Gå til innhold
Arkivverket

[#75911] Anders Thomasson, Tingvoll (Nesset), ca.1720-1807


Gjest Øivind H Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind H Thingvold

Anders bodde på Svendsli ved Eidsøra og var skoleholder deromkring fra ca. 1749. Han står ikke som døpt i kirkebok for Tingvoll. Han ble gift med Dordi Nilsdatter 9.1.1752.Han ble klokker og skoleholder i Tingvollvågen ca. 1780 og bosatte seg på Klokkarplassen, senere Bugges Minde. Spørsmål: Hvor var han født og hvem var foreldrene ? Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Angående Anders Tomassen og hans etterkommere er det store mangler i Tingvollboka b. 2, s. 435 hvor hans barn er nevnt.Jeg anbefaler deg å se på dette skiftet fra 1843 etter forpakter Elling Olsen på Storset i Tingvoll [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24664/56?size=full&mode=0>LenkeDessuten kan du se på dette skiftet etter Nils Nilsen i Svenslia den 20. september 1742. Her står det at boet eide 14 mrkl i Svenslia. Anders Tomassen fikk utlagt 7 3/4 mrkl. som lønn, samt at han kjøpte 4 1/4 mrkl. Det betyr at han tjente i Svenslia i 1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Takk for opplysningene, de skal studeres nærmere.Når det gjelder etterkommere, har jeg rimelig god oversikt. Anders var min farfars farfars farfar, og jeg vil selvsagt gjerne finne flere farfedre bakover, derfor er det store spørsmålet: hvem var Thomas og hvor kom han fra?Kirkebøkene for Tingvoll, Veøy og Sunndal har ikke gitt meg noe spor foreløpig, men i Grytten var det visst noen Thomas rundt 1700. Det blir vel skattemanntall og militære ruller i stadig videre sirkler rundt Svendsli som eventuelt kan gi noe spor.Vennlig hilsen Øivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sæterli

I Bygdehistorie for Tingvoll og Staumsnes, bind III (1977) tar M. LAmvik for seg kyrke- og skuleliv. Du har kanskje dette fra før av, men her er no det som vedrører Anders: 'Anders Thomassen (Svendsli, f 1720 vart tilsett som klokkar truleg i 1779. (Han hadde året før bygla til seg Bråttvika.) Ved visitasen i 1773 er han nemnd som skulehaldar i 'Hafsta-Bøjd i Hovedsognet'. Kanskje var han tilsett som lærar etter Anbjørn Olsen i 1749, og området hans femde vel da om Sørlandet (til 1755). Venteleg har han ikkje vore så velskikka som klokkar, for alt i 1784 rådde spr. Budde til at sonen, 'skolemester' Nils A. Braatvig, tok over klokkartenesta, truleg som substitutt. Faren kunne ellers ikkje ha vore så rein avfeldig, for han gifta seg for 2. gong i 1786. Nils Andersonen vart bygselmann på Rimstadhaugen i 1791 og fekk Hans Hansen d.y. som kårmann. Nils var klokkarsubstitutt til han døydde i 1803, 43 år gammal. Faren som i 1801 er nemnd som 'afskediget Klokker' må framleis ha levd og hatt ein viss ret til klokkarombodet. I en melding fa 1805 nemner spr. Grip at Stener Andersen Brevig (me hvilken jeg er vel fornøiet) 'forretter og Klokkertjenesten for en ældgammen Klokker som lever tilligemed sin kone, begge nesten i Barndommen, og bliver han den nærmeste, ligesm han er den beqvemmeste til at blive Kirkesanger ved den gamle Klokkers dødelige Afgang.' Gammelklokkarne døydde 30. august 1807, 87 år gammal. Kyrkjeboka nemner han da 'Klokkeren til Tingvolds Sogn Anders Thomasen Bekken', så han har nok budd på 'Klokkarplassen (frå 1785) til sin døyande dag.Stener Andersen (Brevig) Saltbones var - av spr. Grip - tilsett som interrims-klokkar alt i 1803 (etter Nils Andersen) men 'bestalling' (tilsettelsesbrev fra biskopen) fekk han ikke før i 1819, truleg ei gåløyse fra biskopen. Han hadde vore omgangsskulelærar i Tingvoll (på Nordlandet) frå januar 1797 (kanskje Anders Thomassen og/eller sonen Nils hadde stått i som lærar til da)...På Sørlandet gjorde truleg 'Joen Skolemester tjeneste frå 1717 og Anbjørn Olsen Bersås frå 1740 til 1749, da han som nemnt vart klokkar. Etter han vart vel Anders Thomassen Svendsli sørlandslærar ei tid (truleg til 1755)...' Dette var vel ikkje til noko hjelp kor Anders kom frå, men dette er det som står under skule- og kyrkjeliv i bind 3. i Bygdehistoria for TingvollPS Skiftet etter forpaker Elling Olsen på Storset - kor komme han inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Dersom du leser skiftet etter Elling Olsen i 1842 (ikke 1843) og setter opp arvingene, ser du at Elling Olsen må være barnebarn, dattersønn, til Anders Tomassen. I dette skiftet er oppramsa alle barnebarna etter Anders, samt noen oldebarn der barnebarn er død.Et veldig godt skifte for å finne mer ut om hans etterkommere. Da vil du se at bl.a. Ole Andersen i Bråttvika, Tingvoll b. 2, s. 358, er sønn av Anders Tomassen. Lykke til med oversettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Takk for tipsene.Jeg har studert både Bygdehistoria og Gards- og ættesogene for Tingvoll ganske grundig. Da fant jeg også ut hvem kona til Anders, Dordi, var, men han selv er vanskelig. Prestearkivet med ansettelsen kan være et spor, hvis det er bevart, men da må jeg nok en tur til Trondheim. Den gode Thomas, hvem han nå er, iriterer meg litt.Etterkommere, unntatt søsken til aner, er litt nede på prioritetslista foreløpig. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.