Gå til innhold
Arkivverket

[#75910] hjelp hijacked - geni.com


Gjest Gustav Onarheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gustav Onarheim

Hei Jeg har begynt å legge inn data på Geni.com og linket dette til Facebook. Der har jeg kontaktet så mange som mulig av mine og konens slektninger så de kunne få se hvem de er i familie med.Og slik at de kunne være med å lage slektstreet selv. Jeg hadde nettopp begynt å legge inn data, hadde lagt de første generasjonene i tavleform og hadde begynt å legge utførlige nedtegnelser om hver person og kildehenvisninger. Da får jeg en melding fra en mann på østlandet om at vi hadde samme profil, om dette var samme person. Engelsken i Geni bruker en del ord jeg ikke lærte på skolen for 35 år siden, så plutselig hadde jeg og han derre andre brukeren samarbeid, og ikke nok med det, hele slektstavlen hans med etterslekt og førslekt på denne personen, søsken av denne odet samme for all etterslekt. Dessuten var alt jeg hadde skrevet vekke, han hadde ikke en biografi og ikke noen kildehenvisninger og det var doble profiler og mange av mine aner var erstattet av hans aner som i mange tifeller var feile. Han hadde lagt flere tusen slektninger inn på min tavle. Og dette kunne ikke Geni eller han eller jeg rette opp i. Og dessuten betaler du for å då ha et slikt program. Dessuten jeg er vestlending, kjenner gårdene, og her var det flere feilskrivinger av navn og en masse oppramsinger av navn. Hva er andres synspunkter om dette. Geni er jo bra på den måten at de yngre kan se bilder av slektningene sine og at de blir interressert i slektsgransking. Er det noen andre slektsprogram med de samme mulighetene jeg kan bruke? Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Geni er etter min mening noe dritt, noe ditt eksempel viser.Den eneste måten å få stoppet denne måten å spre 'slektsvirus' på er rett og slett å ikke bruke Geni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg er enig med Lars Ove, fikk jo flere innvitasjoner, men nå overser jeg det bare selv om jeg vet at en god del om min familie er blitt lagt inn.Nei, det beste sted å oppbevare familietre på - etter mitt skjønn - er Geneanet. I tillegg er det gratis dersom en ikke vil ha en mer sofistikert løsning.Veldig enkelt å laste opp en gedcom fil (zippet) til Geneanet og alle lenker blir automatisk søkbare. Du kan og legge inn bilder om du vil. Jeg har vært bruker her i flere år og er svært fornøyd.[url="http://sv.geneanet.org/>http://sv.geneanet.org/Her har jeg valgt lenke til det svenske språk ettersom det ikke er på norsk enda. Du bare klikker på flagga over for å velge språk. Mine notater er jo for det meste på norsk og der skiftes selvsagt ikke språket.Legger ved et eksempel fra min data:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gustav Onarheim

Ja jeg har en slektning Brynjulf Langballe som bruker Geneanet, men det er på fransk og det er jeg ikke stø i. Men du har link til både svensk og engelsk , så det skal jeg bruke. Tusen takk Kjellaug. Og til Lars Ove, du har rett, virus, malware osv. Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

For all del, styr unna Geni! Der kan du fort bli søster til din egen mor!( Eneste pluss er at du får mulighet til å rette opp andres feil innad i din egen familie, hvis du har goood tid og enda bedre tålmodighet)Jeg sverger til min Legacy,lagt over på CD som gave til slekten.Full kontroll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Haugødegård

GeneaNet er tydeligvis en sikker måte å spre sine slektsdata på, og samtidig fullstendig miste herredømme over dem. Både aner på 1800-tallet og nålevende, nære slektninger?Sitat fra 'Allmänna användningsvillkor': 'I och med att du lägger ut uppgifterna på GeneaNets sajt överlåter du gratis till GeneaNet alla nyttjanderättigheter som krävs för utläggningen, särskilt rätt till digitalisering och spridning på Internet på alla språk, översättning och lokalisering.Eftersom uppgifterna läggs ut på sajten görs i syfte att göra dem allmänt tillgängliga och särskilt i syfte att låta andra användare kopiera dem och lägga in dem bland sina egna uppgifter, särskilt släktträd, överlåter du som bidragande uttryckligen alla rättigheter som krävs för användande av uppgifterna, särskilt rätt till kopiering, anpassning, översättning, spridning på Internet på alla språk och inom ramen för ett icke-kommersiellt utnyttjande.'T. Haugødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Debatten går jo parallelt på Slektsforum. I mitt innlegg der viser jeg til muligheten med egen side. Med eksempel som virker ligge linje med Gustavs (1) krav. 'Flere som samarbeider under kontrollerte former, bilder og annen informasjon lenket til personene i databasen'.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg går da ut fra at de fleste ikke legger ut nålevende personer!! Dessuten er du ikke nødt til å indeksere basen din, da blir den ikke søkbar altså.Jeg ser det bare som positivt at andre kan dra nytte av arbeidet. Har kommet i kontakt med mange Amerikanske 4 og 5 menninger på den måten.Men det blir jo selvsagt opp til enhver hva man vil gjøre. Nå var jo spørsmålet i # 1 om hvordan man kan bevare data på Internet, på Geneanet kan ingen FORANDRE eller ta bort det du har lagt inn uten at du gir vedkommende person et passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Hansen

Har fulgt litt med på innleggene og fant ut at jeg ville prøve Geni!Det jeg foreløpig har funnet ut er at det er ett oppsett i Geni hvor en kan begrense innsyn/tllgang.Flere i familien kan samarbeide om samme tre.Evnt. treff i andres fam.trær gir Geni en beskjed om og nye opplysninger kan sjekkes ut.Gedcom filer kan lastes opp.Det koster 299 Usd. for livsvarig medlemskap.Samkobling mellom Facebook, Google og Geni.Geni på alle språk.Ser at noen er skeptisk til spreding av feil info, men er den egentlig værre enn noe annet??, halve befolkningen er vissnokk i slekt med Harald Hårfagre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Alle som vurdere å legge ut slektene sin på Geni, MyHeritage, Geneanet og et 20-talls andre online programmer, som er veldig like hverandre, må være klar over en ting.Disse programmene er ikke for ens egen slektsforskning. Program for det skal dere ha på deres egen pc med backup av databasen flere steder.I disse ovennevnte programmene (Geni, MyHeritage o.l.) har ingen personer et eget tre/tavle og det er heller ikke meningen. Programmene er ene og alene laget for at mange flere nålevende, verden over, skal samarbeide om ett felles tre, der de alle er ytterst på en liten grein i treet. Det må dere alle som har lagt inn slekt i slike program eller vurderer å gjøre det, være klar over. Dette er ikke et slektsprogram for å legge ut sitt eget private tre på, disse programmene er laget for at folk skal slå sammen sine deler av det samme store treet og samarbeide.Så lenge en går inn og bruker et program på nettet, bør en være klar over hva som er intensjonen til dette programmet. Og, Gustav, du har sannsynligvis startet med Geni i den tro at dette programmet var noe annet enn det det var. Geni er laget for samarbeid. De som ikke vil samarbeide i slike program, bør holde seg unna, da det ikke er det rette programmet for dere.Så lenge Geni brukes slik det er ment og skal brukes, så fungerer det sånn passe etter intensjonen, selv om de har et stort forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Tatt fra reklamen:Bygg ditt familietre. Geni er privat og sikker. Bare folk i familien din kan se treet.Kan en ikke stole på dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Joda, det kan en, Tore, så lenge en vet hva intensjonen med programmet er. Det er privat og sikkert med tanke på påloggingsfunksjonene som er der. Bare folk i familien kan se den levende biten av treet dersom du inviterer dem eller godtar en invitasjon fra andre. Dersom du velger å ikke invitere noen, eller ikke godta noen form for invitasjoner fra andre, så er det så privat som det kan bli, og bare du kan se treet. Men da kan du likesågodt bruke de mye bedre slektsprogrammene som finnes for installering på egen pc.Som sagt, intensjonen er 'Ett slektstre', og ikke mange private versjoner av deler av det samme store treet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Tangen

Heisann.Du skriver blant annet, Remi, at 'programmene er ene og alene laget for at mange flere nålevende, verden over, skal samarbeide om ett felles tre'. Jeg vil her minne om at man selv velger om man vil jobbe alene med treet, eller hvorvidt man tillater andre å bidra; og i såfall - hvem.Jeg vil si at hovedhensikten med slike programmer (i hvert fall for meg som bruker) er å finne andre i slekta; både innen- og utenlands.MyHeritage vil jeg ikke anbefale, blant annet på grunn av enorme mengder spam man får (søppelpost), dårlig support, osv.Prøvde GeneaNet, men... Nei. Har gått over til geni; et program som passer meg og mine intensjoner - blant annet å finne bakover i slekta, for så å nøste fremover mot nåtid og nålevende allmenninger og annen slekt. Knytte kontakter, via felles historie. Utvikle. Lære. Opplyse. Dele. Hvilket fungerer utmerket. Som et supplement til et ordinært, offline, velrennomert slektsprogram.Sitat: 'Men da kan du likesågodt bruke de mye bedre slektsprogrammene som finnes for installering på egen pc'. Dèt igjen avhenger av ens egne/personlige intensjoner, ønsker, kunnskaper osv., Remi :)Ønsker alle en fortsatt fin og gul påske! Gode hilsener til dere alle, fra Kristine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Eneste tingen en ikke har kontroll på når en velger en person som skal bidra i treet, er hvem denne personen igjen inviterer, Kristine.Ellers så har jeg inntrykk av at du har meget god forståelse for hvordan Geni skal brukes, og eneste måten å finne andre i slekta i Geni, både innenlands og utenlands, er, som du skriver Kristine, å samarbeide med andre. Og da må du gi ifra deg litt kontroll, mot at du får mer innflytelse i den delen av slekta de andre ha lagt inn på Geni.Fastholder fremdeles at dersom noen er på jakt etter et slektsforkningsprogram for å holde på helt privat og uten samarbeid med noen, så er det bedre offline programmer å få tak i enn å bruke Geni.Ellers helt enig med deg angående MyHeritage.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Om ikke helt til temaet - men beslektet i og med at det nevnes over: Har noen av dere lesere funnet noe sted på nett der man kan legge ut 100 MB (eller mer) gratis - uten helt å bli overkjørt av reklame. Har selv en online.no (telenor) hjemmeside... der jeg får plass til mine aner osv...Men skal jeg f.ex i Legacy generere en hjemmeside ikke bare med aner - men med aners søsken og etterkommere; får jeg for liten plass.Nevner i en parentes at jeg prøvde en amerikansk variant som vel het 123.com. Den overlapper med så mye reklame, at den blir slitsom å kikke på.Kjell (som ønsker god påske ca en halv time på forskudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.