Gå til innhold
Arkivverket

[#75916] Nå er NSF virkelig i 'siget'. Nytt stort prosjekt på gang.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Takk for svaret!Eg lurar også på om det vil verta teke initiativ til å få med alle diploma som er oppbevart ved Vitskapsmuseet i Trondheim også? Eg har ikkje sett at desse er digitalt tilgjengelege endå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da må nok NSF ta et separat initiativ. Undertegnede er involvert som bindeledd mellom Riksarkivet og NSF. De bildene vi skanner, blir lagret hos Riksarkivet. De vil bli tilgjengelig gjennom et liknende brukergrensesnitt som de vi kjenner fra skanna kirkebøker osv, med en database som inngang. Det er planen, i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Det finnes faktisk svært mange innholdsrike diplomer ved SAT, og som ikke tidligere er publisert. A.Dybdahl har bla benyttet en del av disse i sin litteratur om tiendepenningeskatten 1520.Jeg har tidligere oppfordret SAT til å sende inn diplomer til D:N:`s redaksjon, slik at de kunne bli med i senere utgaver av verket. Er usikker på om dette er gjort.Har kopi og fotografier av enkelte av disse diplomene selv. Bla har jeg søkt hjelp til transkripsjon av et av de her: (Selbu, 1588)[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28168&sok=diplom>Lenke selbu&nr=1&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#ankerEllers, kan jeg bare hurtig nevne (gjenta..) at Crister Kallin har publisert en rekke Herjedals diplomer, der en god del vedrører Trøndelag, men også andre deler av Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Rune Nedrud

NSF har også fått et annet prosjekt på nett nå.Lenge har Prestearkivet vært bare en liten samling biografer av noen få prester på NSFs hjemmesider. Arkivet består imidlertid av godt over 100.000 kartotek-kort på 21 mikrofilmer. Filmene har nå blitt skannet og vil etter bearbeiding bli lagt ut på hjemmesidene til foreningen.Allerede nå er de første 2.500 kortene ute på nett og tilgjengelige. Prosjektet kan leses om her http://www.genealogi.no/Prestehistorie/ebok.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.