Gå til innhold
Arkivverket

[#75905] Fornavnet Idde


Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

Ved gjennomgåelse av kirkebøkene for Moss 1725 - 45 har jeg flere ganger støtt på jentenavnet Idde. Men her dukker det opp som guttenavn også ! 13. sept.: Idde Claes og Berte Larsdaatters daatter Maria... 11. okt.: Tosten Aasmunsen og Anna Andersdaatters daatter Idde...Er Idde ganske lokalt for Mosseområdet, eller er det kjent andre steder i landet også ? Og i så tilfelle, som jente- eller guttenavn ? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7511&idx_id=7511&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Idde som kvinnenavn forekommer 124 ganger ved FT1801. Med enkel D (IDE), forekommer navnet hele 173 ganger. – Og med A som endevokal forekommer navner kun 7 ganger.På meg virker det som om navnet var særlig populært i Jarlsberg amt.Når det gjelder IDDE som mannsnavn, så tror jeg dette må være et særfenomen. – Antakelig er det Idde Claes (innlegg 1) sitt barnebarn som i 1801 holder til i Holmestrand og er den eneste mann som bærer navnet IDDE i 1801. Lenke Jeg tror neppe mannsnavnet og kvinnenavnet har samme rot, selv om det i dette ene tilfellet bokstaveres likt.Det er jo fristende å tro at los-familien fra Moss/Holmestrand, hvor IDDE er et mannsnavn, har hollandsk bakgrunn.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg kan bekrefte at det var mange kvinner ved navn Idde (Ida) i Vestfold. Nå er det vanskelig å si noe om kvinnenavnsmote før kirkebøkenes og skifteprotokollenes tid, så det er ikke lett å ha noen formening om hva som er årsak og hva som er virkning. En kan jo likevel tenke seg at den adelige Idde Lange på Falkensten i Borre i første halvdel av 1600-tallet kan ha betydd noe for navnets utbredelse lokalt. For øvrig deler jeg Iver Mosvolds betraktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En liten tilleggsbemerkning til Iver i (4), Idde skal trolig være Ide, faren skriver selv navnet Chlaus Idesen som vitne når sønnen gifter seg i Christiania 13.02.1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tror man her må skille mellom navn og skriftform. Ide/Idde ser for meg ikke ut til å være et eget navn, men en skriftform av Ida. Noe analogt med at Pernille og Pernelle ikke er to forskjellige navn, men to skriftformer av samme navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har oppfatta det slik at Ide/Ida/Idde tilsvarar Gjøde (som også kan vera mannsnamn). Tidlegare statsarkivar Todal har standardisert skrivemåten på kvinnenamnet til Gjøa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg var litt snar her.Orkdalspresten, Jon Jonsson (Budde?) som visstnok var av svensk opphav og prest i Orkdal frå 1616 hadde ei dotter ofte skrive som Idde. Andre gonger kunne namnet skrivast som Jødde (tolka som Gyda). Den siste kjenner kanskje dei fleste som kona til Hårek den Hardbalne ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Nr 4: Jeg blir veldig glad hvis noen har noen flere opplysninger om Idde Clausen i Holmestrand. I 1806 døper han en sønn Claus Iddesen, tredje siste dåpen h. side Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Til 9Idde var nok oftest brukt i etterslekta til J.J, menJødde var også nytta.http://leskjerv.seria.no/aner/0002/1422.htmUtdrag:Den 17. mars dette år (1612) søkte nemlig J. J. de fattiges forstander i Trondhjem hospital, kansleren Christian Friis til Borrebye om å få gifte seg med '......en Fattige Erlige piige vid Nauffn Kiersten Ollsdatter, som langsommelig Thid haffr bethiendt dj fattige i min Formands tid, saa Well som migh siden ieg kom att forestaae de fattige lemmer....'Grunnen til at han måtte søke var: 'mienthis aff Nogen Att samme piige skulle Were i thridie Leed sleggt meth migh, doug effter Lougen och Arffue bollken på Olldefaderen att regne miener ieg iche saa Nære at were epptr itt Indluggte Zedile Liudellse på sleggten.Den vedlagte slektstavle gjengitt nedenfor, er tydelig nok.1.Olluf Haagensen (fkr 1490) 2.Haagen Oluffsen------ 2.Jon Oluffsen3.Jon Haagensen-------- 3.Olluff Jonsen4.Jon Jonsen (fkr 1580 4.Kirsten OllufsdatterSlektstavlen som er bekreftet av borgermester Kristen Jenssen i Trondhjem, viser klart at J J ikke var av den senere så kjendte borgerlige ætta Bude eller Budde, slik som Erlandsen vil ha det til i sine 'Biographiske Efterretninger om Geistligheten i Trondhjem Stift'. Svein Tore Dahl og jeg ætta begge fra J. J. som Dahl antydet muligens slekta fra Sunndalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Gjentar slektstavlen1.Olluf Haagensen (fkr 1490)2.Haagen Oluffsen 2.Jon Oluffsen3.Jon Haagensen 3.Olluff Jonsen4.Jon Jonsen (fkr 1580 4.Kirsten Olluffsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.