Gå til innhold
Arkivverket

[#75926] Tysklandsbrigaden, er det nokon som veit kvar eg kan få info?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Dersom nokon har namn på nokon som var med der (det gjeld fyrst og fremst Bremerhaven), så er det vel ikkje offentleg.Det er vore fint om nokon kan hjelpa, send meg ein e-post dersom du har namn på nokon eg kan henvenda meg til.mastokkto(skriv to med to-tal)alfakrøllonlinepunktumno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Har du tatt kontakt med Tysklandsbrigadenes venneforening...?Tysklandsbrigadenes VeteranforeningVækerøveien 191 A, 0751 Oslo Postboks 131 Røa, 0701 Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, eg har ikkje prøvt noko, har nettopp sett igong med dette.Mariann prøver noko ho ikkje har prøvt før ;-)) fitt etter 'Senkveld' :-)Tusen takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er nok ein bestemt person, han vart far i 1953.Men eg veit veldig lite, må forhøyra meg litt meir.Fann heimesida deira ved hjelp av (2)/(3), men takk til deg for det :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg hadde og en far som var med i den brigaden. Men han er borte nå. Jeg har tenkt at jeg ville forsøke å finne ut noe om den tjenesten han hadde. Har bl.a. et flott soldatalbum fra ham. Skal følge dette temaet for å se om her dukker opp tips.Lykke til med din jakt!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg var i brigade nr. 521 og 522, stasjonert i byen Schleswig. På dette tidspunkt var brigade hovedkvarteret der, mens Tysklandskommandoen var i Rendsburg. Norske styrker var stasjonert i Flensburg, Schleswig, Kiel og Rendsburg. Jeg mener det også var en liten gruppe i Husum, på Vest-kysten. Jeg kan ikke huske at det var norske tropper i Bremerhaven. Det lå en dansk brigade i Itzehoe og kanskje i Neumunster. Men ta kontakt med veteranforeningen, og med Hjemmefrontmuseet på Akershus festning. Kanskje de kan hjelpe deg. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for respons :-) Eg ringte til ein hyggeleg, snakkesalig kar igår kveld.Han kunne fortelja meg ein del historie, slik at eg no veit at du var stasjonert der i tropp(?) 1 og 2 i 1952 :-))Eg lurar på om kanskje denne faren var på 'gjennomreis', og så vart det som det har vorte så mange gongar før...Eg veit ingen ting om far, men har namnet på mora til barnet.Har bedt om meir opplysningar dersom det finnes, men har ikkje fått svar enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Min far var også med i Tysklandsbrigaden bataljon 1/471. Muligens de første som dro nedover? Far har skrevet en del om Tysklandsbrigaden. Han hadde også en bok som jeg nå har: 'Til Tyskland for freden'.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Min far var velferdsoffiser i Tysklandsbrigaden 1948-49 og først stasjonert ved Goslar (i Hartz) og deretter i Neumünster / Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei Mariann. Litt mere fullstendige opplysninger: De norske avdelinger (brigadene) besto av rekrutter med befal. Hver brigade tjenestegjorde i Tyskland i 6 mndr. De ble nummerert fortløpende: 471, 472 osv. til siste som var 522.Brigaden flyttet fra Harz til Schleswig-Holstein i 1949. Den var en del av den britiske Rhine Army. Ultimo april 1953 reiste vi tilbake til Norge. Brigaden var blitt utstyrt av britene, men da vi dro hjem kunne vi iflg. avtale ta med alt vårt utstyr. Jeg var garnisonslege i Schleswig, og var ansvarlig for å pakke ned garnisonslegens medisinske utstyr, som ble sendt til Trandum. Jeg husker godt hjemtransporten med troppetransportskipet Svalbard. Til ditt problem; Bremerhaven var og er en viktig havneby i Tyskland. Jeg tror transport til Brigaden sjøveien gikk via Kiel. Vi hadde ikke noe å gjøre i Bremerhaven. Hilsen, Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg var i brigade 511, Feltartilleriet i Flensburg. Vi fikk tjenestetiden i Tyskland forlenget med 2 mndr. fordi kineserne gikk inn i Korea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Fredriks innlegg (13) vedkomande nummerering av avd.:Dersom eg forstår systemet rett så betyr 471 året (19)47 1. halvår/ kontigent; 472 blir då (1947) 2. halvår/kontigent, 511 er første halvår i '51, 522 er andre kontigent i '52, osv..Helsing Terje som ikkje var påtenkt då Tysklandsbrigaden gjorde sin innsats i høvesvis Hannover og i Schleswig-Holstein, men som seinare har gjort sitt som sambandsmann i fredsbevarande FN-teneste for Konge og Fedreland i mellom anna Sør-Libanon, Somalia, Makedonia og Kosovo. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Var der ikke debatt i stortinget om soldatene i Tysklandsbrigaden skulle få kondomer utlevert? Vi mobbet en som var i saniteten der om han var kondomforvalter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk for all respons!Eg ventar enno på svar frå han som bad om hjelp, om han veit noko om denne faren til barnet.Dersom eg ikkje får svar, så vert det ikkje noko meir her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ang. nr. 16: Jeg deltok i brig 482. Den gang var det ikke snakk om kondomer. Tvertimot var det forbud mot fraternisering med tyske jenter. Selvsagt ble forbudet ikke overholdt, og for min del måtte jeg en dag stille hos kompanisjef Mjøen for å motta streng reprimande p.g.a. noen spaserturer med den 18-årige Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

For evt. interesserte: Tysklandsbrigadens veteranforening her i Ringsaker ga i 2000 ut boken 'Norske soldater i Tyskland etter 2. verdenskrig 1947-1953'. Boken er skrevt av veteranforeningens medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Til innlegg nr. 15, Terje. Du har forstått det rett. Til innlegg 16, Sigbjørn. Du har helt rett når det gjelder kondomer. Som Garnisonslege i Schleswig i brigade 522 (høsten 1952 til våren 1953) var jeg en slags 'kondomforvalter'. En av mine oppgaver var å føre tilsyn med et lite rom ved siden av vaktbua til leiren får i Schleswig. Der kunne soldater som skulle 'på byen' gå innom på veien ut, og forsyne seg med kondomer. På hjemveien kunne de som ikke hadde brukt kondom bruke en salve som skulle presses inn i urinrøret, for å forebygge gonorre. Kondomene ble brukt, men jeg vet ikke om salven ble brukt, og ikke om den var effektiv. Britene hadde flere slike 'psevdogeniale' ordninger som vi lo litt av. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg prøvde for mange år siden å hjelpe noen med å oppspore et barn som ble født av norsk far og tysk mor i Flensburg. Problemet var at vi ikke hadde visste navnet på mora og var usikker på om det var gutt eller jente de hadde fått. I utgangspunktet var det meningen at mora og barnet skulle komme til Norge, men så snart etter krigen var dette upopulært og brev og andre opplysninger har blitt tilintetgjort. Faren til barnet tjenestegjorde i Flensburg og oppholdt seg der mellom sept. 1948 og februar 1949. Han tjenestegjorde i brigade 482.Prøvde å kontakte kirkekontoret i Flensburg flere ganger for å høre om det var mulig å få innsikt i kirkebøkene, men fikk ikke engang svar. Har også prøvd å kontakte gjenlevende i samme brigade uten å komme noe lenger.Er det noen som har erfaring med om det ble betalt barnebidrag for unger i en slik situasjon ? Kan det være mulig å spore opp barn i slike tilfeller ?Vi prøvde både Røde Kors i Norge og Tyskland, samt Frelsesarmeen, men uten resultat. Røde Kors i Tyskland sa vi hadde for lite informasjon, og den er jo også heller tynn.Noen som har noen forslag ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Inger, når du ikke har navn på far eller mor og ikke vet om det ble noe barn, så er jo spørsmålet ditt litt rart ? Eller har du en navngitt norsk mann som lurer på om han har et barn født i Flensburg i 1949 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har en navngitt norsk mann som vet at han har et barn født i Flensburg. Han visste av både barnet og moras navn og hadde planer om å ta dem med til Norge. Han er imidlertid død og det er barna hans her i Norge som er på leting etter en halvbror/søster i Tyskland. Problemet er bare at bilder, brev og navn på de fra Tyskland er tilintetgjort av andre slektninger som nå også er døde.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.