Gå til innhold
Arkivverket

[#75927] Grønland - litt bydelshistorie


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Are S. Gustavsen
LenkeDet er kanskje flere som drar kjensel på én av informantene i denne artikkelen?Spørsmålet kan selvsagt også dreies i retning av hvem her på forumet som kan påvise slekt på Grønland lengst tilbake i tid. Noen som føler seg kallet til å dele?Mvh Are
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Greit, Are. Mine røtter på Grønland går tilbake til 1947, da mine foreldre (sammen med meg, faktisk) flyttet inn i Lakkegata 17 - og hadde vi bodd der fortsatt, ville vi vært Norsk Slektshistorisk Forenings nærmeste naboer. Men selv flyttet jeg ut allerede i 1966.Jeg antok at jeg måtte skynde meg før røkla med røtter på Grønland tilbake til 1700-tallet kom på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Noe som ikke nevnes i artikkelen, er at Grønland var et vanlig 'stoppested' i 1-2 generasjoner ved innvandringen fra bygdene til Christiania. Grønland er en del av mitt Christiania-prosjekt som også omfatter de 'urbane' deler av Aker (frem til 1815), ca. 1/4 er unnagjort, håper at jeg passerer over halvpartene av kildene i løpet av året.Selv har jeg ingen slekt her (eller i Christiania for den saks skyld), men jeg er ikke så sikker på at det er så mange som har klart å finne egne aner bosatte på Grønland. Jeg blir overrasket om 'røkla med røtter tilbake til 1700-tallet' blir et dekkende begrep. Det er slett ikke så enkelt å finne ut hvor de kom fra eller hvor de dro, befolkningen på Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei!Jeg kan ikke påvise så veldig gamle røtter på Grønland, men min farmors farmors farmor, Anne Margrete Schak (f. 1781 på Ladegårdsøen), bodde der i 1801-tellinga sammen med bl.a. sin mor, Marte Ulriksdatter (f. ca. 1750 i Hurdal), som var enke og vaskekone.LenkeDet er mulig Marte Ulriksdatter døde på Grønland (jeg har ikke lett etter dødsfallet hennes). Døtrene endte i alle fall sine dager i moras fødebygd, Hurdal, etter først å ha flyttet litt rundt omkring på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kona (mi) er etterkommer av Henrik Lachmann, som Lakkegata visstnok har navnet etter. Han må vel i tilfelle ha bodd der før 1700 (har ikke papirene mine for hånden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, han døde i Drammen. Enka kjøpte den nederste av de fem Dælenenggårdene fra barna til oberst Skade, og senere, fra ca 1760 i hvertfall, kalles veien dit for Lakkmannsgate, som må være det samme som Klara Lachmanns gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

hvis det nå var Klara . . . (jeg blandet vel med den svenske stiftelsen) - men jeg mener å ha sett navnet salig Lachmanns gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har et oldeforeldrepar som flyttet til Kristiania fra Drammen ca. 1895. De bodde mange steder rundt Grønland/Oslo og Kampen. Oldefar emigrerte til USA i 1907, oldemor flyttet etter i 1925. Sønnene ble innmeldt av sin mor i avholdsbevegelsen, sånn apropos artikkelen. Oldemor var metodist i metodistmenighet nr. 2 som lå på Grønland. Lokalene eksisterer fortsatt. Lå i Grønlandsleiret, tror jeg.En tipp-tippoldefar av meg flyttet fra Kristiansund til Kristiania og bodde rundt 1865 på Grønland. Jeg vet ikke hvor han ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Min oldefar, Johan Reinholdt Hedemann flyttet fra Løten i 1837 til Kristiania. Da han gifter seg for første gang bor han i Lakkegata 54 og der ble han boende opp mot 1890 årene. Han var kobberslager og jobbet bl.a. for ølbryggeriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Arnstein og Tore (5-7)I følge Arild Svensgams bok 'De er døde - men lever fortsatt i Oslo!' utgitt på Galehuset Forlag (likevel pålitelig) i 1999 fikk Lakkegata navnet sitt i bystyret i 1857. Den ble oppkalt etter Lakkegården, som ca. 1720 ble kjøpt av familien Lachmann. Det fins for øvrig en vei i Grefsenåsen som heter Lachmanns vei. Den er oppkalt etter Andreas Lachmann (1685-1752), som var lagmann, etatsråd og eier av Vestre Grefsen gård fra 1721 til sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det er kanskje ikke noe å skryte av, men jeg har hørt att min salige oldefar var byggmester og satte opp de kjente (eller beryktede) gråbeingårdene på Grønland. Han bodde selv på Grünerløkka i en stor leilighet. Han het Anders-Gustav Larsson, født 1852 i Dalsland i Sverige.Er det noen som vet noe om gråbeingårdene, er de revet eller står de fortsatt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Gråbeingårdene ligger ikke på Grønland, men like i nærheten, nemlig i Jens Bjelkes gate 14-18 på Tøyen. Navnet stammer ganske riktig fra byggherren og utførende entreprenør, murmester Ole Olsen (1832-1908, som ble kalt 'Gråbein-Olsen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

(8) Du skal ikke se helt bort fra at en tur på Byarkivet i Oslo og oppslag i adressebøker og folketellinger der kan gi deg svar. ...... Ellers bodde, senere bagermester, Ole Andreas Dreier i Grønland 15 i 1834. Han kom fra Trondheim samme år. Han bosatte seg senere i Grændsen i Christiania. Grønland ble, som tidligere nevnt her en slags transitt. At alle vannhullene i hovedstaden var mange bar han preg av senere, men det er en annen historie - om enn en interessant en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg forstår att muntlige kilder ikke kan stoles på i alle saker. Det blir vel en tur til Byarkivet for å se vad han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Atle (10) du siterer en utmerket bok, men her tar forfatteren feil. Jeg gjengir innholdsfortegnelsen fra min bok 'Gatenavn i Kristiania / Oslo kommune 1847-1952), første del:Gatenavn i Kristiania / Oslo kommune 1847–1952. Innhold: 1852, 31. juli. Sag no. 3. Forslag til Navne paa de nye allerede anlagte eller til Anlæg bestemte Gader ((tidligere forslag av 13. juli 1847) 1. / 1864, 14. desember. Sag no. 3. Angaaende nye Gadenavne (utsatt fra 12. oktober). Sag no 4. Angaaende nye Gadenavne 6. / 1866, 23 februar. Sag no. 4. Angaaende nye Gadenavne 12. / 1871, 31. mars. Sag no. 7. Angaaende endel nye Gadenavne 582. Dokument no 8. Fortegnelse over nye Gadenavne, bestemte ved Repræsentantbeslutning af 31te Marts 1871 14./ 1874, 22. desember. Sag no. 53. Angaaende ny eller forandret Benævnelse paa endel Pladse og Gader. Referat fra forhandlingene. Dokument no 6. Fortegnelse over nye gadenavne, bestemte ved Repræsentantbeslutning af 22 December 1874 16. / 1877, 27. september. Sag no. 27. Angaaende nye Gadenavne. Referat fra forhandlingene 26. /Det ble altså ikke vedtatt nye gatenavn i Kristiania mellom 31/7 1852 og 14/12 1864.Men Lakkegatas navn - det er fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(14) Adressebøker er forsøkt, flere med samme navn. De kommunale folketellingene er et godt tips; de har jeg fortsatt til gode. Identifikasjonen i 1900 er uviss, ikke sikkert han levde fortsatt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ser ut til at spådommen fra (3) slår til, 'røkla' har uteblitt, 'rekorden' har Ronny med sin farmors farmors farmor som flyttet til Grønland i år 1800. (Forbehold om fra hvilket av Hendrich Lachmands barn Arnsteins kone er etterkommer, som Tore skriver døde han på Strømsøe og enken på Dælenggården).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans Madsen (ca. 1695-e. 1746), vokste opp på Lambertseter, senere på Sogn Lille (nåværende Nordberg), men bodde også en stund på Grønland. Det kan ha vært på 1730-tallet eller senere. Både han og hans kone blir også borte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå har jeg samtidige Mads Hansen'er på Grønland, neppe din, men man kan aldri vite - hva het hans kone? (Rekker neppe svar før sent ikveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans Madsen, ikke Mads Hansen :-)Kona het Malene Torstensdtr., f. omkr. 1696 på Rustad i Aker, d. etter 14/1 1742 (da var hun fadder, så vidt jeg husker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skrev feil, men mente riktig. Raskt - hun er vel datter av Tosten Gundersen på Rustad 28.01.1695 da han nevnes i broren Colbiørns skifte, Tosten sønn av Gunder Colbiørnsen og Mari Ottesdatter fra Odalen, bosatt i Opsloe.Skal kikke på dette ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei!Min farfar Olaf Swane er født på Grønland. Foreldrene bodde i Nordbygate 29, et lite lavt trehus med bakgård. Det ble bygd i 1826 og skal ha vært i familiens eie hele tida. Men det har jeg ikke klart å påvise. En del av anene hans utenom de som bodde i dette huset bodde også på Grønland. De var håndverkere og enkle 'selvstendig næringsdrivende' av ulike slag, men ikke av de tvilsomme yrkene.Da Olafs mormors mor Helene Wilhelmsdatter giftet seg i 1830, har hun adresse Nordbygata (uten nummerangivelse) Hennes far Wilhelm Jacobsen er forlover og bor 'under Ekebergåsen'. De er innflyttere, akkurat som hennes nye mann (det har jeg oversikt over). Familien antar at Wilhelm bygget huset, men ...- betyr 'under Ekebergåsen' et spesifikt sted?- Nordbygata forekommer en masse i kirkebøkene på den tida, men ble så vidt jeg vet ikke offisielt navn før 1857, noen som vet noe mer?- Jeg har lett og lett i folketellingen av 1834 uten å finne noen av slektningene mine som bodde på Grønland, enda de stadig opptrer med adresse Norbygata i kirkebøkene. Forslag til forklaring?eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, Malenes opphav er greit nok.Når det gjelder oppholdet på Grønland, ser det ut til å ha vært fra 1729-ca. 1736, da Hans Madsen fra den tid sees å bo på Sogn lille. Der bodde han så sent som i 1746. Hvor han bodde etter den tid, er altså helt uvisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.