Gå til innhold
Arkivverket

[#75924] Folk som har mistet sin nese i 'salvasjonskur' - Ringerike 1742


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I fattigmanntallet 1742 for Ringerike oppgis at flere personer hadde mistet sin nese i 'Salvations Cur'.Er det noen som kjenner til slike kurer? Var det et forsøk på å helbrede syfilis? Og hvem var det som i en legefri tid utførte disse kurene - var det de lokale bartskjærerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Jahren Mathisen

Har aldri hørt om den, men tenkte at kuren kanskje er av mer religiøs art, myntet spesielt på fattige eller aspekter ved deres tilværelse. Forholdet mellom kristendom og fattigdom har alltid vært komplisert og tidvis motsetningsfylt, kanskje logikken i denne kuren ligger i å bringe mening til en tilsynelatende meningsløs tilværelse?Bare et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Tja, salvasjon bringer jo tanken til frelse, uten at jeg klarer å forestille meg at dette skulle føre til dramatiske forandringer i ansiktet. Og litt spesielt er det jo at det var de aller fattigste på Ringerike som var blitt utsatt for slike kurer.Kikket i Ole Gunnar Mosengs bok om helsevesenet i Norge gjennom tidene, men der var det ingen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Tja, salvasjon bringer jo tanken til frelse, uten at jeg klarer å forestille meg at dette skulle føre til dramatiske forandringer i ansiktet. Og litt spesielt er det jo at det var de aller fattigste på Ringerike som var blitt utsatt for slike kurer.Kikket i Ole Gunnar Mosengs bok om helsevesenet i Norge gjennom tidene, men der var det ingen spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan det ha vært en mislykket lepra-kur? Spedalskhet rammet vel ofte de aller fattigste, og i tillegg kunne man vel ofte miste nesen. Eller ble man kanskje sendt til egne anstalter hvis man led av lepra i 1742?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Er du sikker på at det ikke står 'Salivations Cur' - altså med en 'i' mellom 'l' og 'v'. Salivasjonskur var en kraftig antisyfilittisk behandling som innebar rikelig bruk av kvikksølv, og poenget var at pasienten skulle spy så rikelig at sykdommen forsvant den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Salvarsan var et kvikksølvsalt, et kjemoterapeuticum, som revolusjonerte behandlingen av syfilis. Men det kom ikke før i 1915, så det kan nok ikke ha noe med den 'Salvations Cur' som er nevnt i (1).Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Sitat fra dokumentet i (9):'Dette vilde jeg ennu melde, ei for å rose mig derav, men for å bevise at man med mercuri i forsiktige bruk ei gjør skade, nemlig at av de mangfoldige befengte med denne sykdom som jeg har latt salivere, ikke en eneste er blitt defigurert og neseløs, som ennu har hatt noget derav tilbake'.Det kan dermed se ut til at Torgrim Sørnes traff blink i (6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Det ser ut som om problemet er blitt løst - det skal nok være 'salivation' - men manntallskriveren fra 1742 har riktignok med vakker håndskrift skrevet 'salvation', ikke til å ta feil av. Det var nok heller ikke den gangen så greit med fremmedord!Og all sympati til den 24 år gamle piken Sara Eriksdatter Nordbyeiet i Norderhov, som allerede hadde utstått tre sal(i)vasjonskurer.Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Legemidler med innhold av Kvikksølv var i bruk opp mot slutten av 1950 åra, da i det som på folkemunne hette Gråsalve. Mot flatlus. DDT tok over. Har selv stått ved labbebenken og laget utrivning av kvikksølv og smult. Husker jeg ikke feil så inneholdt Brennkopp salve et derivat av kvikksølv. Det var ingen som snakket om verneutstyr dengang. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. I tema nr 75926, innlegg nr. 20 fortalte jeg litt om spesielle oppgaver jeg hadde som lege i Tysklandsbrigaden i 1952-53. Det var min plikt å føre tilsyn med Brigadens forebyggelse av kjønnssykdomer blant soldatene, nærmere bestemt et rom ved siden av portvakten, som jeg mener ble kalt P. T. C. (prophylactic treatment center). Der kunne soldatene forsyne seg med kondomer, og en slave til å presse inn i urinrøret for å forebygge kjønnssykdommer. Jeg tror det var en kalomel-salve (kalomel er et kvikksølvderivat). Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Akkurat i dette tilfellet synes jeg det er på sin plass å korrigere trykkfeilen i neste siste setning i innlegg 15. Soldatene forsynte seg nok med en salve, ikke en slave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Finn Sollien

Bruken av Calomel salve. Fra min tid i apotek så fant jeg mye gammelt utstyr oppe på loftet, deriblandt sprøyter til Calomel salve. De var laget av glass og en spiss av ebonitt. I det militære fantes på sykestua så sent som i 1950 åra kun Aspirin tabletter (ds. som Globoid)skjønt det var kommet en del nyere preparater på markedet. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (17): Ja, vi får nå håpe at det var en trykkfeil, mest for soldatenes skyld - men også for de eventuelle slavenes skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.