Gå til innhold
Arkivverket

[#75929] Utvandring


Gjest Tore Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hansen

Finner en Nora Monike Findsen i Emigranter over Bergen fra Nord-Norge Lenke Hun er f.1870 i Vardø. Hun ble registrert 20.3.1893, nr.552. Men hvor reiste hun??mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har funnet henne inn på Ellis Island, men det ble litt arbeidssomt å finne side nr. 2 (som bør ha opplysninger om hvor hun skulle). Imidlertid så antar jeg at jeg har funnet henne i Census 1900: 1900 United States Federal Census about Nora Finson Name: Nora Finson Home in 1900: Minneapolis Ward 4, Hennepin, Minnesota Age: 24 Birth Date: Jan 1876 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Immigration Year: 1893 Relationship to Head of House: Servant Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Single Residence : Minneapolis City, Hennepin, Minnesota Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age George Irwin 53 Nora Finson 24 Mary Olsen 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

(2) Enig i det at alderen er litt feil, hun er født i 1870 i Vardø som det står innledningsvis men kandidaten er god i og med at navn og utreisedatoen stemmer. (3) Tror også det er den rette i og med at en Mary Olsen også bor der. Det reiste jo en Anna Marie Olsen samtidig, men alderen stemmer ikke helt her heller. Kanskje finner du side 2??I kirkebøker for Vardø for den perioden er det kun en Nora som er aktuell og hun er født 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1930 United States Federal CensusName: Nora Finsen Home in 1930: Minneapolis, Hennepin, Minnesota Age: 59 Estimated birth year: abt 1871 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name Age Nora Finsen 59Imm. år er 1893. Ugift. Jobber med husarbeid for en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Death Index, 1908-2002Name: Nora Finsen Birth Date: 7 Jun 1870 Death Date: 26 Nov 1957 Death County: Hennepin Mother's Maiden Name: Hansdatter State File Number: 006892 Certificate Number: 006892 Certificate Year: 1957 Record Number: 1353610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hansen

Fantastisk,Min Nora er helt riktig født 7.6.1870 som Hanne Line viser i innlegg (6), så hos meg er det ikke noe tvil om riktig kandidat. Litt historikk om Nora, født i Vardø 7.6.1870, datter av Marthinius Johannessen f.1819 på Handberget i Borge som døde i en tragisk ulykke i Bussesundet utenfor Vardø sammen med to sønner i 1870. Noras mor Jakobmina Hansdtr. giftet seg på nytt med Mons Findsen i 1872. Så fikk jeg også bekreftet at hun brukte etternavnet etter stefaren Mons Findsen.Tusen Tusen Takk til alle for godt arbeide.mvh Tore Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.