiftet, som imidlertig ikke var så enkelt å tyde. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24644/174 Glemte dette spørsmålet etterpå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Se det - så bra! Ja, jeg regnet med at det var et eller annet sorenskriveri det dreide seg om. Jeg tror skiftene som er innført i 'prostiene' bare er geistlige skifter (men jeg kan ta feil, selvfølgelig)Det viktige var jo at du fant det du lette etter :-))Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kari Thingvold

Skriften er egentlig ganske grei å lese, men du må jo ha litt øvelse i gotisk skrift. På bloggen http://slektskilder.blogspot.com/ finner du en plansje over det gotiske alfabetet som kan være til litt hjelp. Ta de ordene du klarer først, så kommer resten etterhvert. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.